A fejeseket szidják a pótlóbuszok izzadó utasai

Vágólapra másolva!
Totális közlekedési káoszt nem okozott a metrófelújítás, de azért még szitkozódnak az utasok, akik nem értik, miért kell több száz embernek összezsúfolódnia egy buszmegállóban, miközben a hőmérséklet a 30 fokhoz közelít. A buszok jó esetben 15, dugóban azonban 40 perc alatt teszik meg azt az utat, ami metróval csak 8 perc lenne.
Vágólapra másolva!

"Hová lett a metró?!" - kérdezte az [origo] munkatársától egy meglepődött férfi a kettes metró Örs vezér téri, félig már lebontott állomása előtt. Amikor felvilágosítottuk, hogy a pótlóbuszok megállóját az utca túloldalán találja, csak fújt egyet, és halántékához emelt mutatóujjával jelezte félreérthetetlenül, idiótának tartja a rendszer kiagyalóját.

Az utasok többsége azonban nem tévedt el, csütörtökön, a metrófelújítás első hetének vége felé már határozottan indult az aluljárón keresztül a buszmegálló felé. Csakhogy amikor a gödöllői HÉV, a villamos és a külvárosi buszok egyszerre ontották magukból az utasokat, a metrópótló buszok nem bírták elszállítani a több száz embert, hiába álltak be kétpercenként, párosával a megállóba.

"Tragédia" - minősítette a rendszert egy fiatal nő, aki egy iskolás csoporttal próbált feljutni a buszra. A két busz közül ráadásul csak az első nyitotta ki az ajtókat, a hátsó mellé tömörült emberek hiába nyomogatták az ajtónyitó gombot, a sofőr megvárta, míg az előtte álló busz elindult, előregurult és csak ott engedte felszállni az utasokat. Ezen egy idős férfi annyira feldühödött, hogy káromkodva belerúgott a buszba.

Fotó: Pályi Zsófia

Az utasok közt tapintható a feszültség. A tolongás, a várakozás és a reggel kilenckor már majdnem harminc fokos hőmérséklet együtt megviseli az embereket. "Tegnap is fél órát főttem a dugóban" - fakadt ki egy nő, aki egyáltalán nem értette, mi szükség a metrófelújításra. Azt mondta, az egészet csak az emberek bosszantására és pénzlenyúlásra találták ki a fejesek.

Fotó: Pályi Zsófia

A metrópótló rendszer egyik gyenge pontja az útvonal első néhány száz métere, ameddig a buszok el nem érik a régi HÉV-pálya (1970-ig a szerelvények még a Keleti pályaudvarig jártak) leaszfaltozásával kialakított elkülönített utat. Ha a reggeli órákban a Kerepesi úton a kocsisor eléri ezt a lehajtót, a buszok beragadhatnak a dugóba. Csütörtökön reggel azonban nem ért el idáig a sor, a buszok gond nélkül elérték a menekülőutat.

Fotó: Pályi Zsófia

A másik gyenge pont a Rákóczi úton van, ahol a buszoknak a külső sávból be kell sorolniuk a legbelsőbe, hogy be tudjanak kanyarodni a Blaha Lujza térre. A dupla sávváltás nem egyszerű művelet csuklós busszal a sűrű forgalomban, ha pedig beáll a reggeli vagy a délutáni dugó, egyszerűen lehetetlen. Ráadásul a dugót maguk a buszok is előidézhetik, ha egyszerre ketten-hárman kezdenek sávváltásba, vagy a torlódás miatt beragadnak a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésébe.

Fotó: Pályi Zsófia

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) korábban bírálta a főváros, mert szerintük nem elég körültekintően jártak el a metrófelújítás tervezésekor. A VEKE kedd délután 40-45 perces menetidőt is mért az Örs vezér terétől a Blaha Lujza térig, miközben ezt a szakaszt a metró 8 perc alatt teszi meg. Az [origo] csütörtökön reggel alig több mint 15 perces menetidőt tapasztalt, igaz, kedd óta a főváros kijelölte a hiányzó buszsávot a Kerepesi út Pongrác út és a Hungária körút közötti szakaszán.

Fotó: Pályi Zsófia

A kettes metró felújítása augusztus 19-ig tart.