Péterfalvi is vizsgálja a titkos metró-tanulmányt

Vágólapra másolva!
Az adatvédelmi biztos segítségét kérte az [origo], mivel a főváros nem hajlandó nyilvánosságra hozni a négyes metró költséghatékonysági tanulmányát. A főpolgármesteri hivatal szerint döntést megalapozó adat, hogy megtérül-e valaha a csaknem 500 milliárdos beruházás. A titkolózás miatt mások is Péterfalvi Attilához fordultak, a VEKE pedig pert fontolgat.
Vágólapra másolva!

Mások mellett az [origo] is Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos állásfoglalását kérte amiatt, hogy a Fővárosi Önkormányzat nem hajlandó kiadni a négyes metró költséghatékonysági tanulmányát. Az [origo] azért kérte a tanulmány nyilvánosságra hozását, mert ebből derül ki, megtérül-e valaha a jelenleg 485 milliárdosra becsült költségű beruházás. Az ombudsman hivatala a jövő hétre ígért állásfoglalást.

A tanulmányt azért készítették, mert a kormány és a főváros európai uniós forrásból szeretné fedezni a metró építésének több mint felét. Az Európai Bizottság azonban nem támogatja a projektet, ha az soha nem térül meg (például nem spórol meg elég utazási időt, nem csökkennek eléggé a felszíni közlekedés által okozott károk). Legutóbb 1996-ban készült hasonló tanulmány, az azonban mára elavult, ezért kellett újat írni, ami már az uniós módszertan szerint készült.

A Fővárosi Önkormányzat Főjegyzői Irodájától kapott állásfoglalás szerint a tanulmány "az EU-támogatásról való döntés előkészítő anyagának minősül", vagyis a törvény szerint tíz évig nem nyilvános. A hivatal - egy idézett alkotmánybírósági határozattal is megtámogatott - érvelése szerint a tanulmány nyilvánosságra hozatala akadálya lehet "a köztisztviselői munka színvonalának, hatékonyságának és befolyásmentességének".

Hidas Judit, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes munkatársa ehhez még annyit fűzött hozzá, hogy a tanulmány lényegében elkészült ugyan, de azt még egy független minőségbiztosítási szakértő vizsgálja, mielőtt benyújtanák az Európai Bizottsághoz. A főváros azt ígéri, hogy a brüsszeli pályázat benyújtása után nyilvánosságra hozza a tanulmányt.

"Mi értelme az egésznek, ha már Brüsszelben van és nem lehet róla vitát folytatni?" - mondta az [origo]-nak Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. Vitézy szerint az 1996-os tanulmányról kiderült, hogy hamis adatokat tartalmazott, és a mostanit sem kellene titkolni, ha nem kozmetikáznák. Ez azonban - mondta Vitézy - Brüsszelben fel fog tűnni. A VEKE azt fontolgatja, hogy bírósághoz fordul a főváros által titkolt adatok nyilvánosságáért.