Két óriás között lavíroznak Gyurcsányék

Vágólapra másolva!
Miért találkozik annyiszor Gyurcsány Putyinnal, és valóban paktumot kötött-e a kormány az oroszokkal? A Fidesz és a nyugati sajtó egy része kész tényként kezeli, hogy Magyarország az oroszok gázvezetéke mellett tette le a garast az uniós tervekkel szemben, a kormány azonban állítja, még nem dőlt el semmi. A milliárdos Kapolyi óv a Gazprommal való háborútól, egy másik szocialista szerint pedig uniós diplomaták kavarnak a háttérben.
Vágólapra másolva!

"A Gazprom az Gazprom. Ésszerűtlen lenne hadba lépni a világ legnagyobb vállalata ellen" - magyarázta az [origo]-nak Kapolyi László szocialista képviselő (és nem mellesleg az energiaszektorban érdekelt milliárdos üzletember), miért tartja jobbnak, hogy Magyarország az orosz monopólium által tervezett Kék Áramlat (Blue Stream) elnevezésű gázvezeték meghosszabbítása mellé álljon, szemben az európai Nabucco-tervvel.

Kapolyit annak kapcsán kérdeztük, hogy a múlt héten Magyarország a vezető nyugati lapok címlapjaira került, mert Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az International Herald Tribune-nek adott nyilatkozatában azt mondta, az európai összefogással tervezett Nabucco gázvezeték csak szép álom, míg az orosz Kék Áramlat sokkal reálisabb. "Nem álmokra van szükségünk, hanem projektekre" - jelentette ki Gyurcsány.

Ezt a nyugati sajtó egy része és a hazai ellenzék is úgy értékelte, Gyurcsány kihátrált az Európai Unió közös energiapolitikája - vagy legalábbis a gázvezeték terve - mögül, és különmegállapodást kötött Oroszországgal. Az EU állam- és kormányfői ráadásul néhány nappal Gyurcsány nyilatkozata előtt, március 8-9-i berlini csúcstalálkozójukon határoztak arról, hogy a tíz éve csak a tervek szintjén létező Nabucco-vezetéket a négy legfontosabb energetikai feladat közé sorolják.

Megkerülni Oroszországot

A Nabucco vezeték a kelet-törökországi Erzurumból vezetne a Balkánon keresztül Európába, és segítségével közvetlenül Azerbajdzsánból, Türkmenisztánból és Iránból lehetne gázt szállítani. Ez azért lenne előnyös Európa számára, mert csökkenthetné az egyoldalú függést az orosz gáztól, illetve nem állna fenn a veszély, hogy Belorusszia és Ukrajna valamilyen okból elzárja a tranzitútvonalat.

Ugyanakkor bizonytalanságot jelent, hogy míg Oroszország és az EU között van érvényes megállapodás a gázszállítás rendjéről és az új hosszútávú szerződésekről is egyeztetnek, addig a többi lehetséges forrásországgal ilyen megállapodás nincs, azaz elképzelhető, hogy az orosznál kedvezőtelenebb feltételekkel lehetne csak gázt vásárolni ezekből az országokból.

Forrás: [origo]
Nabucco és Kék Áramlat - vezetéktervek

A Kék Áramlat meghosszabbítása ezzel szemben Oroszországnak biztosítana alternatív útvonalat, amellyel megkerülhetné a megbízhatatlannak tartott két volt szovjet köztársaságot. Ráadásul orosz kézben lenne a Törökországon áthaladó fő vezeték, ami akkor is jelentős bevételt termelne a Gazpromnak, ha esetleg később más országok is ezen keresztül szállítanának az EU felé.

A Nabuccón keresztül ugyan a Gazprom is szállíthatna, de nem az orosz állami vállalat kezében lenne a csap, ezért ennek a vezetéknek a megépülése komolyan sértené az orosz érdekeket. Vlagyimir Putyin elnök ugyan tagadta, hogy fegyverként használnák az ország energiakincsét, de az orosz gazdaság az energiahordozókra épül, és ez erősítette meg újra nemzetközi pozícióját is.

Hová áll Magyarország?

"Nehezen hiszem, hogy az oroszokat ki lehet hagyni" - mondta az [origo]-nak Podolák György, a parlament energetikai albizottságának szocialista elnöke. Szerinte a nyugati sajtóban megjelent kommentárok mögött az EU néhány tisztségviselője áll, akik ilyen módon próbálnak üzenni Magyarországnak. Podolák úgy véli, mind a két vezetékre szükségünk van, "őrültség lenne, ha csak az egyik mellett köteleznénk el magunkat".

Az energetikai albizottság elnöke azt mondta, már 98 százalékban elkészült az új energiapolitikai koncepció, amiben a legfontosabb prioritás az ellátás biztonsága. Ennek érdekében Magyarországnak minél több vezetékre és tározóra van szüksége - véli Podolák, hozzátéve, hogy ha elég nagy tárolókapacitás lenne hazánkban, akkor senki nem zavarhatná meg az ellátást.

"A két terv nem komplementer!" - szállt vitába Podolákkal Németh Zsolt, a külügyi bizottság fideszes elnöke, aki hétfőn a külügyminisztert interpellálta az ügyben. Göncz Kinga erre azt mondta, még semmi nem dőlt el, Németh szerint azonban Gyurcsány nyilatkozata egyértelművé teszi: a kormány elfogult az oroszokkal szemben, és egy magyar-orosz szövetség, "Gyurcsány-Putyin paktum" formálódik.

Ezt Németh szerint az is alátámasztja, hogy csütörtökön a kormányfő Moszkvába utazik, és egy éven belül harmadszor találkozik az orosz elnökkel. A találkozó hírét egyébként hivatalosan csak kedden közölték, hasonlóan a szeptember 18-i Szocsiban tartott megbeszéléshez, hiszen akkor sem harangozták be előre a csúcstalálkozót. A Kormányszóvivői Iroda a mostani találkozó programjai közül a közös vacsorát kiemelte, de azt már csak az [origo] érdeklődésére közölték, hogy lesz szó energetikai kérdésekről is.

Németh Zsolt az [origo]-nak azt mondta, a kormány összevissza beszél, hiszen egyszer azt hangoztatják, hogy támogatják a közös energiapolitikát, máskor azt, hogy még nincs döntés, harmadszor pedig kijelentik, hogy a Kék Áramlatot tartják megvalósíthatónak. A Fidesz ezért a közeljövőben határozati javaslatot nyújt be az Országgyűlésnek, amelyben kimondanák, hogy Magyarország számára a közös uniós energiapolitika és a Nabucco-vezeték a prioritás.

Mindenki késésben van

"Imádom a Nabucco-projektet, élek-halok érte, csak látnám!" - magyarázta a közös európai tervvel kapcsolatos aggályait hétfőn az MTV Az Este című műsorában Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. Kóka ugyan támogatja a Nabucco-tervet, de hozzátette, ha megvalósul a Kék Áramlat, Magyarországnak csatlakoznia kell hozzá. "Gazdasági miniszterként kutya kötelességem azon dolgozni, hogy ha Oroszország csinál valamit, az Magyarországon keresztül jöjjön" - mondta.

Bár hivatalos döntés még nem született egyik projektről sem, a magyar kormány tavaly nyáron Ausztriával, Romániával, Bulgáriával és Törökörszággal együtt már aláírt egy szándéknyilatkozatot a Nabucco megépítésére, jelenleg pedig a megvalósíthatósági tanulmány készül.

A Nabucco körüli bizonytalanságot ugyanakkor a beruházás évek óta tartó csúszása mellett az is növeli, hogy a vezeték kiépítésének hatalmas költsége az EU-ra hárulna. Igaz, az International Herald Tribune úgy tudja, a gázvezeték építését 70 százalékban az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank finanszírozná.

Kókához hasonlóan Podolák György is úgy véli, a Nabucco komoly késésben van, de biztos benne, hogy a Kék Áramlat meghosszabbítását sem kezdik el az eredetileg tervezett 2008-ban. A döntéshozatali eljárások különbsége miatt ugyanakkor Podolák szerint a Gazprom van előnyben, hiszen Európában fel kell állnia egy konzorciumnak, a részt vevő államoknak és cégeknek meg kell egyezniük minden részletről, míg Oroszországban az ilyen döntések sokkal egyszerűbben születnek meg.

Kovács Áron