Vágólapra másolva!
A rossz hírt is tudni kell közölni - állítják kommunikációs szakemberek, akiket az [origo] arról kérdezett: szerintük jól vagy rosszul tálalta a kormányfő a népnek a megszorításokat. Cikkünkből megtudhatja, hogy milyen szerepe volt a bejelentésnél Gyurcsány mosolyának, a focivébének és hogy miért hiányzott onnan néhány korsó sör. Szakértőink úgy vélik, a háttéremberei által kiosztott szerep szerint a miniszterelnök a nép orvosát alakítja, aki egy beteg kezelésébe fogott.
Vágólapra másolva!

2006. június 10., Parlament, Delegációs Terem, délelőtt 10 óra. Az asztalfőn Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, két oldalán a kormány erős emberei sorakoznak, előtte a munkaadók és a munkavállalók vezetői várnak feszülten. Gyurcsány Ferenc elkezdi bejelenteni a mindannyiunkat érintő megszorításokat. Kommunikációs csapata minden bizonnyal alapos munkával készítette elő ezt a pillanatot, az [origo] most annak járt utána szakértők segítségével, hogy vajon milyen eredménnyel.

"Nem kell félni, nem fog fájni!" - ez volt az azóta sokat vitatott mondat, amellyel kezdte a nadrágszíj meghúzásáról szóló bejelentést a kormányfő. Az általunk megkérdezett kommunikációs szakemberek azt állítják: nem túl szerencsésen. A Weber Shandwick pr-ügynökség igazgatója, Szűcs Ervin például azt mondja: "Ezzel a kijelentéssel bagatellizálja a problémát, márpedig ez az ő szájából nem jó stratégia. Ez így azt is jelentheti, hogy számára nemcsak személyesen bagatell a probléma - lévén milliárdos -, hanem mások problémája is az." Szűcs szerint éppen azt kellett volna hangsúlyoznia a kormányfőnek, hogy neki még jobban fájt a döntés, mint a lakosságnak.

De nemcsak a mondat, a stílus is rosszul volt megválasztva Tonk Emil, a Magyar Marketingszövetség alelnöke szerint. Tonk úgy látta, hogy Gyurcsány mellett időnként mások is megengedtek maguknak néhány mosolyt, "ami azt sugallhatja a tévé előtt ülő embereknek, hogy ezek biztos többet tudnak annál, mint amit nekik elmondanak. Az a benyomásuk lehet, hogy ezek esetleg sumákolnak" - mondja a szakember, aki úgy véli: ezzel gyengítette a kormányfő saját kommunikációja hatékonyságát.

Az általunk megkérdezett szakértők szerint a bejelentés minden mozzanata előre megtervezett és tudatos volt, így a humor is, amit a nyitómondattal és az arckifejezésekkel sugalltak a politikusok. "A humor verbális manipuláció" - magyarázza Fabricius Gábor, a Republic of Art igazgatója. Szűcs Ervin pedig azt mondja, a humorizáló hangvétel azt mutatja, hogy a "csintalankodást" megpróbálja jópofasággal elütni a kormányfő. Ez a szakember véleménye szerint alapvetően rossz hozzáállás, hisz ez nem a jópofaság, hanem éppen a szolidaritás ideje lenne.

Hiányolták a korsó söröket

Pénteken 4:2-re legyőzte Costa Ricát a házigazda Németország a világbajnokságon, és ezzel megkezdődött az egyik leginkább várt sportesemény a világon. Alig 16 órával később került sor a megszorító intézkedések bejelentésére, és az általunk megkérdezettek szerint nem véletlenről van szó. Mint mondják, a világraszóló médiaesemény valamelyest elnyomja a lakosság számára kedvezőtlen bejelentéseket, így nem csak azokra figyelt a hétvégén az ország. Ahogy Szűcs fogalmaz: klasszikus kommunikációs módszer a rossz hírek bejelentésének időzítése olyankorra, amikor van esély, hogy a médiazajban, a médiaérdeklődés hiányában elsikkad a rossz hír.

A bejelentés helyszíne, az ország háza, annak egyik legpatinásabb terme, a pontosan Gyurcsány háta mögé beállított nagyméretű nemzeti zászló mind-mind tudatos, és azt sugallja, hogy itt megalapozott döntések bejelentése történt. Ezért ültették a kormányfő két oldalára kabinetjének erős embereit, ezért ültek az asztal körül a meghatározó érdekképviseleti szervezetek vezetői. Az más kérdés, hogy utóbbiak ott, abban a pillanatban értesültek a tényekről, de a tévé előtt ülő emberek ezt nem nagyon tudták, azt viszont látták, hogy jelenlétükkel súlyt, talán háttért adnak a miniszterelnöknek - vélekednek az általunk megkérdezett szakértők.

Tonk Emil azt mondja, használhatott volna a miniszterelnök színesebb megfogalmazásokat is. Íme egy példa: "A gáz fogyasztói ára átlagosan 30 százalékkal emelkedik úgy, hogy az alacsonyabb fogyasztásúak áremelkedése ennél kisebb, a magas fogyasztással rendelkező háztartásoké pedig ennél magasabb lesz" - mondta szó szerint a kormányfő a kamerákba. Tonk szerint sokkal jobb lett volna, ha hozzáteszi, hogy mindez egy átlagos család esetén nagyjából 2 ezer forintos többletkiadást jelent havonta, ami mindössze 3-4 korsó sör ára. Az alelnök szerint így megnyugtatóbb lett volna a 30 százalékos árnövekedésről hallani.