Klíma nélküli buszon is a sofőrt hibáztatják

Vágólapra másolva!
Felháborodtak a buszsofőrök azon a napokban elterjedt híresztelésen, hogy szándékosan hagyják a kánikulában aszalódni utasaikat, mert az üzemanyag-spórolásért járó jutalom miatt nem kapcsolják be a klímaberendezést. A járművezetők tagadják az őket ért vádat, és dühösek amiatt, hogy az utasok még olyan járatokon is rajtuk kérik számon a hőséget, ahol egyáltalán nincs is légkondicionáló.
Vágólapra másolva!

"Fel vagyunk háborodva. Ránk uszították az utasokat" - mondták egybehangzóan a kelenföldi pályaudvaron pihenőidejüket töltő buszsofőrök az [origo]-nak kedden. A járművezetők amiatt dühösek, hogy a sajtóban néhány nappal ezelőtt olyan vélemények jelentek meg, melyek szerint a sofőrök szándékosan nem kapcsolják be a klímát, mert így akarnak prémiumhoz jutni az üzemanyag-megtakarítás fejében.

A kelenföldi buszsofőrök azt állítják, spórolásért járó pénzjutalom elvben ugyan létezik, de a gyakorlatban december óta nem kaptak ilyet. "Nincs miért spórolnunk" - tették hozzá. Szerintük a korábbi prémium sem volt nagy összeg, átlagosan 5-10 ezer forintot tudtak megspórolni havonta az üzemanyagon a BKV számára, ők pedig csak 30-70 forintot kaptak megtakarított literenként.

A buszsofőrök szervezetetten is tiltakoztak az őket ért vád ellen. "A sajtóban az terjedt el, hogy a járművezetők a zsebükre spórolva direkt nem kapcsolják be a klímát és a BKV azt mennydörögte, majd jól megrendszabályozzák őket" - olvasható a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesületének vasárnapi közleményében, amely azzal a kéréssel zárul, hogy Aba Botond, a BKV vezérigazgatója kérjen bocsánatot, és "ismerje be, hogy igaztalanul vádolta meg a járművezetőket". A BKV erre válaszul hétfőn kiadott egy nyilatkozatot, amely szerint a Társaság vezetése egyetlen alkalommal sem hárította az esetleges problémákat a járművezetőkre.

Ugyanezen a napon viszont az MTI híradása szerint Aba helyettese, Menyhért László a fővárosi önkormányzat szakbizottságának hétfői ülésén kijelentette: a légkondicionált Volvo-buszok vezetőfülkéjéből a hagyományos járművek 60 fok meleg vezetőüléseibe kerülnek vissza azok a BKV-buszsofőrök, akik spórolásként nem kapcsolják be az utasterek légkondicionáló berendezését.

A sofőröket ért vád részben Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivőjének egy korábbi nyilatkozatára vezethető vissza. "Én azt mondtam, hogy a klíma legtöbbször azért nem működik, mert nincs feltöltve gázzal, de kisebb arányban jelen van az is, hogy a prémium miatt a járművezetők kis hányada nem üzemeltet. Alapvetően nem a sofőröket hibáztattam, a BKV viszont az egész felelősséget áttolta rájuk" - foglalta össze a szóvivő az előzményeket az [origo]-nak.

A buszsofőrök most azért is dühösek, mert úgy tapasztalják: őket hibáztatják már az utasok is. "A múltkor is felszállt egy utas, és rögtön rám ripakodott, hogy azonnal kapcsoljam be a klímát. Hiába magyaráztam neki, hogy ezen a buszon nincsen" - mesélte az egyik sofőr, akinek több kollégája is megjegyezte: velük szintén fordult már elő ilyen eset.

Tény, hogy az esetek többségében fel sem merülhet a sofőrök vétkessége, ugyanis a legtöbb autóbuszban egyáltalán nincs légkondicionáló, ilyen berendezést csak a Volvo-járművekbe építettek, de közülük sem mindegyikbe. A Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete közölte: az első széria 50 Volvo busza közül egyelőre csak 35-be szerelték be az utastéri klímát, a többiben csak a vezetőfülkét lehet hűteni. A VEKE úgy tudja, jelenleg mindössze 115 buszon tudnak a budapestiek hűvösben utazni.

Janecskó Kata