19 éve kínlódnak a foghíjas M0-val

Vágólapra másolva!
Önkormányzatok és civil szervezetek által indított perek sorozata lassítja évek óta az M0 körgyűrű építését. Hatvan éve tervezik, 19 éve kezdték építeni, de még mindig nem készült el a teljes budapesti körgyűrű. Arra egyelőre remény sincsen, hogy belátható időn belül megépül az M0 befejező, nyugati része, és teljessé válik a főváros körüli elkerülő út. A legjobb esetben az M1-től Budakalászig autózhatjuk körbe Budapestet gyorsforgalmi úton két év múlva.
Vágólapra másolva!

Hatvan éve tervezik a fővárost elkerülő körgyűrű megépítését, az utat azonban máig sem sikerült megépíteni, ráadásul arra, hogy az M0-n meg lehessen kerülni Budapestet, a közeljövőben nincs esély. Az utóbbi években folyamatosan csúszott a körgyűrű építése, mert több önkormányzat és civil szervezet is megtámadta a terveket és engedélyeket.

Hiába ígérte azt az Orbán-kormány még 2002 februárjában, hogy az M0 északi hídja 2005-re elkészül, a híd építése máig nem kezdődött el, csak a tervek állnak rendelkezésre és az előkészítő munkálatokhoz láttak hozzá, jelenleg azonban több per is a híd útjában áll. A mostani elképzelés szerint 2007-ben utazhatunk a hídon.

Medgyessy Péter még miniszterelnökként, 2004 májusában szintén túlzottan optimista volt, azt mondta, hogy 2007-re az M0 körbeér, valódi körgyűrűvé válik. Erre azonban esély sincsen, mert nem csak az északi híd nem készült el, de a körgyűrű nyugati szektorára még pontos tervek sem készültek.

A kormányok túlzott optimizmusa miatt már módosítani kellett az autópálya-törvényt, és ez valószínűleg néhányszor megtörténik még a következő években. Ez a jogszabály írja elő, hogy milyen ütemben kell megépíteni az ország gyorsforgalmi útjait. Szakemberek szerint a nyugati szakasz előkészítését 2006-ig kell elkezdeni ahhoz, hogy a munkálatok 2015-ig befejeződhessenek. Most azonban még csak tanulmányok készültek erről a szakaszról, pontos tervek és elfogadott nyomvonal nincs. Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Rt. szóvivője szerint elképzelhető, hogy nem gyorsforgalmi útként, hanem országútként fejezik be az M0-t. A nyugati szakasz nagy részét ugyanis a pilisi természetvédelmi területen kell átvezetni.

Már eddig is számtalan pert indítottak, amely lassította az M0 megépítését, még most is tart több bírósági eljárás. Három település áll perben a kormánnyal, Szigetmonosotor, Budakalász és Pomáz pereskedik az M0 északi hídja miatt. A települések többletberuházásokat szeretnének elérni. Szigetmonostor ahhoz ragaszkodik, hogy épüljön meg egy kishíd a nagy M0-híd építésével párhuzamosan, ami Szentendrével kötné össze a települést. A hidat többen ellenezték, többek között a vízművek, mert szerintük az építkezés után sok kút vizét csak tisztítással lehetne használni, ami drágítaná az ivóvizet. Elkerülő utat is szeretnének az önkormányzatok cserébe azért, hogy elálljanak a pertől. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a zöldek is beperelték az NA Rt.-t, mert szerintük is veszélyezteti az ivóvízbázist a kishíd.

Tavaly nyáron már elbuktak a zöldek jogerősen is egy közigazgatási pert, amelyet az M0 tervezett északi hídjának környezetvédelmi engedélye hatályon kívül helyezése miatt indítottak, a kishíd ügyében. A per 5 évig húzódott, majd a bíróság kimondta, hogy a hídra kiadott környezetvédelmi engedély érvényes és szabályos volt. Az újabb keresetet ezután nyújtották be.

Nem csak az említett három település és néhány civil szervezet tiltakozik, a III. kerületi önkormányzat sem tartja elfogadhatónak a jelenlegi terveket, mert szerintük túl közel vezetnék a lehajtót a békásmegyeri lakótelephez. Ráadásul még egy magánszemély is pereskedne az M0 várható környezeti hatásai miatt. Ha a bíróság elfogadja ügyfélként a magánszemélyt, nehéz helyzetbe kerülhetnek az útépítők: szinte korlátlanul jelentkezhetnének olyanok, akik úgy vélik, valamilyen érdeküket sérti a híd vagy az autóút.

Azért, hogy az önkormányzatokkal ne kelljen pereskedni, a gazdasági tárca peren kívüli egyezséget próbál kötni, de eddig ez még nem sikerült. Most azt remélik - ahogyan már évek óta -, hogy néhány héten belül megegyezhetnek.

Béni Gyöngyi szerint azért váltott ki ilyen indulatokat az M0, mert túl közel került az út lakott területekhez. Annak ellenére, hogy például a 11-es és a 10-es főút közötti szakaszon már 10 éve ismert, hogy hová tervezik a nyomvonalat, mégis beépült időközben a terület - panaszkodott a szóvivő.

Eddig az M0-ból csak a déli szakasz készült el teljesen 1994-ben, ami az M1 és M5 autópályákat köti össze. Ezután csak rövidebb szakaszok készültek el, majd az M0 továbbépítését a 2003-ban elfogadott autópálya-törvény határozta meg. A keleti szakaszt, amely az M5 és M3 autópályákat kötné össze, 2004-ben kezdték építeni, és az M5 és a 4-es főút közötti rész még idén ősszel elkészül. Az északi szakasz az M3-at kötné össze a 10-es főúttal, a nyugati pedig a 10-es utat az M1-gyel. Leghamarabb 2007 végére fejezhetik be teljesen az északi szakaszt, amiből csak kisebb részek készültek el eddig, de arra még évekig várnunk kell, amíg gyorsforgalmi úton teljesen körbeautózhatjuk a fővárost.

A jogszabályok szerint a teljes körgyűrűnek 2015-ig kell elkészülnie, az érvényes tervek szerint az M0 teljes nyomvonala 110 kilométer hosszú lesz. A nyomvonal azonban még 10-20 kilométerrel bővülhet a körgyűrű menti településekkel folytatott tárgyalások eredményétől függően.