Jól járnak a lepukkant buszok sofőrjei

Vágólapra másolva!
A buszsofőröknek, mint különösen stesszes munkát végzőknek, korkedvezményes nyugdíj jár. A kedvezményre azonban nem mindenki jogosult. A szabályozás értelmében, aki új Volvo buszt vezet, az nem mehet hamarabb nyugdíjba. A Közúti Közlekedési Szakszervezet szerint ez igazságtalan. A sofőrök úgy gondolják, hogy alig akad olyan kollégájuk, aki tovább szeretne dolgozni. "Örülünk, ha megéljük a nyugdíjkorhatárt ilyen munka mellett" - mondták.
Vágólapra másolva!
Fotó: Fábián Évi
Fotó: Fábián Évi

A buszsofőröknek, mint különösen stesszes munkát végzőknek korkedvezményes nyugdíj jár. A kedvezményre azonban nem mindenki egyformán jogosult. A szabályozás értelmében, aki modernebb buszt vezet, nem mehet hamarabb nyugdíjba. A Közúti Közlekedési Szakszervezet kifogásolja, hogy még mindig nem kezdődtek meg a tárgyalások az autóbuszvezetők korkedvezményes nyugdíj rendszerén belül a típusfüggőség eltörléséről. Ugyanis akkoriban, amikor a kedvezményes nyugdíjról döntöttek, még csak egy típusú, Ikarusz busz volt forgalomban. Ezért az a kitétel, hogy a kedvezmény attól függően, hogy ki milyen típusú buszt vezet, változhat, esetleg elmaradhat, gyakorlatilag nem számított. Most azonban, amióta többféle busz van forgalomban, azok a sofőrök, akik modernebb buszt vezetnek, eleshetnek a kedvezménytől. A Közúti Közlekedési Szakszervezet szerint ez igazságtalan.

Inokai Géza a szakszervezet elnöke úgy gondolja, hogy ez a munka nem attól nehéz, hogy valakinek régi típusú buszon kell dolgoznia. "A forgalom percről percre nő, a sofőrök állandó életveszélyben vannak, és felelősek még másik negyvenöt ember életéért" - fogalmazott. Az elnök elmondta, hogy a buszvezetőknek éjjel-nappal, ünnepnapokon is dolgozniuk kell, ami sokkal nagyobb nehézség, mint az, hogy régi a busz, amit vezetnek. Ráadásul meglehetősen nehéz utánajárni, hogy ki, mikor, milyen típusú buszt vezetett, mert előfordul, hogy valaki egy ideig Ikaruszt vezet, aztán Volvot, aztán megint Ikaruszt. A szakszervezet szerint nem járműtípusonként, hanem szakmai ártalom alapján kellene a nyugdíj-korkedvezményt megadni az autóbuszvezetőknek. A sofőrök június 23-án már demonstráltak a szociális tárca épülete előtt ebben az ügyben. Szerintük nem érint nagy létszámot a probléma, és csak néhány millió forint pluszköltséget jelentene.

Az [origo] által megkérdezett buszsofőrök elmondták, hogy úgy érzik mindenképpen jár nekik a korkedvezményes nyugdíj, függetlenül attól, hogy milyen típusú buszon dolgoznak. Szerintük sem attól nehéz a munkájuk, hogy régi típusú buszt kell vezetniük. Az egyik sofőr elmondta, hogy leginkább a forgalom, az autósok és az utasok viselkedése nehezíti a munkavégzést. "Ha valaki elém vág, hirtelen fékeznem kell, az utasok elesnek, és persze mindenki engem hibáztat" - fogalmazott.

Egy másik sofőr villámhárítónak nevezte a buszvezetőket. Szerinte minden probléma, a nagy forgalom, a dugók, a járatok kimaradása miatt a sofőröket szidják. "Nekem pedig udvariasan hallgatnom kell, mert különben bepanaszolnak" - állítja. A sofőrök mindenképpen igénybe vennék a korkedvezményt. Szerintük alig akad olyan kollegájuk aki tovább szeretne dolgozni. "Örülünk, ha megéljük a nyugdíjkorhatárt ilyen munka mellett" - mondták. Abban is egyetérettek, hogy még egyszer nem válaszatnák ezt a szakmát.