Nyolcszáz helyett ötszáz kilométer autópálya

Vágólapra másolva!
A gazdasági és közlekedési minisztérium új sztrádafejlesztési programja közel háromszázmilliárd forintba kerülne jövőre. A tervek közel 500 kilométer gyorsforgalmi út megépítésével számolnak - írja a Népszabadság. Az összeg nagy részének előteremtését a Magyar Fejlesztési Banktól várják.
Vágólapra másolva!

Csaknem 500 kilométer gyorsforgalmi út megépítését és további 292 kilométer építésének elkezdését tervezi a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. Már többféle számot mondtak az illetékesek az autópálya-építési tervekről, de az 500 kilométeres terv még nem szerepelt.

Október elején 800 kilométer autópálya és gyorsforgalmi út megépítéséről beszélt az SZDSZ ebben a kormányzati ciklusban. Nem sokkal ennek a számnak a bejelentése előtt Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter még azt nyilatkozta, hogy 300 kilométer új autópálya fog épülni 2006-ig. Korábban pedig az Orbán-kormány eredeti terveinek átütemezését javasolták, mondván, hogy az nincs arányban a költségvetés teherbírásával.

Nyáron elkészített a tárca egy olyan tervezetet, amely az Orbán-kormány eredeti sztrádaépítési terveit jócskán csökkentette volna. Három változat készült, ezek közül a Pénzügyminisztérium az útépítés befagyasztását támogatta. A legbőkezűbb verzió 389 kilométer gyorsforgalmi út átadását tervezte a ciklus végéig. Ehhez a költségvetésnek jövőre 278 milliárddal kellene hozzájárulnia. A kompromisszumot jelentő változat alapján pedig a következő négy évre a már megkezdett beruházások folytatását, és 2002-2006 között 144 kilométernyi új autópálya-szakasz elkészítését javasolta.

A három változat egyikét sem támogatta a kormány, ezét a szaktárca új tervet készített. Ez utóbbi sem számol nagyobb költségvetési kiadással, mint az előző legpesszimistább változat. Mindössze 95,5 milliárd forintot tervez jövőre, a hiányzó körülbelül 202 milliárd előteremtését pedig a Magyar Fejlesztési Bankra bízza.

A számok nem tartalmazzák az M5-ös továbbépítésének költségeit, amely a sztrádát üzemeltető tárgyalások függvénye. A program új elemei: az M0-s körgyűrű továbbépítésének felgyorsítása, ennek részeként az új fővárosi Duna-híd megépítése, az M3-as folytatása Nyíregyházáig és a 6-os főút autópályává fejlesztése Budapest és Dunaújváros között. Ezek a ciklus végéig befejeződnének.