Vita az MTV kuratóriumának beszámolóiról

Vágólapra másolva!
A parlament kulturális bizottsága nem tudott dönteni csütörtöki ülésén a Magyar Televízió Közalapítvány Kuratóriumának tevékenységéről szóló beszámolókról. A dokumentumok így egyelőre nem kerülnek a parlament elé. A kormánypárti tagok szerint a korábbi, csonka kuratóriumok által készített beszámolók nem hitelesek, az ellenzék úgy véli, "alibivita" folyik.
Vágólapra másolva!

Kósa Ferenc (MSZP) szerint az MTV-ben minden tekintetben drámai helyzet alakult ki. A képviselő közölte: az előző évi beszámolót a csonka kuratórium csonka beszámolójának tekinti, amely egyáltalán nem ejt szót bizonyos, a sajtóban közölt jelenségekről, a hatalmas összegű végkielégítésekről és tanácsadói díjakról, külső megrendelésekről, vagyonvesztésről. Mint mondta, a csonka kuratórium működése ellentétes volt a hatályos médiatörvény betűjével és szellemével. Szabó Zoltán (MSZP) hozzátette, hogy érdemi vizsgálat nélkül utasítja el a beszámoló általános vitára való alkalmasságát, mert nem kívánja legitimálni az elmúlt években kialakult helyzetet.

Szalai Annamária (Fidesz) viszont úgy vélte, hogy "alibivita" folyik, hiszen a bizottság napirendi pontján csupán a beszámoló megvitatása szerepelt. Kósa Ferenc aggályait hiteltelennek nevezve azt mondta: arról is szót kellene ejteni, hogy a korábbi ellenzék miért nem volt hajlandó tagokat delegálni a kuratóriumba, és hogyan akadályozta meg a köztelevízió konszolidálását.

Bakó Lajos, az MTV Közalapítvány Kuratóriumának elnöke jelentős gazdasági, pénzügyi teljesítménynek nevezte, hogy az MTV Rt. 2002 őszéig működőképes tudott maradni. A vagyonvesztéssel, az állítólagos pazarlással és az előnytelen szerződésekkel kapcsolatban elmondta, hogy 1996-ban a médiatörvény megalkotói úgy vélték, az MTV meg tudja tartani piaci vezető szerepét, azonban a kereskedelmi csatornák belépésével - 1996-ban még előre nem látható módon - drámai módon változott a helyzet. Ezt a reklámbevételek esésével illusztrálta: az 1997-es 15 milliárd forintról 1998-ban 6 milliárd alá, 1999-ben 3 milliárdra csökkentek az ilyen jellegű bevételek.

Pető Iván, a bizottság szabaddemokrata elnöke viszont úgy látja, hogy az MTV nem tett meg mindent versenyképességének megőrzéséhez. Véleménye szerint az MTV reklámbevételei elmaradnak a piaci jelenlétének arányától. Azt is furcsállta, hogy nem az MTV valósította meg azt a lehetőséget, amit a piacképesnek bizonyult Filmmúzeum csatorna az MTV archívumára építve kihasznált.