Elindult az uszály a hajóronccsal a Szabad kikötő felé
2019. június 11. 07:16
A búvárok újabb, már a negyedik holttestet hozták fel a roncsból.
A Hableány május 29-én süllyedt el a fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kétfős magyar személyzetével, miután a Viking Sigyn nevű, jóval nagyobb szállodahajóval ütközött. Mindössze hét embert tudtak kimenteni, hét ember holttestét még aznap megtalálták, 13-at pedig az azóta eltelt időszakban, nyolc embert még keresnek.
A mentés első fázisa, a hajótest megmozdítása sikeres volt, máris látható a Hableány teteje.
A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelésekor egy ponton meg is roppanhat a hajó gerince - mondta a Clark Ádám úszódaru tervezője az M1 aktuális csatornán kedd reggel.
A Margit híd déli oldalát, ahol a Hableány kiemelése történik, lezárták a gyalogosforgalom elől, és egy sávra szűkítették az autók forgalmát is.
A Hableány kiemelésének első fázisa megtörtént. Előbukkant a kapitányi híd. Most megállnak az emeléssel, és egy tűzoltóbúvár felderíti azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában. Ha holttestet fedez fel, az az elsődleges, hogy felhozzák. Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd újabb emelés történik, azután szivattyúzás.
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van.
Az emelés környékén hajózási és repülési tilalmat rendeltek el, hogy semmi se akadályozza a műveletet.
A kiemelés egyik leglátványosabb szakasza most zajlik, az elsüllyedt hajó felső része már a víz felszíne felett van.
Ahogy tovább emelik az elsüllyedt Hableányt, már látszanak rajta az ütközés nyomai. Az oldalsó korlátjai vízszintesen állnak. Az ennél is komolyabb sérülések azonban a hajó alsóbb részein lehetnek.
Információink szerint a hajót most valamennyire visszaengedik a Dunába, és perceken belül lemerülnek a búvárok. Úgy tudjuk, az elsődleges feladatuk a holttestek keresése.
Az elsüllyedt hajóhoz több, nagy teljesítményű szivattyút visznek. Miután ezek végeztek, a búvárok információink szerint bemehetnek a kapitányi hídra, később pedig a hajónak abba a részébe, amelyben a legtöbb ember lehetett, amikor elsüllyedt a hajó.
Helyszíni tudósítónk nagyjából 70-80 szakembert lát a hajó körül, ennél azonban sokkal többen vannak, hiszen például a Margit-szigeten felállított műveleti és irányítási bázison is legalább két tucat ember dolgozik.
A búvárok egy holttestet hoztak fel a hajóból. Az azonosítása persze még órákba telhet, de nagy valószínűséggel ő az egyike annak a nyolc eltűntnek, akiket még keresnek.
Ma már három holttestet hoztak fel a hajóroncsból.
A búvárok már a negyedik holttestet hozzák fel a roncsból.
Már szinte teljesen megszáradt a fedélzet padlója, mióta kiemelték.
Információink szerint elkezdték kiszedni a Hableány belsejében lévő székeket. Erre azért lehet szükség, hogy a hajó belsejében könnyebben tudjanak mozogni a búvárok.
A holttesteket egy motorcsónakkal viszik el.
A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit - közölte a társaság szóvivője kedden az MTI-vel.
Tóth Mihály közleményében azt írta: a május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára "felkavaró élményt" jelent.
A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. "Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben" - írják.
Ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.
A dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány bűnügyi helyszín - mondta Georg Spöttle biztonságpolitikai szakértő az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában.
Az elsődleges feladat azonban az elhunytak kiemelése - tette hozzá.
Götz Sándor hajómérnök elmondta, hogy szerinte mindkét vízi járművön kellett lennie hajókövető rendszernek, valamint olyan kommunikációs berendezésnek, amellyel egymással kapcsolatot tudtak tartani.
A szállodahajón olyan archiváló rendszernek is kell lennie, amely a GPS-adatokat is rögzíti - tette hozzá.
Szerinte ezeket az adatokat össze kell vetni a két hajó kommunikációjával, hogy többek között az is kiderüljön, miért tolatott vissza a Viking Sigyn a baleset után, majd miért ment el.
Az elsüllyedt hableányt négy hajó emeli egyszerre. Ezekre az elmúlt napokban köteleket, hevedereket, csigákat rögzítettek. A négy hajó egyike egy speciális, óriási daru, a Clark Ádám hajó.
A tervek szerint, miután kiemelték és átnézték az elsüllyedt hajót, azonnal elvontatják. Ez persze csak órák múlva történhet meg.
A hajó kiemelését, és az összes ehhez kapcsolódó munkálatot és feladatot Hajdu János, a Terrorelhárítási Központ vezetője irányítja. Pintér Sándor belügyminiszter bízta meg ezzel a baleset után.
A Margit hidat ugyan nem zárták le a mentés idejére, de egy sávot nem használhatnak az autósok, illetve a gyalogosok is csak a híd egyik oldalán mehetnek.
Újabb kötelekkel rögzítették, a már részben kiemelt hableányt.
Ezzel a rendőrségi motoros csónakkal viszik el a holttesteket.
Amikor a két hajó, a Hableány és a Viking összeütközött, előbbin 35 ember volt. Biztosan mindössze hét ember élte túl a balesetet, őket azonnal ki tudták menteni. Hét ember holttestét még aznap, 13-at tegnapig, ma pedig négyet találtak meg a Dunában. Így még négy embert keresnek.
A mentés helyszínére érkezett Pintér Sándor belügyminiszter.
Tekintse meg képgalériánkat a Hableány kiemeléséről:
---- separator ----gallery-content-type:39773708-e01a-46d4-920a-e8cf83ceec84---- separator ----Ez pedig sokat segített a Hableány kiemelésében, korábban ugyanis a Duna áradása nehezítette a munkálatokat.
A meteorológiai előrejelzés szerint számottevő csapadék nem lesz a következő napokban, így folyamatos, intenzív apadás várható.
Egy újabb kötelet erősítenek a Hableány végéhez. Úgy tudjuk, azért, hogy egyensúlyba hozzák, az eleje ugyanis most magasabban van.
Egészen pontosan egy acélsodronyt húznak át a Hableány roncsa alatt.
Felrakták a kampóra a korábban rögzített köteleket, hamarabb tovább emelik a Hableányt.
Az egyik csónakról egy búvár beesett a vízbe. Pillanatok alatt kimentették.
Elkezdték emelni a Hableány elejét. Ahogy azt korábban írtuk, a hátsó része valamivel feljebb volt eddig, most hozzák egyensúlyba.
Ahogy azt korábban megírtuk, a Hableány, miután kiemelték és elvontatták, a rendőrökhöz kerül. Nyomokat rögzítenek majd rajta, ahogy fogalmaznak, szemlézik. A szakemberek a sérülésekből - persze a többi nyom, a felvételek és a szemtanúk elmondása mellett - rekonstruálják, hogy a baleset hogyan is történhetett, ki és miben hibázott.
Már a Hableány orra is kint van a vízből, most teljesen egyenesen áll.
Nemcsak a Hableányt, a balesetet minden bizonnyal okozó Vikinget is újra átnézik majd. Azt már egyszer szemlézték, azután folytathatta az útját a fedélzetén a 166 utassal Passauba, most azonban ismét Magyarországon van a hajó, és a szakemberek újra meg fogják vizsgálni. A Ripost úgy értesült, hogy a tervezettnél korábban tért vissza.
Továbbra is börtönben van a Viking ukrán kapitánya, aki a gyanú szerint a balesetet okozta. A bíróság korábban úgy döntött, hogy 15 millió forint óvadékért, a lábán egy nyomkövetővel szabadulhat, azzal, hogy Budapestet nem hagyhatja el, ez ellen azonban az ügyészség fellebbezett. A fellebbezést soron kívül bírálják el, ez nagyjából két hét lehet. Ennek jelentős része már letelt.
Elkezdték kiszivattyúzni a vizet a Hableányból, amelynek a jelentős része már a víz felszíne fölött van. Ha ez megtörtént, tovább emelik.
Stabilizáló kötelet húztak át a Hableány kapitányi hídján, ennek úgy tudjuk, akkor lesz nagy jelentősége, amikor ráemelik a roncsot a vontatóhajóra, amely elszállítja. Ez órákon belül megtörténhet.
Ahogy azt korábban megírtuk, a kiemelt Hableányból elkezdték kiszivattyúzni a vizet. Erről stábunk videót is készített:
Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején - mondta el az M1 aktuális csatornán ma reggel Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején.
A konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben - mondta. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott - tette hozzá.
Azt is mondta, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal.
Fixen áll a Hableány, amelynek jelentős részét már kiemelték a Dunából. Vastag acélzsinórok tartják, összesen négy, amelyek egyenként négy helyen vannak rögzítve.
Erre azért van szükség, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán.
Az M1 információi szerint a kiemelést megnehezítette, hogy a Hableány besodródott az uszály alá.
Götz Sándor hajómérnök elmondta: a hajón látható sérülés nem akadályozza a kiemelés folytatását.
Az M1-en az is elhangzott, hogy a megtalált holttestek között van az egyetlen gyermekáldozat is.
Az elmúlt percekben több búvár is lemerült. Úgy tudjuk azért, hogy ismét feltérképezzék, hogy a Hableány még víz alatti része milyen állapotban van.
Ahogy azt korábban megírtuk, a már rögzített négy acélheveder mellé egy újabbat kötnek a Hableányra. Ezt a kapitányi híd alatt vezetik át, hogy még stabilabban tudják mozgatni a roncsot.
Budapestnél a Duna vízszintje 415 cm volt ma délelőtt 10 órakor, ami 35 cm-rel kisebb a tegnapi értéknél. Az előrejelzések szerint a következő 2-3 napban némileg lassul az apadás a Dunán - írja közleményében az Országos Vízügyi Főigazgatóság.
Miután a Hableányból sok vizet kiszivattyúztak, a búvárok ismét bemennek a hajóroncsba.
Miután rengeteg vizet kiszivattyúztak a roncsból, visszamentek a búvárok. A mentést valószínűleg a hajóban megrekedt iszap is nehezíti. A Hableányból kilépő búvárokat és felszerelésüket is iszap borítja.
A Hableányt több ütemben emelik ki. Az elsüllyedt hajót előbb elmozdították a Duna mélyéről, aztán többszöri kisebb emelésekkel a felszínre hozták. Most már a jelentős része kint van a vízből, de ezekben a percekben elkezdték tovább emelni.
Teljes egészében kiemelték a Hableányt a Dunából.
Öt óriási acélhevederrel rögzítették a Hableányt, amelyet ezekben a percekben kiemeltek a Dunából.
Most ismét egy nagyon bonyolult és nagy precíziót igénylő feladat következik, rögzíteni kell a hajóroncsot ahhoz a hajóhoz, amely elszállítja.
Miután teljes egészében kiemelték, egy óriási uszályra tették a 40 tonnás Hableányt.
A Hableány szemléje a kiemeléssel együtt elkezdődött, a szemlén nemcsak azt vizsgálják, hogy milyen sérülések vannak hajón, hanem azt is, hogy amikor kiemelik, milyen helyzetben, pozícióban van, ebből is lehet információkat kinyerni – mondta el most a véget ért sajtótájékoztatóján Gaál Kristóf rendőrségi szóvivő. Szakértők bevonásával vizsgálják a Hableányt, és az ügyészség emberei is ott lesznek – tette hozzá.
A szóvivő azt is elmondta, hogy a halottak azonosításának protokollja folyamatban van, de már most valószínűsíthető, hogy a Hableány kapitánya és egy négyéves dél-koreai kislány is a halottak között van.
Négy embert keresnek még az eltűntek között, a belügyminiszter utasítására megduplázták a keresésben részt vevők létszámát.
Bár ezt hivatalosan nem erősítették meg, de az egyik fotón jól látszik, hogy a Hableány alján egy óriási lyuk tátong. Ez lehet az a pont, ahol a Viking nekiütközött. Ezt erősíti az is, hogy egy ekkora lyukon képes pillanatok alatt annyi víz befolyni, hogy egy ekkora hajó elsüllyedjen. A Hablány mindössze hét másodperc alatt süllyedt el.
Egyelőre azon az uszályon van a Hableány, amelyre nemrég ráemelték. Információink szerint néhány óra múlva indulhatnak el vele.
Ahogy azt korábban a rendőrségi szóvivő elmondta, a kiemelt Hableányt a Szabadkikötőbe viszik. Ez a Csepel-sziget előtt van. Ott a szakértők már várják a hajót, amelyet azonnal átvizsgálnak. Az ügyészség emberei is ott lesznek. A rendőrségi szóvivő azt is elmondta, a szemle már azzal megkezdődött, hogy kiemelték a hajót, ugyanis abból is információkat nyertek, hogy milyen szögben állt, mielőtt elmozdították.
A Hableány teljes átvizsgálása még nem történt meg. Információink szerint a hajónak vannak olyan iszapos részei, ahová eddig nem mentek be a szakemberek. Ezen a részen még lehetnek halottak.
A Margit híd, ahol a hajóroncs volt, és a Szabadkikötő közötti szakasz nagyjából tíz kilométer. Ekkora távolságot kell megtennie az uszálynak a hajóronccsal.
A hajó közvetlenül a Clark Ádám hajós daru mellé állt. Egyelőre nem lehet tudni, hogy mi lesz a szerepe az ezekben a percekben megérkezett hajónak.
A Ripost vette észre, hogy a TEK emberei egy nagyobb molinót tettek ki a Margit hídra, melyben külön köszönetet mondanak az embereknek a támogatásukért.
Ahogy arra számítani lehetett, nagyon komoly sérülések vannak a Hableányon. Persze minden erre utalt, az, hogy egy jóval nagyobb hajóval ütközött, és az is, hogy mindössze hét másodperc alatt süllyedt el. Ennek ellenére megdöbbentő, ahogy az ezen a képen is látszik, amely felülről készült, hogy a kapitányi híd jelentős része megsemmisült, a korlátok pedig párhuzamosan állnak a padlóval.
A kormánypártok köszönetüket fejezik ki a dunai hajóbaleset mentési feladataiban részt vevő valamennyi szakembernek - közölte a Fidesz közleményében.
A rendkívül nehéz körülmények között végzett professzionális munkájuk, példaértékű helytállásuk minden tiszteletet megérdemel - olvasható a közleményben.
Egyúttal részvétüket fejezik ki az elhunytak hozzátartozóinak, és osztoznak a tragédia okozta fájdalmukban.
Néhány perccel ezelőtt elindult az óriási uszály, rajta a 40 tonnás Hableánnyal. A Szabadkikötőhöz tartanak, ez egy nagyjából tíz kilométeres út.
Közben kikerült a Margit hídra, amely alatt a Hableány elsüllyedt, egy dél-koreai zászló.
Tudósítónk most jelezte, hogy a uszályhajó, rajta a Hableánnyal már a Lánchidat is elhagyta, és tovább halad a csepeli Szabadkikötő felé.