Végre beszámolhat az Országgyűlésnek a legfőbb ügyész
2014. december 10. 08:13
Polt Péter elnézést kért, ha az elmúlt öt év minden eseményéről nem tud beszámolni. Az Alaptörvény önálló alkotmányos intézményként, nem önálló hatalmi ágként határozza meg az ügyészséget - kezdte felszólalását. Ennek ellenére az ügyészség mentes a pártpolitikától és működése összhangban van az európai megoldásokkal.
Az ügyészség 2013-ban 36 milliárd-, 2014-ben 28 milliárd forintból gazdálkodott. Az összegből 1,2 milliárd forint ment a korrupció vizsgálatára.
Az ügyészségen 3300 főről 4000 főre emelkedett a személyi állomány.
Az ügyész a közvádló, felügyeli a nyomozást és maga is elvégezheti. Dönt a vádemelésről és maga képviseli a vádat.
400-450 000 bűncselekmény történik évente. 2012-ben kiugróan, 470 000-re emelkedett ez a szám.
A befejezett emberölések száma 138 volt tavaly.
A korrupciós bűncselekmények strukturális átalakuláson mentek végbe. A vesztegetésekhez képest a szervezetszerűen elkövetett korrupciós ügyek száma nőtt.
A költségvetési csalás legjellemzőbb formája az áfacsalás.
Átalgosan egy millió ügyet kellett az ügyészségnek évente vizsgálnia.
Vádemelésről 120 000 ügyben kellett döntenie. Csak 13 esetben szüntették meg a nyomozást; az esetek felében vádemelés történt. A vádemelés elhalasztása emelkedő tendenciát mutat - mondta Polt Péter.
Az évente befejezett nyomozások száma növekszik: 2009 és 2013 között 5000 esetről, 7500-ra nőtt.
30 000 ügyről 54 000-re emelkedett a bírósági eljárások száma.
Évente 11-12 fő életfogytiglant kapott, ami az esetek egy százaléka.
A regisztrált elkövetők tíz százaléka volt fiatalkorú. 2013-ban 18 ügyben 19 fiatalt hallgattak ki, az esetek többségében erőszakos vagyon elleni bűncselekmény gyanúja miatt.
Az ügyészség közérdekvédelme sikeres. Egyik legfontosabb ága a gyermekvédelem és a környezet védelme.
Az uzsorabűncselekmények miatt 86 ügyben indult eljárás.
Zsebszerződések esetén is eljárt az ügyészség.
A magyar ügyészséget elismerik az Európai Unióban. Az uniós együttműködés, a Eurojust segítségével 40 százalékkal nőtt a nemzetközi együttműködés a határon átnyúló bűncselekmények esetén.
A visegrádi országok között is szoros az együttműködés.
A legfőbb ügyész felszólalását követően most az Országgyűlés Igazságügyi bizottságának kereszténydemokrata elnöke, Rubovszky György kapja meg a szót.
2009- és 2010- ben Kovács Tamás volt a legfőbb ügyész - emlékeztetett Rubovszky György. Az Igazságügyi bizottság ülésén jelenlévő nyolc szocialista képviselő támogatta a beszámolók elfogadásáról szóló határozati javaslatokat - tájékoztatta a tisztelt Házat.
A legfőbb ügyész nem volt könnyű helyzetben - ismerte el Demeter Zoltán. A Fidesz vezérszónoka az alaptörvény ügyészségre vonatkozó rendelkezéseit idézi, majd a sarkalatos törvényekkel folytatja.
A katonai ügyészségek integrálását és az ügyészség perindítási jogkörét emeli ki.
Az alkormánybírósági határozatokat figyelembe vette az Országgyűlés. Az ügyészség nincs alárendelve az Országgyűlésnek, csak korlátozott válaszadási kötelezettsége van. A legfőbb ügyész nem utasítható - szögezte le Demeter Zoltán.
Az ügyészségre vonatkozó szabályok megfelelnek az európai demokratikus követelményeknek.
Az ellenzék által sokat vitatott három csapás törvényét jól tudta alkalmazni az ügyészség. Az új Büntető törvénykönyv kihívásainak is meg tudott felelni a szervezet.
A beszámolókból kiderül: az ügyészség kérlelhetetlen ellenfele a korrupciónak, így biztosítható az átláthatóság és a közélet tisztasága - összegzett a Fidesz vezérszónoka.
Az MSZP vezérszónoka megköszönte a bűnüldözést az ügyészség munkatársainak. Normális esetben a vita 70-80 százaléka a beszámolóról kellett volna, hogy szóljon.
De ha ezt tenném, akkor olyan lennék, mint aki a fáktól nem látja az erdőt.
Az ügyészség a kormánypártok szolgálóleánya lett, a Fidesz ökle. Elfogultság, részrehajlás, kettős mérce jellemzi a működését.
A tábornokperben a legfelsőbb bíróság kikényszerítettnek tekintette a vallomást.
Juhász Ferencet első fokon felmentették. A legfelsőbb bíróság indoklása szerint a vád tárgya a Honvédelmi minisztérium 1990 óta történő működése és mindennapos gyakorlata.
Hunvald ügyben is mindenkit felmentettek első fokon. A bíróság szerint az ügyészség az önkormányzati törvényt ítéli el.
Molnár Gyulát jogerősen, bűncselekmény hiányában-, Szabó Lóránd Dombóvár polgármesterét is több ügyben mentették már fel. Sukoró ügyben a bíróság megszüntette az eljárást.
95 százalék feletti a vádemelés eredményessége, de politikai kiemelt ügyekben az idő meg fogja mutatni, hogy nem éri el az 50 százalékot.
Mi történt Horváth András NAV feljelentésével, Hadházy Sándor ügyével? A trafikpályázatok visszaéléseit hangfelvételek bizonyítják, mégsem indult eljárás?
Az intézményesített korrupció ügyében sem tettek semmit. Az ügyészség megmérettetett és könnyűnek találtatott - fogalmazott az MSZP vezérszónoka.
Hiszékeny Dezsőt három héttel, Molnár Gyulát négy nappal az önkormányzati választás előtt gyanúsították meg, a jobbikos Kovács Bélát véletlenül éppen az Európai Parlamenti választások előtt vádolták meg.
Valamennyien esélyesként indultak.
Az ügyészség kizárólag a Magyar Nemzetnek szivárogtat. Az ellenzék minden kérdésére arra hivatkozik, hogy folyamatban lévő ügyekben nem nyilatkozhat.
Elfogadhatatlan, hogy a Magyar Nemzet a legfőbb ügyészség hivatalos lapjává lépett elő.
Jogállamban elfogadhatatlan megfélemlítések és statuálások történnek. A BKV-ügyben a gyermekei előtt bilicsben vitték el a meggyanúsított asszonyt, amikor más esetekben idézést küldenek.
Az ok, hogy a hölgy közvetlen munkatársa volt Hagyó Miklósnak; a megfélemlítés célja pedig az volt, hogy terhelő vallomást tegyen főnökére - véli Bárándí Gergely.
Az MSZP vezérszónoka az Igazságügyi bizottság egyik jegyzőkönyvéből idéz, amikor olvasatlanul, egy a legfőbb ügyészség által jegyzett javaslatot vettek napirendre. A védő és védence elválasztására irányuló javaslatot később alkotmányellenesnek minősítette az Alkotmánybíróság. A javaslat az előzetes letartóztatást követően 48 óráig megtiltotta volna a vádlottnak, hogy védőügyvédjével találkozzon.
Az elmúlt 5 évben valamennyi javaslat az ügyészi jogokat növelte; a vádlottak jogai nem változtak érdemben.
Az interpelláció kikerült az ellenőrzési jogkörök közül. Ezzel az Országgyűlés érdemi jogkörei megszűntek, így nincs érdemi ellenőrzése az ügyészség működése fölött. Nincs kötelező bizottsági megjelenés sem.
A Velencei Bizottság is elsősorban ezt kifogásolta.
Polt Péter jogkörei is nőttek. Még akkor is ha nem feltétlenül él vissza velük, az egyszemélyes vezérlés veszélye fennáll. Ilyen körülmények között nincs értelme a statisztikai adatokba belemenni.
Vissza kell állítani az ügyészség függetlenségébe vetett hitet. Volt már ilyen, de annak is vége lett egyszer - idézett egy idős professzort az MSZP vezérszónoka.
Rubovszky György kereszténydemokrata vezérszónok szerint az Országgyűlés ellenőrzési jogkörei abban állnak, hogy a testület ötévente meghallgathatja a beszámolókat. Keller László kezdte ezt a gyakorlatot - reagált röviden Bárándy Gergely felszólalására, amikor két darab őzbaktrófea miatt pitiáner módon erőltette Polt Péter vagyonosodási vizsgálatát. A vizsgálatot hála Istennek a bizottság akkori szocialista elnöke sem támogatta - mondta rövidre fogott felszólalásában Rubovszky György.
Staudt Gábor nem érti, hogy a beszámolókat, amelyeket úgy véli, a legfőbb ügyész évente benyújtott, miért nem lehetett évekig tárgyalni. Ez is a kormánypártok kettős mércéjét mutatja - utalt a Jobbik vezérszónoka Rubovszky György felszólalására, aki a 2009-es beszámolóval kapcsolatban említette meg, hogy azt az MSZP helyett a mostani kormánytöbbség vette napirendre. A 2013-as beszámolót is már sokkal korábban kellett volna megvitatni - mondta.
Az utólagos normakontrolltól megfosztották a lakosságot és az országgyűlési képviselőket is, de a legfőbb ügyész egyetlen egyszer sem élt vele.
1105-re nőtt a korrupciós bűncselekmények száma, a vesztegetések pedig 30 százalékkal emelkedtek.
Staudt Gábor azt kérdezte a legfőbb ügyésztől, hogy kormánypártok esetén hány személy ellen indult eljárás vesztegetés miatt.
A korrupciós statisztikákban rosszabbul állunk, nem mint négy éve, hanem mint egy éve: ez derült ki a Transparency International tegnapi jelentéséből.
Vida Ildikó konkrét korrupciós bűncselekmányekben érintett. Lehet, hogy a világ összeesküdött ellenünk, de ilyen esetek fekete afrikai diktatúrákban szoktak történni.
Horváth András esetében sem a NAV ellen, hanem ellene indult eljárás, ami annyira magyar, hogy a kormánypártok már nem is észlelik - élcelődött Staudt Gábor.
Polt Péter saját jogkörében is eljárhat, nem kell feljelentésre várnia. A beszámolóban nem láttam, hogy a közvélemény számára védhetetlen vagyonosodási ügyekben indított volna eljárást.
Nemcsak függetlennek kell lenni, hanem annak is kell látszani. Nem vagy-vagy korszakok voltak: MSZP korszak és Fidesz korszak. Fennáll a gyanú, hogy mindkét táborban történtek korrupciós bűncselekmények. A környező országokban miniszterelnökök kaptak komoly börtönbüntetéseket. Horvátországban Ivo Sanader nyolc évet kapott, a zágrábi polgármestert is elítélték, összesen 300 ellenzéki és kormánypárti politikus ellen indult eljárás a közvélemyény megelégedésére. Ehhez egy valóban független bizottság felállítására volt szükség.
Mindeközben Ivo Sanader ügyben Magyarországon mindent rendben talált az ügyészség.
Az a gyanús, hogy mindenkit felmentettek - utalt Bárándy Gergely felszólalására Staudt Gábor. A jobbikos képviselő nem hiszi el, hogy olyan súlyos hibák történtek az ügyészségen, amikről a szocialista képviselő beszámolt. Amennyiben igen, akkor az ügyészségen is meg kell találni a felelősöket.
A Tax Justice Network független szervezet szerint egyedülálló, ami Magyarországon történt: 250 milliárd forint hagyta el off-shore paradicsomok irányában az országot csak pénzeszközökben, ami a jelenlegi államadósság két és félszerese.
A közpénzügyi feljelentéseket a legtöbb esetben felfüggeszti az ügyészség; döntése ellen nem élhetnek panasszal a képviselők.
Kis összegű feljelentések esetén nem indul eljárás, hogy ne pazarolják a közpénzt? Staudt Gábor Ibolya Tibortól az új fővárosi főügyésztől idézett, de reméli, hogy nincs így. Legalábbis az Orbán Ráhel esküvőjén ellopott telefonok ügyében nem ez történt: ott az életvédelmi osztály kezdett nyomozást és DNS vizsgálatokat is bevetettek.
Staudt Gábor szerint ez a fajta kettős mérce veri ki a biztosítékot az embereknél.
Ha a bankok nem biztosították a szerződéshez szükséges devizát, akkor megvalósították a csalás bűntettét, amit az ügyészségnek vizsgálnia kellett volna. Az esetek egyötödében pedig ez volt a helyzet.
Az épitőipari és gazdasági feljelentések ügyében sem a rendőrség, sem az ügyészség nem jár el megfelelő szakértelemmel és hatékonysággal - állítja a Jobbik. A párt fentiek miatt nem támogatja a beszámolókat.
Ön 10 évig volt legfőbb ügyész és összesen kétszer számolt be az Országgyülésnek - fordult Polt Péterhez Schiffer András. Az LMP vezérszónoka hiányolta a plenáris ülés nyilvánosságát is.
Az ügyészség így érdemben elszámolhatatlan a nyilvánosság előtt.
Az elmúlt hosszú időszakban alapvetően megváltozott az ügyészség közjogi szerepe. Lehet, hogy hatékonyabb lenne az ellenőrzés, ha a kormány alá rendelnék az ügyészséget. A Fidesz az idők végeztéig blokkolhatja Polt Péter leváltását, ami alapvető legitimációs aggályokat vet fel - véli Schiffer András.
Az interpelláció megszűnésével nemcsak a képviselők, de a magyar emberek sem ellenőrizhetik érdemben az ügyészséget.
A kinevezéseket a legfőbb ügyész bármikor visszavonhatja. Az ügyészek mentelmi joga túlságosan széles, nemcsak az ügyészi feladatokkal függ össze, és rendkívül széles az adatgyűjtési jogkörük is.
Túlságosan lojális a legfőbb ügyész. Nem szerencsés, hogy egy páholyban ül a miniszterelnökkel egy mérkőzésen. Szerencsétlen, hogy egyetlen törvényt sem kezdeményezett miközben a kormány előterjesztéseihez a háttérből, informálisan nyújt segítséget.
Nem járja, hogy Vas Imre egy személyben benyújt egy Büntető törvénykönyvet, majd személyesen konzultál az ügyészséggel.
Szülessen törvény arról, hogy milyen módon tájékoztatja a lakosságot az ügyészség. Schiffer András is kérte Polt Pétert, magyarázza meg, hogy hogyan kerülhetnek információk egyes lapokhoz. Ezek egyértelműen törvénytelenül kerülhettek csak ki.
Hozzanak törvényt az igazságszolgáltatás nyilvánosságáról és bizalmas információkkal ne hozzanak előnybe a médiapiacon egyes sajtóorgánumokat.
Fogdaügynök jelentésére hivatkozott a Magyar Nemzet Simon-ügyben - hozta fel példaként.
A tárgyalások számát veszik alapul a statisztikánál; a vádlottnak semmi ráhatása a nyomozásra. Az LMP szerint a statisztikák azt mutatják, hogy gyenge az ügyészség.
2011 óta hány alkalommal kezdeményeztek utólagos normakontrollt? - kérdezte.
Az életfogytiglan nem eredmény. Az ügyészség a mentesítő bizonyítékokat nem veszi kellő mértékben figyelembe - véli az LMP.
Európai összehasonlításban túl sokan vannak előzetes letartóztatásban.
Meghallgathattuk, hogy 2010 előtt és 2010 után sem volt korrupció. Úgy tűnik, Magyarországon nem megszűnt, hanem soha nem is volt korrupció.
Miközben rengeteg korrupcióról hallunk a sajtóban ezek felderítése nem történik meg.
Hol tart a Kulcsár-ügy? A Margít-híd felújításának az ügye, vagy a négyes metró ügye?
Hogy lehet, hogy a szekszárdi polgármestert érintő hangfelvétel ellenére egy évig nem indult nyomozás trafik-ügyben.
Hol tart a NAV-ügy, november 12-én járt le a határidő, mégsem tudunk semmit?
Miért nem szólal meg a legfőbb ügyész olyan törvények esetén, amelyek egész szektorokat nyúlnak le?
Miért csak az LMP kezdeményez olyan törvényeket, amelyeket a Fidesz többség rendre leszavaz: kötelező vagyonosodási vizsgálatot és az off-shore pénzkiáramlás visszaszorítását célzó javaslatokat?
Több generációra rónak visszafordíthatatlan terhet, az ügyészség mégsem kezdeményez közérdekű keresetet a környezetvédelemért.
A legfőbb ügyésznek az intézkedések arányosságát is vizsgálnia kell, hogy elkerülhesse a kettős mérce gyanúját.
Schiffer András a kitiltási ügyről is konkrét válaszokat vár Polt Pétertől.