Autóipari tudásbázisok épülnének

Vágólapra másolva!
Hat autóipari k+f központból álló hálózat felállítását kezdeményezi a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ). Az Autóipari és Közlekedési Kompetenciacentrumok (AKKC) hálózatának tagjai egyenként több száz kutatómérnököt foglalkoztatva más és más munkafolyamatok fejlesztésére szakosodnának - írja a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

A helyi tudásbázisra építő fejlesztőközpontok létrehozása átlagosan 5-6 milliárd forintba kerülne, míg a teljes program költsége 30 milliárdot tenne ki - közölte Lukács Pál. Az MGSZ AKKC-koordinátora szerint a program iránti igényt jelzi, hogy a Magyarországon tevékenykedő járműipari cégek fejlesztési céljaik megvalósításához 2010-ig legalább nyolcszáz fejlesztőmérnök munkába állására lenne szükség.

A terv alapja a budapesti műszaki egyetemen (BME) belül önálló szervezeti egységként működő Elektronikus Jármű- és Járműipari Tudásközpont (BME-EJJT). Itt a járműiparban használt elektronikai rendszerek fejlesztésével foglalkoznak. Még az idén elindul a projekt második üteme is, ennek részeként a fejlesztőmérnökök számát több mint százzal növelik.

Az AKKC különlegessége, hogy keretében a hazai járműipari cégek saját kutatóbázisok felállítása helyett szolgáltatásként rendelhetnék meg a versenyképességük javításához szükséges k+f feladatok elvégzését. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a hazai autóipar versenyképességét javítani lehessen.

Az autóipar erőfeszítései ellenére az AKKC nem jelent meg önálló programként a második Nemzeti fejlesztési tervben. Ezért kezdeményezői most a GKM szakállamtitkársága által létrehozott Versenyképességi Tanácson keresztül próbálnak fellépni ennek korrigálása érdekében - tette hozzá Lukács Pál. Maguk az érintettek sem számolnak 25-30 százalékosnál magasabb támogatási hányaddal, ám ennek hiányában csak a program egyes elemeinek megvalósítására lesz elegendő forrás.