Gyárbezárások, elbocsátások
Az évtizedeken keresztül az olasz ipar gerincét alkotó FIAT az utóbbi időben súlyos válságba került. Kénytelen bezárni a Termini Imeresében és Aresében működő üzemeit, de alaposan át akarja szabni a Mirafioriban és a Cassinóban lévő létesítményeit is. A vállalat már az elmúlt hetekben csökkentette termelését, 40 ezerrel kevesebb autót gyártott a tervezettnél. Augusztus 19. és szeptember 22. között a különböző FIAT-üzemekben 37 ezer dolgozó felváltva, rövidített munkaidőben dolgozott.
A FIAT a vészhelyzetre való tekintettel drasztikus nyirbálásokra készül: 20 százalékkal akarja csökkenteni termelését, s az ebből származó megtakarítást új modellek kifejlesztésére próbálja fordítani. Az autógyártó felszólította a beszállítókat is, hogy költségeiket 3,5 százalékkal csökkentsék.
Zuhanó részvények, tehetetlen kormány
Eközben a Fiat részvényeinek tőzsdei árfolyama már kedden csaknem hét százalékkal csökkent, elérve az 1985-ös mélypontot, a 8,78 eurót. Szerdán további öt és fél százalékkal süllyedt az árszint, 8,30 euróra. Az olasz gazdaság egészét és a munkaerőpiacot érzékeny módon érinti, hogy a Fiat több mint nyolcezer alkalmazottjától akar megszabadulni. Aresében kilencszáz, Mirafioriban háromezer, Termini Imeresében ezerkilencszáz, a többi létesítményben pedig csaknem kétezer dolgozó kerülhet utcára, vagy lesz kénytelen átmenetileg a kiegészítő segélypénztárból élni. Ez utóbbi nem azonos a munkanélküli segéllyel, közös pénzalapot jelent, amelyből az átmeneti időszakra munkájukat szüneteltetni kénytelen dolgozók fizetésének meghatározott hányadát fedezik.
A Fiat vezetői már találkoztak korábban Silvio Berlusconi miniszterelnökkel, valamint Antonio Marzanóval, a termelési tevékenységek miniszterével. A kormány kezét azonban megkötik az uniós versenyszabályok, nem élhet a közvetlen támogatások eszközével. A szakszervezeti szövetségek továbbra is azt vallják, hogy nem a gyökeres leépítések jelentik a járható utat, hanem a megfelelő menedzsment kialakítása és az innovációs befektetések növelése.
Egyelőre nem lesz a GM-é
Maga a Fiat járműipari csoportot ellenőrző Agnelli család illetékese jelentette be szerdán, hogy 2004-előtt, azaz a lehetségesnél hamarabb nem értékesítik az autógyártó részleget a jelenleg is már 20 százalékos részesedéssel bíró amerikai General Motorsnak.
Umberto Agnelli, aki jelenleg a vállalat irányítási jogait gyakorolja, azt nyilatkozta, hogy a dolgokat nem lehet felgyorsítani, a Fiatnak egyedül kell megbirkóznia a költségcsökkentési programmal. Az eladás előrehozatalát a Fiat pénzügyi gondjait látva Moody,s hitelminősítő javasolta a cégnek, mert úgy látja, hogy máskülönben még tovább kell rontania az olasz autóipari vállalat adósi megítélésén.
(MTI)
Korábban:
A FIAT 7000 állás megszüntetését tervezi
(2002. október 4.)
Mélyponton a Fiat
(2002. október 3.)
A FIAT csökkenti termelését
(2002. július 11.)
Ajánlat: