Óriási tüntetéshullám a Fiat leépítési terve ellen

Vágólapra másolva!
Mintegy húszezer ember vonult fel szerdán a Palermo közelében lévő Termini Imeresében, hogy tiltakozzék a Fiat autógyár több mint nyolcezer dolgozót érintő leépítési tervei ellen, eközben Rómában az óriáscég vezetői tárgyalóasztalhoz ültek a szakszervezeti szövetségek képviselőivel, hogy megtárgyalják a válságban lévő cég  szerkezetátalakítási terveit.
Vágólapra másolva!

Gyárbezárások, elbocsátások

Az évtizedeken keresztül az olasz ipar gerincét alkotó FIAT az utóbbi időben súlyos válságba került. Kénytelen bezárni a Termini Imeresében és Aresében működő üzemeit, de alaposan át akarja szabni a Mirafioriban és a Cassinóban lévő létesítményeit is. A vállalat már az elmúlt hetekben csökkentette termelését, 40 ezerrel kevesebb autót gyártott a tervezettnél. Augusztus 19. és szeptember 22. között a különböző FIAT-üzemekben 37 ezer dolgozó felváltva, rövidített munkaidőben dolgozott.

A FIAT a vészhelyzetre való tekintettel drasztikus nyirbálásokra készül: 20 százalékkal akarja csökkenteni termelését, s az ebből származó megtakarítást új modellek kifejlesztésére próbálja fordítani. Az autógyártó felszólította a beszállítókat is, hogy költségeiket 3,5 százalékkal csökkentsék.

Zuhanó részvények, tehetetlen kormány

Eközben a Fiat részvényeinek tőzsdei árfolyama már kedden csaknem hét százalékkal csökkent, elérve az 1985-ös mélypontot, a 8,78 eurót. Szerdán további öt és fél százalékkal süllyedt az árszint, 8,30 euróra. Az olasz gazdaság egészét és a munkaerőpiacot érzékeny módon érinti, hogy a Fiat több mint nyolcezer alkalmazottjától akar megszabadulni. Aresében kilencszáz, Mirafioriban háromezer, Termini Imeresében ezerkilencszáz, a többi létesítményben pedig csaknem kétezer dolgozó kerülhet utcára, vagy lesz kénytelen átmenetileg a kiegészítő segélypénztárból élni. Ez utóbbi nem azonos a munkanélküli segéllyel, közös pénzalapot jelent, amelyből az átmeneti időszakra munkájukat szüneteltetni kénytelen dolgozók fizetésének meghatározott hányadát fedezik.

A Fiat vezetői már találkoztak korábban Silvio Berlusconi miniszterelnökkel, valamint Antonio Marzanóval, a termelési tevékenységek miniszterével. A kormány kezét azonban megkötik az uniós versenyszabályok, nem élhet a közvetlen támogatások eszközével. A szakszervezeti szövetségek továbbra is azt vallják, hogy nem a gyökeres leépítések jelentik a járható utat, hanem a megfelelő menedzsment kialakítása és az innovációs befektetések növelése.

Egyelőre nem lesz a GM-é

Maga a Fiat járműipari csoportot ellenőrző Agnelli család illetékese jelentette be szerdán, hogy 2004-előtt, azaz a lehetségesnél hamarabb nem értékesítik az autógyártó részleget a jelenleg is már 20 százalékos részesedéssel bíró amerikai General Motorsnak.

Umberto Agnelli, aki jelenleg a vállalat irányítási jogait gyakorolja, azt nyilatkozta, hogy a dolgokat nem lehet felgyorsítani, a Fiatnak egyedül kell megbirkóznia a költségcsökkentési programmal. Az eladás előrehozatalát a Fiat pénzügyi gondjait látva Moody,s hitelminősítő javasolta a cégnek, mert úgy látja, hogy máskülönben még tovább kell rontania az olasz autóipari vállalat adósi megítélésén.

(MTI)

Korábban:

A FIAT 7000 állás megszüntetését tervezi
(2002. október 4.)

Mélyponton a Fiat
(2002. október 3.)

A FIAT csökkenti termelését
(2002. július 11.)

Ajánlat:

Fiat