EU: a piac egységes, az árak különböznek

Vágólapra másolva!
Az euró bevezetése után is igencsak eltérő árakkal nézhetnek szembe a tagállamok vásárlói. Önmagában az egységes európai pénznem bevezetése persze nem hozhatta magával az egységes európai árakat. Az EU árharmonizációs törekvéseinek valóra váltásáig még várni kell.
Vágólapra másolva!

Az EU tagországai közötti árkülönbségek a közös pénz bevezetésével minden eddiginél nyilvánvalóbbak lettek az európai polgárok számára. Az eurófogyasztó ezután a legkevesebb erőfeszítés nélkül láthatja, hogyan is spórolhatna legjobban. Például ha a portugáliai árnál nem kevesebb mint 43,5 százalékkal kevesebbért Belgiumban megvásárolt Volkswagen Golfjához az Athénban tankolt benzinnel Berlinbe hajtana tejet venni, majd fáradalmait Madridban pihenné ki egy üveg, a helsinki ár kevesebb mint negyedéért vett Heineken mellett. Az unión belüli szabad mozgásról szóló rendelkezések nem is állnák útját az ilyen költségtakarékos magatartásnak - csupán a fizika és a józan ész törvényei.

Az árak eltérései közvetlenül nem utalnak arra, hogy az uniós tagállamok bármelyikében olcsóbb vagy drágább lenne az élet, mert van sok árucikk, amely drágább az általánosságban alacsonyabb árszintű államokban, mint máshol.

A nagy európai autógyárak az adókulcsok különbözőségét tartják a legnagyobb akadálynak az árak összehangolása előtt. Jóllehet a BMW új, 7-es modellje már egységes áron került novemberben az európai piacra, a luxusmodell vásárlókörét annyira nem érintik az árkülönbségek, mint a kis- és középkategóriás gépkocsik vevőit. Az adókon kívül az autók országonként változó felszereltsége is eltérő árakat eredményez, bár nehezen elképzelhető, mivel tud többet az a Lisszabonban megvásárolt Golf, amelyet a brüsszelinél 6100 euróval drágábban vett tulajdonosa.

A vásárlóerő különbözősége is meghatározó. "A társadalmi különbségeket, egyik vagy másik ország piacának sajátosságait nem lehet egyetlen tollvonással eltörölni január elsejétől" - nyilatkozta egy spanyol ruhagyártó cég képviselője. A McDonald's franciaországi pénzügyi igazgatóhelyettese szerint azonban áraik eltéréseit csupán tíz százalékban határozza meg a vásárlóerők közti különbség, ennél sokkal fontosabbak az egyes nemzetek eltérő fogyasztási szokásai. Mondjuk a hollandok szeretnek keveset költeni étkezésükre, ezért a gyorsétterem termékei népszerűbbek, tehát a hamburger magasabb áron is elkel Hágában, mint Bécsben.

Nem szabad megfeledkeznünk azonban arról sem, hogy az áreltérések nemcsak államok között, de egy országon belül is óriásiak lehetnek. Míg egy párizsi multiplex mozi jegyéért 8 eurónál is több pénzt kérhetnek el, egy francia vidéki város mozijában a jegy ára a madridihoz hasonlóan 5 euró.

Az árak összehangolása igazán nehéz feladatnak tűnik, de az átlagfogyasztó számára egyelőre elég munkát ad az is, hogy megszokott boltjában az árak az euróváltás utáni vélt vagy valós emelkedésén törje a fejét.

Gyükeri Mercédesz

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

EURO
(Az Üzleti Negyed melléklete)