Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA bejelentette: űrsikló-flottájának privatizálását fontolgatja annak érdekében, hogy kísérletet tegyen megnövekedett költségei csökkentésére - írja a BBC.
Az elképzelés sikere esetén az űrrepülőgépek működtetése kikerülne a NASA közvetlen ellenőrzése alól, a javaslat azonban heves vitát váltott ki. Bill Nelson szenátor megkérdőjelezte a javaslat bejelentésének időzítését, tekintettel az Egyesült Államok Afganisztán ellen folytatott háborújára, a Bush-kormányzat ugyanakkor a költség-csökkentő lehetőségek miatt erősen szimpatizál a tervvel.
Az űrrepülőgép és a kiszolgáló rendszerek valóságos technikai csodát jelentenek, azonban meglehetősen költséges a működtetésük. Egyetlen kilövés mintegy 400 millió dollárba kerül, ezért a Nemzetközi Űrállomásra látogató küldetések inkább a jóval olcsóbb orosz Szojuz űrhajókat használják. A NASA illetékesei most arra számítanak, hogy az űrrepülőgépek privatizálásával a csökkentett költségvetési támogatással gazdálkodó hivatal anyagi gondjai megoldódhatnak. Hasonló költségcsökkentő lépésre egyébként volt már példa a NASA történetében.
Stratégiai fontosság
Öt évvel ezelőtt a NASA szerződést kötött egy magáncéggel, az űrrepülőgépek földi őrzéséről, takarításáról és repülésre való előkészítéséről. Ez a megállapodás több mint egymilliárd dolláros megtakarítást eredményezett az intézetnek. Mindamellett a teljes űrsikló-rendszer magánkézbe adása jóval vitatottabb kérdés, nem utolsó sorban annak stratégiai jelentőssége miatt.
Nelson szenátor véleménye szerint - aki egyébként maga is űrhajós volt korábban - a tervezetet a lehető legrosszabb pillanatban hozták nyilvánosságra. A szenátor rámutatott, hogy az űrsiklók hírszerzési feladatokkal ellátott műholdakat is feljuttatnak a világűrbe, ezért jelentősségük nem képezheti pusztán pénzügyi viták tárgyát.
A Bush-kormányzat ugyanakkor csökkenteni kívánja a NASA költségvetését, ezért a privatizációs lehetőségek felkutatására utasította a hivatalt. A kormányzat elképzelései szerint több mint ezer munkahely, maguk az űrrepülőgépek, sőt a kilövőállások is magánkézbe kerülhetnének.
A NASA sietett leszögezni, hogy az ügyben még semmilyen határozat nem született, és a tervezett változtatásokra is legkorábban 2004-ben kerülhet sor.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: