Pár nap és indul a lakásbiztosítási kampány – itt van minden, amit tudni érdemes

Lakásbiztosítás (illusztráció)
Márciusban lehetőség van kedvezőbbre cserélni a lakásbiztosítást (illusztráció)
Fotó: Shutterstock
Vágólapra másolva!
Márciusban mindenkinek adott a lehetőség, hogy új lakásbiztosítási szerződést kössön a meglévő helyett. A biztosítók és a közvetítők régóta készülnek a kampányra, és várhatóan kedvező ajánlatokkal állnak elő, így minden lakástulajdonosnak érdemes feltérképeznie a lehetőségeit.
Vágólapra másolva!

 

A kormány döntése értelmében március elsejétől a hónap végéig – a húsvéti ünnepek miatt egészen pontosan április 2-ig – lehetőség nyílik bárki számára, hogy felmondja meglévő lakásbiztosítási szerződését és kedvezőbb ajánlatra váltson.

Tehát idén először a lakásbiztosításoknál is kampányidőszakot vezetnek be, ami sok szempontból hasonlít az egykori kötelező biztosítási kampányhoz - írja a Világgazdaság.

Hogyan zajlik a kampány?

A kampány időszaka alatt mindenkinek érdemes átnéznie a jelenleg élő lakásbiztosítási szerződését – leginkább azt, hogy pontosan mire nyújt védelmet, és mekkora összegekre szól –, és ennek tudatában felmérni azt, hogy mit ajánlanak a piaci szereplők. Ehhez segítséget nyújthatnak a biztosítók, illetve a biztosításközvetítők honlapjai, de ha szükségét érezzük, személyes tanácsadást is igénybe vehetünk.

A felmondást írásban juttathatják el az ügyfelek a biztosítónak március 1. és március 31. között: fontos, hogy

a lehetőséggel a jelzáloghitellel terhelt lakóingatlanok szerződői is élhetnek.

A felmondás hatálya a biztosítóhoz való beérkezést követő 30. nap – tehát praktikusan április valamely napjára esik –, aminek a biztosítási védelem folytonossága szempontjából van jelentősége: vagyis

érdemes ügyelni arra, hogy a megkötött új szerződés a régi megszűnése előtt érvényre lépjen.

A kampány kapcsán szintén fontos tudnivaló, hogy a díjhátralékban lévő szerződések nem mondhatók fel, a felmondás után időszakra esetlegesen már befizetett díjrészt pedig a biztosítók visszatérítik. Az új szerződések, illetve azok díjainak szempontjából az sem mellékes információ, hogy a kampányban megkötött lakásbiztosítások után legfeljebb 20 százalékos közvetítői jutalékot lehet fizetni.

Miért érdemes átnézni a szerződésünket?

A lakásbiztosítási szerződéseknél nagyon fontos, hogy megfelelő fedezetet nyújtsanak azokra a káreseményekre, amelyekre a lakás tulajdonosa biztosítási védelmet szeretne fenntartani. Miután a jelenleg élő szerződések nagy többségét több évvel ezelőtt kötötték, vagy aktualizálták, a mostani kampányban feltétlenül érdemes feltérképezni a kínálatot, hiszen könnyen előfordulhat, hogy alulbiztosított az ingatlan, vagyis egy esetleges káresemény bekövetkeztekor a kártérítés már nem fedezné a tényleges, felmerülő költségeket.

A megfelelő biztosítási fedezet biztosításán kívül az is fontos érv a friss ajánlatok áttekintése mellett, hogy a kampány várhatóan díjszint csökkenést is hoz,

hiszen egyrészt az online csatornák terjedése lehetővé teszi a tarifák csökkentését, másrészt lesznek olyan szereplők, akik próbálnak új piacot szerezni, ami szintén a díjszint mérséklődésének az irányába hat. Utóbbinak azért is nagy a jelentősége, mert jelenleg igen koncentrált a piac, a lakásbiztosítási díjbevétel bő 80 százaléka négy szereplő kezében összpontosul, holott nagyjából egy tucat szolgáltató aktív a piacon.

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a sztenderd lakásbiztosítási konstrukciók csak bizonyos káreseményekre nyújtanak fedezetet: így a vihar- és tűzkárokra, a földmozgásból eredő károkra, a víz- és üvegtörés károkra.

Ha ennél szélesebb védettséget szeretnénk – például betörés ellenit is –, akkor olyan módozatot kell választanunk, ami ezt biztosítja: vagy kiegészítő biztosítás kötésével, vagy más csomag választásával. Éppen ezért érdemes azt is megvizsgálni, hogy a jelenleg élő biztosításunk pontosan milyen eseményekre nyújt fedezetet.

Mekkora a tét?

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a múlt év harmadik negyedének végén nagyjából 3,3 millió lakossági vagyonbiztosítási szerződés élt Magyarországon, ami azt jelenti, hogy az itthoni lakóingatlanok közel háromnegyede rendelkezik valamilyen biztosítási védelemmel. Nagyjából egymillió olyan lakóingatlan is van ugyanakkor, amelyre nem kötöttek még biztosítást tulajdonosaik: remélhetőleg ezek aránya is csökken majd a márciusi kampány ideje alatt.

A piaci szereplők várakozásai szerint a most induló kampány több százezer új szerződést is hozhat – egyes becslések szerint a váltók, illetve az újonnan belépő ügyfelek együttes száma elérheti akár a félmilliót is. Tekintettel arra, hogy 2022-ben a lakossági vagyonbiztosításokból származó díjbevétel 165 milliárd forint környékén alakult, arra lehet számítani, hogy a mostani kampány több tízmilliárd forintot mozgat majd meg a piacon.