Hihetetlen látványossággal dobnák fel London központját

Concorde utasszállító galéria
CHRISTCHURCH, NEW ZEALAND - SEPTEMBER 13: Air France Concorde F-BVFF prepares to land at Christchurch airport September 13, 1994 in Christchurch, New Zealand. Concorde had a cruise speed of Mach 2.02 (around 2170 km/h or 1,350 mph) and a maximum cruise altitude of 60,000 feet (18 300 metres) with a delta wing configuration and a reheat-equipped evolution of the engines originally developed for the Avro Vulcan strategic bomber. The engines were built by Rolls-Royce. Concorde was the first civil airliner to be equipped with an analogue fly-by-wire flight control system. Commercial flights, operated by British Airways and Air France, began on January 21, 1976 and ended on October 24, 2003, with the last "retirement" flight on November 26 that year. (Photo by Getty Images)
Vágólapra másolva!
Közösségi gyűjtésből szerzett finanszírozásból oldaná meg egy szervezet, hogy a London központi repülőterén, a Heathrow egyik sarkában több mint húsz éve álló szuperszonikus Concorde repülőgépet a brit főváros egyik legnépszerűbb attrakciójának számító London Eye óriáskerék mellé helyezzék. Ezzel tovább növelnék a város központi részének vonzerejét.
Vágólapra másolva!

A G-BOAB lajstromjelű, 1976-ban gyártott gép 2000 augusztusában repült utoljára. Ahogy az Origo megírta, az előző hónapban az egyik Air France-példánnyal történt párizsi katasztrófa után ideiglenesen felfüggesztették a Concorde-ok üzemelését. Az európai mérnöki csúcsteljesítménynek tartott Concorde repülőgéppel az akkori Szovjetunió saját fejlesztésű, hasonló képességű repülőkkel kívánt konkurálni, ezeknek az erőfeszítéseknek az eredménye lett a Tupoljev 144-es.

A mostani, Londoban veszteglő Concorde-ot érintő kezdeményezés szervezői – akiket az egykori Concorde-kapitány, a típus utolsó repülésén szolgálatot teljesítő Les Brodi is támogat – oldala szerint a párizsi katasztrófa után még az volt a terv, hogy visszatér a forgalomba ez a példány is.

Az Air France egyik Concorde gépe leszállásh előtt Új-Zéland egyik repülőtere felett az 1994-es felvételen Forrás: Getty Images/Getty Images

Végül az előírt módosításokat nem végezték el a gépen, mert a British Airways úgy döntött, elég 5 Concordei is a transzatlanti járatok teljesítésére. A G-BOAB azóta, tehát huszonhárom éve Heathrow-n áll, jelenleg a 27L jelű pályavég közelében, foglalja össze az Airportal.

A kezdeményezők szeretnék a lassan pusztuló, berendezésétől megfosztott gépet a Temze folyóra, a London Eye óriáskerék mellett kialakítandó platformon kiállítani.

A szerkezet alsó szintjén interaktív tárlat és foglalkozások várnák a látogatókat, főként a gyerekeket, tudományos-ismeretterjesztő előadásokkal, a túrán aztán kis csoportokban az egy szinttel feljebb, a nyílt fedélzetre helyezett Concorde belsejébe is bevinnék őket.

Itt a pilótafülkét is megtekinthetik, és mintegy 50 ülést visszaépítenének a beltérbe, amelyekben helyet foglalva virtuális utazáson vehetnének részt a vendégek, ráadásul pezsgőt és csokoládét is felszolgálnának nekik.

Nemrég volt húsz éve, hogy a típus utoljára repült: a szuperszonikus utasszállító történetéről az Origo képgalériáját ide kattintva tekintheti meg, abban rengeteg különleges, ritkán látható felvétel is szerepel.