Kísérteties hajótemetők, ahol horrorisztikus körülmények között dolgoznak gyerekek is

Gaddani, Pakisztán, Hajótemető,
Gaddani, Pakistan - August 21, 2018: Shipbreaking of a large oil tanker in the harbor, with background of vivid sunset on the beach at Gadani Ship Breaking Yard.
Vágólapra másolva!
Dél-Ázsia partjai találhatók a világ legnagyobb, hátborzongató hajótemetői, ahová a világ legnagyobb hajóit viszik "meghalni". Ezeket pedig olykor brutális körülmények között élőm rabszolgaként dolgoztatott gyermekeknek kell darabokra szedniük. 
Vágólapra másolva!

Ahogy arról az Origo beszámolt, ezekben a hajóbontókban több tucat hátborzongató szellemhajó vár magára hagyatottan a sorsára, A rozsdásodó, sokszor veszélyes vegyi anyagokkal telített hajóroncsok akár gigantikus ökológiai katasztrófát is okozhatnak.

A hajótemetőkben apokaliptikus jelenetek:játszódnak le: 100.000 tonnás, kibelezett hajótestek ringatóznak a parti hullámokon, miközben a sikszor gyermekkorú hajóbontó munkások veszélyes körülmények között bontják ezeket kisebb darabokra.

A gaddani hajótemető Pakisztánban Forrás: Shutterstock/Asim Ali Malik

A súlyos emberjog-sértések miatt régóta nemzetközi bírálatok középpontjában álló

India, Pakisztán és Banglades a központjai a hajóbontásnak.

Az utánpótlás folyamatos, hiszen mindig akad újabb és újabb hatalmas teher- illetve utasszállító tengerjáró hajó, amely balesetet szenvedett, vagy selejtezésre ítélve magára hagyatottan sodródik a partokig, illetve amit tulajdonosa roncsként eladásra kínál. A hajóbontókat üzemeltető cégek a jövedelmező fémhulladékért vállalják ezek szétszedését.

2019-ben a Sun egyik vizsgálata feltárta, hogy több mint 225.000 munkást zsákmányoltak ki és kényszerítettek életveszélyes körülmények között dolgozni ezeken a roncstelepeken. Ennek a munkaerőnek mintegy 8 százaléka pedig 8 vagy akár ennél is fiatalabb gyermekekből állt. A leghírhedtebb hajógyárak és -temetők a pakisztáni Gaddani, az indiai Alang és a bangladeshi Csittagong (Chattogram) városánál találhatók.

Csupán az elmúlt három hónapban 98 hajót küldtek a bontóba - több mint 77 százalékuk az említett városok kikötőinek valamelyikébe érkezett.

A Shipbreaking Platform nevű nem kormányzati szervezet érdekvédelmi csoportja már régóta figyelemmel kíséri a helyzet alakulását. Ingvild Jenssen, az alapító és ügyvezető igazgató a The Sunnak elmondta, hogy

ezek a kikötők mind a hajók, mind a munkások számára a végállomást, a temetőt jelentik.

"A hajók építése, karbantartása, javítása és szétszedése a szárazdokkokban történik. A hatalmas hajókat ezekben a dél-ázsiai városokban a hullámzó és sok esetben viharos partok mentén szedik szét, ami a hajók szerkezeti összetettsége miatt is egy nagyon veszélyes munka, az Egyesült Királyságban bizonyára nem is lenne megengedett.

A beszámolók szerint a munkások általában puszta kézzel bontják le a hajókat, apránként szétszedve minden egyes fémlemezt. Nemcsak az azbesztnek és a mérgező füstnek vannak kitéve a munkások, hanem azt is kockáztatják, hogy a felülről rájuk zuhanó nehéz hajódarabok halálra zúzhatják őket. Az ilyen baleseteket azonban a munkáltatók igyekeznek eltussolni, és csak a legritkább esetben jelentik be hivatalosan. A legszörnyűbb talán az, hogy azok a hajótulajdonosok, akik ilyen gyáraknak adják el vízi járműveiket, nagyon is tisztában vannak az itteni munka körülményeivel, mégsem tesznek ellene semmit, hiszen tőlük kapják a legmagasabb árat az adásvétel során." - mondja a jelenség szakértője.

Szétzúzott, megégett és megsült testek

2019 óta az uniós jogszabályok előírják, hogy minden, valamely uniós országban bejegyzett hajót engedélyezett újrahasznosító hajógyárakban kell selejtezni. Ugyanakkor

a fent említett három, hírhedten veszélyes hajógyár használata tilos.

Sokan azonban attól tartanak, hogy egyesek kiskapukat használnak fel ennek megkerülésére.

"Az elmúlt 20 évben több mint 1.000 munkás halt meg. Miután a saját szemünkkel is láttuk azokat az összetört, megégett holttesteket, rájöttünk, hogy a nyilvánosság elé kell tárni azt, ami ezekben a hajógyárakban zajlik, környezeti és emberi jogi igazságszolgáltatást követelünk" - nyilatkozta Muhammed Ali Shahin, a bangladesi Young Power in Social Action programfelelőse.

Egyes roncskereskedők kapcsolatban állnak az engedély nélküli hajógyárakkal. Annak érdekében, hogy megkerülhessék a nemzetközi tengerészeti törvényeket, megváltoztatják a hajók lobogóját, és új névre regisztrálják őket. "Egyes brit és európai hajótulajdonosoknak még mindig túl könnyű kijátszani a szabályokat. De az sem elég, ha csak a bangladesi, indiai és pakisztáni hajógyárak teljes bojkottjára szólítunk fel, mivel több ezer ember és családjaik túlélése függ a munkától" - magyarázta egy, a neve elhallgatását kérő európai nyomozó, aki a hajóbontókban tapasztalható visszaélések felderítésével foglalkozik.

"A kormányok és a hajógyártók feladata, hogy a létesítményeket megfelelő színvonalúvá tegyék, életmentő biztonsági felszereléseket biztosítsanak, minden munkavállalót megfelelően kiképezzenek, és emberséges környezetet biztosítsanak a munkájukhoz." - tette hozzá a nyomozó.