Érdekes dolgok derültek ki a bevásárlóközpontok ételudvarairól

karácsonyi bevásárlás
bevásárló központ
Thousands of Hungarians walk to buy Christmas gifts in the biggest shopping centrer of Budapest, the 'Westend' 21 December 2004 three days before the Christmas. Dazed by the Christmas shopping fever and with an ever greater ambition for material goods, central Europeans are putting aside an historic aversion to taking out loans as their spending habits change and a new generation of debtors take root. AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK (Photo by ATTILA KISBENEDEK / AFP)
Vágólapra másolva!
Egy bevásárlóközpontban elköltött ebéd átlagosan 39 percig tart és 3500 forintba kerül. A 16 és 70 év közötti budapesti és Pest megyei lakosság mintegy fele legalább 2-3 havonta étkezik bevásárlóközpontokban, és habár többnyire nem valamilyen alkalomból, hanem rutinszerű étkezés céljából választják, a minőség, a jó ár-érték arány, a megfelelő higiénia és a kényelem, sőt már a környezettudatosság is elvárás a bevásárlóközpontok ételudvarai felé.
Vágólapra másolva!

A 16 és 70 év közötti pesti és Pest megyei lakosok mintegy fele 2-3 havonta, közülük pedig minden negyedik heti rendszerességgel dönt a bevásárlóközpontok ételudvarai mellett. A Marketing Resolution a Westend megbízásából mérte fel a fogyasztók igényeit ezen a területen, az eredmények szerint pedig

az ideális ételudvar az, ahol a fogyasztók jó áron jó minőségben tudják megvásárolni a kívánt ételeket, amiket aztán tiszta, higiénikus környezetben fogyaszthatnak el.

A kutatásból az is kiderül, hogy az önálló ételudvarok helyett a többség praktikussági okokból szívesebben választja azokat, amelyek bevásárlóközpontokban találhatók.

Emellett a kérdezettek egy jelentős hányada - 20 százalékuk - rendszeresen kifejezetten étkezés céljából keres fel üzletközpontokat, ez főként a magasabb jövedelemmel rendelkező, fiatal férfiakra jellemző. A legtöbb ember számára a bevásárlóközpontokban való étkezés rutinszerű tevékenység, nem pedig ünnepi alkalom, és csupán egyharmaduk fogyasztja el egyedül a menüjét, a többiek 2-3 ember társaságában érkeznek. A legforgalmasabb időpontok a kora délutáni órákra tehetők, a hét leglátogatottabb napjai pedig a péntek és a szombat. A fogyasztók átlagosan 39 percet töltenek étkezéssel az ételudvarokban és ez idő alatt fejenként nagyjából 3500 forintot költenek el.

A Westendben található Magyarország legnagyobb forgalmú ételudvara Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

Az adatok jól mutatják, hogy sokak életében a bevásárlóközpontok ételudvarai központi szerepet töltenek be, és napi szinten választják ezeket a helyeket valamely főétkezésükhöz. Éppen ezért nem meglepő eredmény az sem, hogy a megkérdezettek számára kiemelkedően fontos, hogy a helyszín megfelelő komfortérzetet biztosítson, így például ne legyen ételszag, mindig legyen hely leülni, az asztalok kellő távolságra helyezkedjenek el egymástól, a székek pedig kényelmesek legyenek. Az olyan további, komfortérzetet növelő szempontok, mint a zajszegény környezet, a dizájner bútorok vagy a nyitott terasz ellenben nem alapelvárások, ugyanakkor hozzáadott értéket jelentenek. Ez utóbbi egyébként a megkérdezettek 30 százalékának, azon belül is különösen a fiataloknak nagy előny.

A válaszadók 40 százaléka a fenntarthatósági szempontokat is vonzónak találja, ez azonban csak akkor igaz, ha ez a fogyasztónak nem jelent többletköltséget.

További 40 százalék mondta azt, hogy nem foglalkoztatja a téma, és csupán 15 százalék nyilatkozott úgy, hogy feltétel nélkül támogatja ezeket a törekvéseket. Meglepő módon a legkevésbé érdekes szempontok közé tartozott a családbarát környezet és a mobilkészülékek töltési lehetősége.

"A Westendben található Magyarország legnagyobb forgalmú ételudvara. Ezt a kutatási eredmények is alátámasztották, hiszen a számok azt mutatják, hogy a központi régióban élő, bevásárlóközpontban étkező lakosság 83 százaléka étkezett már nálunk, 43 százalék rendszeresen fogyaszt itt, és 17 százalék azoknak az aránya, akik a leggyakrabban minket választanak. A felméréssel emellett azt szerettük volna megvizsgálni, mik azok a szolgáltatási elemek, környezeti tényezők és értékek, amelyek befolyásolják a látogatók döntését, amikor az étkezési hely kiválasztásáról van szó. A Westend ételudvarának felújítása már javában folyik, az új tervek elkészítésénél természetesen figyelembe vettük a felmerült igényeket. A július végén átadásra kerülő food courton így nagy hangsúlyt kap a megfelelő térkialakítás, a komfortos és természetes anyagokból készült bútorzat, valamint egyéb kényelmi funkciók, mint például a digitális rendelőfelületek bővítése" – mondta el Gyertyánfy Miklós, a Westendet tulajdonló és üzemeltető Gránit Pólus csoport működési vezérigazgató-helyettese.

A munkálatok júliusban érnek véget, a nagy forgalmú gasztro tér éttermei azonban ez idő alatt is zavartalanul működnek.