Egyre több szolgáltatást vesznek interneten a magyarok

Woman is shopping online with laptop Wireless Technology Computer Consumerism Businesswoman Young Women Women Females Ordering Electronic Banking Banking Surfing the Net Home Shopping Paying E-commerce Electronics Store Credit Card Purchase Currency Young
Young woman shopping with credit card and laptop computer
Vágólapra másolva!
Míg a termékkategóriák tekintetében nincs jelentős változás az elmúlt évek során, egyre több szolgáltatásfajta esetén választják az online vásárlást a felnőtt magyarok – derült ki a Reacty Digital 2023. áprilisi felméréséből. Szállítási módok tekintetében a csomagautomaták terjedése határozza meg az aktuális trendeket, fizetéskor fontos a készpénzmentes opciók biztosítása, a rendelési folyamatban pedig egyre nagyobb szerepet kapnak az okostelefonok. A fiatalabb korosztály magabiztosabban mozog az internetes rendelések világában, míg az idősebbek óvatossággal kompenzálják az online tapasztalat hiányát.
Vágólapra másolva!

Nincs átrendeződés a termékkategóriák toplistájában

Az elmúlt egy évben online vásárlók számára továbbra is a kényelem (63 százalék) és a házhoz szállítás lehetősége (51 százalék), ami a leginkább vonzó az online vásárlásban, bár utóbbi szempontot jelentősen kevesebben jelölték idén, mint tavaly (57 százalék).

A legnépszerűbb termékkategória 2023-ban is a ruházat (38 százalék),

és őrzik dobogós helyüket az egészséghez kapcsolódó termékek (33 százalék) is, amelyek különösen a nők, valamint a 60 év felettiek körében népszerűek. Annak ellenére nem esett tehát vissza a vásárlási kedv ebben a kategóriában, hogy 2022 januárjában megszűnt a nem vényköteles gyógyszerek futár általi kiszállításának lehetősége, emellett a Covid-járványhelyzet elmúlása jelentősen csökkentette a maszkok, illetve tesztek iránti keresletet. A jelek szerint azonban a vitaminok, táplálékkiegészítők, gyógyászati eszközök és egyéb vény nélkül kapható termékek online beszerzése prioritás maradt a fogyasztók számára. A háztartási kis- és nagygépek online vásárlása iránti kereslet jelentősen csökkent az elmúlt két évben (37 százalék -> 29 százalék), de még mindig a harmadik leggyakrabban vásárolt termékkategóriának tekinthető. A csökkenés hátterében állhatnak a korábbi évek előrehozott beszerzései, de a csökkenő reálbérek is magyarázhatják a tendenciát.

A fiatalok tudatosabbak, az idősek óvatosabbak online vásárláskor Forrás: Getty Images/iStockphoto/Poike/Poike

Szállást, belépőt és bérletet is egyre inkább online vásárolunk

A pandémia elmúlásával előtérbe kerülnek a helyszínen „fogyasztott" szolgáltatások.

Az idei évben a szállásfoglalás (28 százalék) a legnépszerűbb,

de a repülőjegyek, valamint a koncert-, színház- és egyéb belépők online vásárlási aránya is növekedési tendenciát mutat 2021-hez viszonyítva. Ezzel párhuzamosan csökkent a szolgáltatásokra való előfizetések (pl. zenei-, film streaming) aránya, főként a fiatalok körében. Ez visszavezethető részben a járványhelyzet utáni „kiszabadulásra", részben pedig a csökkenő fizetőképes keresletre is.
A tömegközlekedésre való online jegyvásárlás is egyre népszerűbb, bár ez nem feltétlen a járványhelyzet elmúlásának, hanem egy általános digitalizálódási tendenciának is betudható.

A lehetőségek szélesedésével egyre többen választják az elektronikus jegyeket és bérleteket, amit a mobil eszközök online vásárlásban való elterjedése is elősegít. Tízből hét (68 százalék) online vásárló végzi a rendelési folyamat legalább egy részét okostelefonján és csaknem felük (45 százalék) fizetni is hajlandó ezen az eszközön.

Egyre népszerűbb a csomagautomata

A kiszállítás népszerűsége töretlen, még mindig az online vásárlók háromnegyede jelezte, hogy futáros házhozszállítást is igénybe vesz internetes rendelései átvételére. Jelentősen nőtt a csomagautomatát (is) használók száma, ami összhangban van az országban egyre több helyen elérhető átvételi ponttal. 2023-ban már tízből négy (40 százalék) online rendelő jelezte, hogy szokta ezt az átvételi módot is választani, míg két évvel korábban csak negyedük (25 százalék) nyilatkozott így. Különösen a férfiak, illetve a 30-59 éves korosztály szereti a csomagautomatás kézbesítést, valamint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők is átlag feletti arányban választják. Az automaták választásának elsődleges indoka a rugalmas, nyitvatartástól független átvételi lehetőség.

A szállítási módok közötti választáskor legnagyobb befolyással a szállítási/átvételi díj mértéke van (73 százalék),

emellett a kényelem (43 százalék), valamint a szállítási/átvételi idő hossza (41 százalék) van jelentős hatással.

Minden második online vásárló (48 százalék) hagyott már félbe azért rendelést, vagy el sem kezdte a folyamatot, mert nem talált számára megfelelő szállítási és átvételi módot a webáruházban. Két évvel ezelőtt még csak tízből négyen (40 százalék) nyilatkoztak így, ami azt mutatja, hogy egyre nagyobb jelentősége van az igények kiszolgálásának, mert a vásárlók ragaszkodnak az általuk preferált átvételi módokhoz. Minél fiatalabb valaki, annál jellemzőbb ez a fajta határozottság, a 30 év alattiak körében már tízből hatan (62 százalék) vannak a bizonyos webáruházakban ilyen okból nem vásárlók.

Online vásárlás után a csomagok, rendelések átvételi lehetőségeinek infografikája Forrás: Reacty Digital

Tovább hódít a készpénzmentesség

Egyre többen vannak, akik a készpénzmentes fizetési módokat preferálják, az online vásárlók harmada (32 százalék) pedig kizárólag ilyen formában szeret fizetni a rendeléseiért. Ezzel párhuzamosan a készpénzt preferálók aránya lassú, de folyamatos csökkenést mutat az elmúlt néhány évet tekintve. A legalább az esetek felében készpénzzel fizetők elsődleges indoka (49 százalék), hogy kizárólag átvétel után hajlandóak fizetni a rendelésért, ami a webáruházak és az online fizetési megoldások iránti bizalmatlanságot tükröz.

A fizetési módok közötti választási lehetőség fontosságát az is mutatja, hogy az online vásárlók több mint felével (55 százalék) előfordult már, hogy el sem kezdte a rendelést, vagy otthagyta a kosarát, mert nem talált számára megfelelő lehetőséget az ellenérték kiegyenlítésére.

A fiatalok tudatosabbak, az idősek óvatosabbak

Az elmúlt egy évben online vásárlók bő negyede (28 százalék) jelezte, hogy állt el vásárlástól ebben az időszakban. A legfiatalabb korosztályra különösen jellemző ez, minden második 30 év alatti tett így. Ők azok, akik saját megítélésük szerint az őket megillető jogokkal is leginkább (59 százalék) tisztában vannak, háromnegyedük (76 százalék) pedig azt is tudja, hova kell fordulnia, ha jogorvoslatra van szüksége. Az online vásárlók kétharmada (64 százalék) legalább többnyire ellenőrzi a webáruház megbízhatóságát egy-egy rendelés előtt. Ebből a szempontból az idősek a legbizalmatlanabbak, tízből heten (72 százalék) tesznek így. A nőkre jellemzőbb, hogy inkább olyan webáruházakat választanak, amelyeket már korábbról ismernek, ezzel csökkentve a kockázatot.