A Helia-D mesébe illő története: így jutott el a szigetszentmiklósi csodaszer Hollywoodig

Helia-D Kozmetikumok, bőrápolás, A Helia-D márka története
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum
Vágólapra másolva!
Az idén lett negyven éves a magyar és a nemzetközi piacokon is közkedvelt szépségápolási termék, a Helia-D, amelynek története az 1980-as évek elején kezdődött, méghozzá szinte mesébe illő módon. A krém öszetételét nem tudósok vagy kutatók fejlesztették ki, hanem egy addig ismeretlen, egyszerű idős hölgy, aki a napraforgó szárából készített kivonatot saját használatra. Így Szigethalomról indult világhódító útjára a jellegzetes fekete dizájnjáról és különleges hatóanyagáról ismert magyar kozmetikum, a Helia-D termékcsalád. A legendás márka a rendszerváltozás időszakában külföldi tulajdonba került, majd egy hazai befektető vásárolta meg egy évtized után akkori tulajdonosától, és vezette át a 21. századba.
Vágólapra másolva!

Tündérmesébe illő a márka története, amely még a hetvenes években kezdődött Szigethalmon, a Csepel-szigeten.

Hosszú sorok kígyóztak Nedeczky Jenőné (Margit néni) ottani háza előtt, aki saját készítésű, napraforgószár-kivonatot tartalmazó arckrémjét és hajhullás elleni csodaszerét árulta.

Felismerte, hogy a napraforgószár természetes kivonata rendkívüli hidratáló hatással bír, Patientia márkanéven pedig hajszeszt is kifejlesztett, amelyet a Skála Áruház forgalmazott.

A kutatókat is meglepte a találmány hatásossága

A nagy érdeklődésre felfigyelt a média: a feltaláló nyilatkozott a tévének és a rádiónak is. A nyolcvanas évek elején a magyar nézők egy tévéinterjúban megismerhették Margit nénit, aki idős kora ellenére saját krémjének köszönhetően, bámulatos módon megőrizte arcbőre frissességét és simaságát.

A Helia-D kozmetikumok minőségellenőrzése a Biogal Gyógyszergyárban a nyolcvanas években Forrás: Helia-D Kozmetikumok

Így szerzett tudomást az elixírről a debreceni Biogal Gyógyszergyár, amely megvizsgálta a krémet a debreceni és a szegedi egyetem bevonásával.

Az eredmény annyira meggyőző volt, hogy haladéktalanul megkezdték egy egész testápoló termékcsalád kifejlesztését Helia-D márkanéven.

Az elnevezés egyébként a napraforgó latin elnevezéséből, a Heliantus annuusból és a Biogal székhelyeként szolgáló Debrecen városára utaló "D" betűből tevődik össze.

Feltűnt a különleges készítmény a Magyar Nemzeti Banknak is, amely a magyar találmányokba való befektetéssel foglalkozó pénzügyi alapjával, az Innofinanzcal hamarosan beszállt az üzletbe.

A beltartalom mellett nagyon odafigyeltek a csomagolásra is, amely 1984-ben nívódíjat kapott: a jól megkülönböztethető feketét választották kísérőszínként. A forgalomba kerülő kozmetikumokra viszonylag magasabb árat határoztak meg.

A hazai sikerek után következtek a külföldi piacok

A termékbevezetés rendkívül sikeres lett, amiben szerepet játszott az is, hogy találtak egy valódi, a szó mai értelmében vett márkamenedzsert mindennek az irányítására.

Nagyszerű ütemérzékre vallott a bevezetés időzítése, hiszen pontosan 1981 karácsonya előtt jelentek meg a Helia-D készítmények az üzletek polcain, óriási sikert aratva.

A Helia-D reklámplakátja a nyolcvanas évekből Forrás: Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

Néhány év múlva a krém az amerikai piacon is keresetté vált, miután a magyar származású hollywoodi híresség, Gábor Zsazsa azt mondta egy televíziós interjúban, hogy fiatal és szép bőrét a Helia-D-nek köszönheti. Később a Szovjetunióban, majd "kapitalista" piacokon, köztük Svájcban, Dél-Koreában, Indiában, Szingapúrban is megjelentek ezek a készítmények.

A rövid idő alatt népszerűvé váló termékcsalád tagjainak száma a nyolcvanas évek közepére már meghaladta a harmincat, és éves szinten több millió doboz Helia-D krémet vettek a vásárlók.

A napraforgószálból készült ránctalanító krém akkoriban maga volt "a" magyar kozmetikum.

Az 1990-es évek elején pedig már 160-féle termék alkotta a palettát, köztük arc-, test- és hajápolók, naptejek, professzionális készítmények, de még férfikozmetikumok is megjelentek a kínálatban.

Helia-D kozmetikumok napjainkban Forrás: Helia-D Kozmetikumok

A rendszerváltozás természetesen a szépségipart sem hagyta érintetlenül, megérkeztek a konkurens importtermékek, valamint beindult a privatizáció, amelynek során egy külföldi multi megvette a Biogalt. Maga a Helia-D márka is egy nemzetközi céghez került a kilencvenes évek derekán – ekkor a multinacionális vállalat üzletpolitikájából adódóan a termékcsalád választéka négy krémtípusra csökkent.

Újra hazai kézbe került a márkanév

De a Helia-D sohasem tűnt el a polcokról, és időtálló hatóanyagainak, igényes megjelenésének, valamint hűséges vevőkörének köszönhetően - a fokozatosan elmaradó reklámtámogatás ellenére - csendben megőrizte jelentős piaci részesedését a magyar arckrémpiacon.

2004-ben Budaházy Péter vezetésével egy magyar befektetői csoport elhatározta, hogy a márkában megtestesülő számos találmányt és kutatási eredményt nem hagyja elveszni, és a Helia-D-t visszahelyezi az őt megillető helyre.

A készítmény megszületésének története mellett ez a sztori is érdekes, hiszen egy családi síelés segítette vissza magyar kézbe a Helia-D-t: a befektetési banki területről érkező Budaházy a lányait kísérte el sítáborba, ahol egy másik apukától hallott az eladósorba került régi, nagynevű márkáról. Annyira megtetszett neki a lehetőség, hogy rögtön elkezdett „konzorciumot szervezni" az ott tartózkodó szülők körében. Nemsokára nyélbe is ütötték a tranzakciót, és tíz év után így jutott újra hazai tulajdonba a Helia-D, amely az azonos nevű kft. jóvoltából azóta is megtalálható az üzletek polcain.

Forrás: Magyarbrands.hu, Városom.hu és a Budapesti Értéktőzsde hivatalos honlapja