145 éve alatt nem történt ilyen a londoni tőzsdén, mint most

lítium, akkumulátor, gyár
This photo taken on March 12, 2021 shows a worker with car batteries at a factory for Xinwangda Electric Vehicle Battery Co. Ltd, which makes lithium batteries for electric cars and other uses, in Nanjing in China's eastern Jiangsu province. (Photo by AFP) / China OUT
Vágólapra másolva!
Szinte példa nélküli lépéssel, felfüggesztette a nikkel kereskedését a londoni értéktőzsde kedden. A fém ugyanis olyan elképesztő ütemben drágult, hogy az már a piac alapvető működését veszélyeztette. Mivel pedig a nikkel az elektromos autók akkumulátorainak gyártása során is kiemelten fontos nyersanyag, az egész iparág komoly nehézségekkel néz szembe.
Vágólapra másolva!

A londoni fémpiaci értéktőzsde (London Metal Exchange, LME)) 145 éves története során először kényszerült arra, hogy felfüggessze a kereskedést a nikkel piacán.

A fém árfolyama ugyanis átlépte a 100.000 dolláros tonnánkénti árfolyamot, ráadásul mindössze két nap alatt elképesztő drágulást produkált

– írja a CNBC.

Az LME az elmúlt évtizedekben mindössze két alkalommal kényszerült hasonló lépésre. Az 1980-as években az ónnal való kereskedést, míg az 1990-es években a rézkereskedést kellett – különböző okok miatt – felfüggesztenie.

Most azonban a nikkel drágulása már olyan ütemű volt, hogy az alapvetően kérdőjelezte meg a piac működőképességét. A felfüggesztés napján 67 százalékos volt a drágulás, de hétfő óta az árfolyam egészen 177 százalékot emelkedett – derül ki a Reuters összefoglalójából.

A tőzsde közleménye szerint nem valószínű, hogy péntek előtt újraindul a nikkel kereskedése. Az újraindítás után pedig csak az európai tőzsdék nyitvatartási ideje alatt zajlik kereskedés, és 10 százalékos napi limitet vezetnek be a jegyzések ingadozására.

Oroszország adja a globális nikkelkínálat 10 százalékát Forrás: Wikimedia Commons

A háttérben az áll, hogy az Oroszország ellen kivetett szankciók csak még tovább hajtották felfelé a nikkel árfolyamát, miközben a fém egyébként is emelkedő trendet produkált, elsősorban az alacsony kínálat miatt.

Az orosz kibocsátás kiesése viszont még tovább nehezítheti a nikkelpiac helyzetét. Az ország adja ugyanis a globális nikkelkínálat 10 százalékát.

Emellett az orosz Nornickel egyedül biztosítja az elektromos autók akkumulátoraihoz használható nikkelmennyiség 15-20 százalékát, amivel globális piacvezetőnek számít.

A nikkel ilyen elképesztő drágulása pedig a világgazdaság egészére is súlyos hatással lehet, különösen az egyre népszerűbb elektromos autók piacán keresztül. A nikkel ugyanis alapvető fontosságú nyersanyag a modern elektromos járművek akkumulátoraiban. A Morgan Stanley autópiaci elemzője például kedden úgy számolt, hogy csak az aznapi, 67 százalékos drágulás mintegy 1000 dollárral emeli meg egy átlagos elektromos autó költségeit az USA-ban.

Az elmúlt években ugyanis az autógyártók felfedezték, hogy ha több nikkelt adnak hozzá az akkumulátorok katódjaihoz, akkor ezzel meg tudják emelni a készülékek teljesítményét. Ennek eredményeként a jelenleg használt katódokban a nikkel aránya már legalább 60 százalék. Ráadásul egyes nagy gyártók a kobaltot is igyekeznek nikkellel helyettesíteni.

A dél-koreai LG Chem óriás katódjaiban például a nikkel aránya eléri a 90 százalékot. Az ázsiai óriásvállalat a Tesla egyik fő beszállítója is.

A szakértők pedig már tavaly ősszel úgy számoltak, hogy a magas minőségű nikkel kereslete 2024-ben elkezdheti felülmúlni a kínálatot. Vagyis a piac már eddig is úgy számolt, hogy a nikkelkínálat komoly gondokat okozhat az elektromos autók piacán, ha nem születik érdemi megoldás a hiányra. A jelenlegi drágulás tehát csak felgyorsítja az eddig is tapasztalható trendet. Mindennek eredményeként pedig akár jelentősen is megdrágulhatnak az elektromos autók a következő időszakban, ami alapvető hatást gyakorolhat az autópiac egészére.

A sanghaji határidős tőzsde szerdán azt közölte, hogy csütörtöktől egy napra felfüggeszti a nikkel egyes határidős jegyzéseinek kereskedését. Az intézkedés az április-július, a szeptemberi, valamint a decemberi és jövő januári jegyzést érinti.