Egy kis zöld manó uralja az internetes kereskedelmet régiónkban

webshop PURCHASE FRANCE OUTSIDE SAVOIE 73 PHILIPPE ROYER CB INTERNET SHOPPING SAVOY ONLYFRANCE EXTERIOR EUROPE EU
Bár az internetes vásárlás sokszor kényelmesebb és olcsóbb, mint a hagyományos bolti, több csapdát is rejt magában
Vágólapra másolva!
Valószínűleg a magyar vásárlók közül sem mindenki tudja, hogy amikor online rendel, akkor sokszor egy cseh cégtől vásárol. A hazai piacon is népszerű láncok, márkák közül többet Csehországban alapítottak, köztük a Notinót, az Alzát, a Kiflit vagy a Bonamit. Hét cseh, két magyar és egy szlovák cég szerepel egyébként a régió meghatározó e-kereskedőinek tízes listáján, a 25 legnagyobb között pedig 5-5 magyar és szlovák van, a többi mind cseh. Az élboly teljes árbevétele 1500 milliárd forint, ami egyetlen év alatt elért 37 százalékos növekedéssel alakult ki. A listát a cseh Alza vezeti.
Vágólapra másolva!

Kontinensünk vezető kozmetikai webáruháza

Európa legnagyobb internetes kozmetikai és parfümáruház-lánca 2021-ben 35 százalékkal növelte forgalmát, így árbevétele 545 millió euróról 737 millió euróra emelkedett – ez mostani árfolyamon 262 milliárd forintnak felel meg. A szóban forgó üzletlánc

a Notino, amely 28 európai piacon működik, a világ legnagyobb szépségápolási márkáinak hivatalos partnere, összesen több mint 1500 márka 83 000 termékét értékesíti,

vevőinek száma meghaladja a 20 milliót, csak tavaly 4 millió új ügyfél vásárolt a webáruházban.

A 2008 óta Magyarországon is elérhető online boltról talán kevéssé közismert, hogy egy cseh alapítású cégről van szó, amit 2004-ben az akkor 21 éves Michal Zámec indított Brnóban. A Forbes.hu cikkéből kiderül, hogy a Notino azóta mutatott terjeszkedése és sikere Zámecet Csehország egyik legfiatalabb milliárdosává tette: a cseh LP-Live-cz listáján, ami a legfiatalabb cseh milliárdosokat szedte össze tavaly, a második helyre került. Zámec a cseh Forbes százas gazdaglistájára is több éve felfér: a legfrissebb, 2021-es rangsorban már 5 milliárd koronával a 65. helyen állt – egy év alatt 1,5 milliárd koronával gazdagodott.

A Notino ma európai szinten is a szépségipar egyik legerősebb e-kereskedelmi szereplője Forrás: shutterstock.com

A 2004-es első csehországi internetes boltnyitás után Zámec igen hamar léptéket váltott, szinte minden évben belépett egy új piacra.

Ma európai szinten is a szépségipar egyik legerősebb e-kereskedelmi szereplője – úgy, hogy földrajzilag valójában már rég kinőtte Európát, hiszen Oroszország legkeletibb pontjaira, például a Bering-tenger partjára, Anadirba is szállít.

2021-ben a cég teljes forgalma 16 millió megrendelésből és 77 millió eladott termékből jött össze – ez 22 millióval több mint egy évvel korábban. A tavalyi Black Friday-en egy nap alatt 182 000 megrendelést kaptak, és 570 000 terméket adtak el (átlagosan 6,5 terméket másodpercenként). Hasonlóan erős a karácsonyi szezon is: volt, hogy egy nap alatt 180 000 csomagot küldtek ki.

A cseh e-kereskedelmi piac a legerősebb a régióban

A Notino példája erősíti a tényt, hogy a cseh e-kereskedelmi piac a legerősebb a térségben. Nem a legnagyobb, de az egyik leggyorsabban növekvő, és amolyan iparági keltető: sok domináns európai e-kereskedő szülőhazája. A Growwwdigital egy nemrégiben készített elemzése szerint az egy főre jutó internetes boltok száma itt a legmagasabb: 2021-ban több mint 40 ezer, és csak 2020-ban 8000 új online üzlet nyitott. Évek óta átlagosan 10-15 százalékkal bővül, amin a pandémia csak még egyet dobott.

A cseh e-kereskedelmi piac sok domináns európai webáruház szülőhazája Forrás: ONLY FRANCE/PHILIPPE ROYER/ ONLYFRANCE.FR/Philippe Royer

De vannak más példák is.

A Prágában alapított Alzát például aligha kell bemutatni, ez Csehország e-kereskedelmi óriása 37,3 milliárd koronás (540 milliárd forint) árbevétellel és 15 millió havi látogatóval.

Alapítója, a most 45 éves Aleš Zavoral a cseh Forbes szerint az ország 6. leggazdagabb embere, becsült vagyona 65 milliárd korona (943 milliárd forint). Kerüli a nyilvánosságot, de egy aprócska prágai üzletből felépített cégét és logóját ma a térségben mindenki jól ismeri – Csehország mellett a szomszédos Szlovákiában is piacvezető, 2016 óta Magyarországon is jelen van, a 3. legnagyobb online szereplő, amely tavaly automatás élelmiszerkiszállítással újított.

Cseh alapítású és egészen tavaly nyárig cseh tulajdonban volt a Mall Group is, mígnem a lengyel Allegro felvásárolta.

Egyre jelentősebb szereplő (a top ötben a cseh bevételi rangsorban) az idehaza Kifli.hu néven ismert Rohlik csoport is. Ez ma már Európa egyik vezető online élelmiszer-kiszállítási vállalkozása – 2014-ben alapította Tomáš Čupr. 2020-ban 300 millió eurót meghaladó árbevétele volt, három nemzetközi piacon több mint 750 000 ügyfelet szolgált ki, és folyamatos terjeszkedésben vannak.

A Kifli.hu ma már Európa egyik vezető online élelmiszer-kiszállítási vállalkozása:

És van még néhány kevésbé ismert szereplő mint az online lakberendezési bolt, a Michal Jirák és Václav Strupl alapította Bonami, ugyancsak cseh a parfümöket áruló Vivantis, és például a mesterséges intelligenciát alkalmazó okosfutár, a Dodo, amely Magyarországon mára a házhozszállítási piac egyik legjelentősebb szereplőjévé vált.

Cseh cégek vezetik a régiós online kereskedők toplistáját

Öt magyar cég került fel a régió meghatározó e-kereskedőinek toplistájára, amelynek szereplői 1500 milliárd forintnyi árbevételt értek el - emeli ki a Világgazdaság írása. A 25 legnagyobb nemzetközi piaccal rendelkező cseh, magyar és szlovák e-kereskedelmi webáruház növekedésének üteme imponáló, a cégek 37 százalékos bővülést értek el egyetlen év alatt.

A Growww Digital 2021 végén elkészített régiós e-kereskedelmi webáruház rangsorában az öt magyar cég mellett a csaknem fele akkora lakosságszámú Szlovákiából öt szerepelt, a többi mind cseh vállalat.

Az öt magyar ranglistás cég, a Szállás.hu, a Biotech USA, a Playersroom, a Játéknet és az Alinda a teljes bevétel kevesebb mint 7 százalékát adta mintegy 100 milliárd forinttal.

A kis zöld manó által fémjelzett e-kereskedelmi céget régiónk Amazonjaként tartják számon Forrás: Shutterstock

A listát a cseh Alza vezeti, a 2020-as árbevételük már az 500 milliárd forintot is meghaladta. A második helyen 360 milliárd forintnyi árbevétellel a szintén cseh alapítású, de már a lengyel Allegro csoporthoz tartozó Mall Group áll.

Az e-kereskedelmi piac igen koncentrált: ez a két cég adta a teljes árbevétel 58 százalékát.

Az Alza a hagyományos üzletek árbevételével vetekedő teljesítményét Csehország mellett Szlovákiában, Magyarországon és Németországban érte el. A Growww Digitalnál úgy tekintenek az Alzára, mint a "közép- és kelet-európai Amazonra".

A csehek komolyan veszik az e-kereskedelmet. Várakozásaik szerint az e-kereskedelmi export nagyobb mértékben fog hozzájárulni az ország GDP-jéhez 2025-re, mint a Škoda autógyár. E várakozásokat támasztja alá, hogy több egymilliárd eurónál értékesebb, azaz unikornis vállalat is szerepel a listán.

A Growww Digital listáján hét gyorsan növekvő, exportban erős webáruházat is kiemeltek, akik előtt gyors nemzetközi bővülés áll. A listára két hazai e-kereskedő is felkerült: az Alinda.hu nagyon széles elektronikai- és háztartásiáru-választékával a régió több országában már jelen van, emellett az eOptika.hu szintén több országra kiterjedő kereskedelmet folytat.