A világ összes bányája sem elég a Teslának

Tesla gyár
A view of a fully electric Tesla car on an assembly line at the new Tesla Motors car factory in Tilburg, the Netherlands, during the opening and launch of the new factory, on August 22, 2013. The American electric car manufacturer Tesla Motors, led by American-South African inventor and entrepreneur Elon Musk, will be assembling fully electric cars for the European market in this new factory. AFP PHOTO / ANP / GUUS SCHOONEWILLE ***Netherlands out*** / AFP PHOTO / ANP / Guus Schoonewille
Vágólapra másolva!
Az elmúlt hónapokban a Tesla nem csupán a részvénypiaci szárnyalásával keltette fel az elemzők érdeklődését, de a nagyszabású terveivel is. Elon Musk ugyanis még tavaly közölte, a cél az, hogy a vállalata 2030-ra évi 20 millió darab autót gyártson. Ehhez azonban hatalmas mennyiségű nyersanyagra volna szükség. Egy elemzés utánajárt, mekkora fémigénye volna Teslának a terv megvalósításához.
Vágólapra másolva!

Tavaly ősszel Elon Musk ismét megmozgatta az elemzők fantáziáját. Nemcsak azzal, hogy felvázolta az utat a 25.000 dolláros (7,5 millió forintios) Teslák felé, de azzal is, hogy jelezte,

még 2030 előtt elérnék azt a szintet, hogy évi 20 millió autót gyártsanak

Tavaly a vállalat összesen mintegy 500.000 autót gyártott. Ehhez azonban elképesztő mennyiségű nyersanyagra lenne szükség. A Mining.com pedig utánajárt, pontosan mit is jelentene a Tesla terve a bányaszektorban.

Ami jól látszik a Tesla terveiből, hogy a vállalat elsősorban a „széles körben elérhető" fémekre építene. Ez azt jelenti, hogy a gyártás során leépíthetnek olyan, nehezen elérhető fémeket, mint a grafit vagy (legalábbis elméletben) a kobalt – ezeket különböző, könnyebben elérhető nyersanyagokkal helyettesítenék.

Egy fémen múlhat a Tesla jövője?

Musk megszólalásaiból úgy tűnik, a cég egyetlen igazi aggodalmát a nikkel jelenti. Nem véletlen, hogy Musk már a tavaly szeptemberi Battery Day nevű esemény előtt is jelezte, arra kéri a bányacégeket, hogy termeljenek ki több nikkelt.

A számítások szerint egyetlen Tesla járműben nagyjából 45 kilogramm nikkelt használnak fel.

Ha abból indulunk ki, hogy 2030-ig a Tesla újonnan eladott modelljeinek durván 20 százalékában használnak LFP (lítium-vas-foszfát) akkumulátorokat, akkor az évi 20 millió darab autó gyártásához, a világ 2019-es teljes nikkel-kitermelésének több mint 30 százalékát kizárólag a Tesla használná fel.

Teljes bányák összes kitermelését felszívná a Tesla Fotó: Csudai Sándor - Origo

Összevetésképpen, ez azt jelentené, hogy csak a Tesla megvásárolná a világ hat legnagyobb nikkelbánya-cégének teljes kibocsátását. Máshonnan nézve, a Teslának 23 akkora bányára volna szüksége, mint a Sumimoto madagaszkári Ambatovy bányája. Ennek költsége jelenleg 8,5 milliárd dolláron áll.

További probléma, hogy amennyiben a Tesla a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben vásárolna a világ bányáiból, akkor nehéz lesz tartania a magáról kialakított, környezetbarát képet.

A környezetgazdálkodási és társadalmi szempontból fenntartható termelés ugyanis egyre nagyobb szerepet játszik a befektetők szemében. Ha pedig a Tesla elkezdene erősen környezetszennyező vagy a munkaerő szélsőséges kizsákmányolásában érintett bányákból nagy mennyiségben fémeket vásárolni, akkor az igencsak ronthatja a Tesla pozícióját a befektetők szemében.

Kielégíthetetlen étvágy

Végül az sem mellékes, hogy a Teslának az évi 20 millió autóhoz más fémekre is szüksége van.

Ráadásul egy esetben csak Elon Musk cégének több kellene, mint a világ bányáinak teljes kitermelése.

A Mining.com számításai szerint ugyanis a Teslának a 20 milliós álomhatárhoz valamivel több mint 127 ezer tonna lítiumot kellene felhasználnia.

Ezzel csak az a gond, hogy 2019-ben a világ teljes kibocsátása 77 ezer tonna volt,

vagyis a Teslának a 2019-es teljes kibocsátás 165 százalékára volna szüksége.

Megvalósíthatók a Tesla nagyszabású gyártási tervei? Forrás: Imaginechina via AFP/Wu Ming - Imaginechina/Wu Ming

Nem sokkal könnyebb a helyzet a grafit terén sem. Itt a Teslának kicsivel több mint 1 millió tonnára volna szüksége a 20 millió autóhoz, viszont a 2019-es kitermelés 1,1 millió tonna volt az egész világon – a Tesla tehát egyedül az egész éves globális kibocsátás 94 százalékát felszívná.

Elon Musk híres a nagyszabású terveiről, és általában a költségvetési akadályok sem szoktak neki különösebb fejfájást okozni. A jelenlegi nyersanyagpiaci trendek alapján azonban úgy tűnik, hatalmas változások kellenének ahhoz, hogy a Tesla valóban képes legyen megvalósítani a 2030-ig kitűzött tervét.