Hullámvasutakkal és fedélzeti sörfőzdékkel mentenék meg a luxushajózást

üdülőhajózás, mardi gras, hajó, luxus, nyaralás
Vágólapra másolva!
Az üdülőhajózás iparága a koronavírus-járvány hatására hullámvölgybe került, így a nagyobb vállalatoknak olyan, nem egyszer hajmeresztő újításokkal kell előállniuk, melyekkel újra arra sarkalhatják az embereket, hogy a hajós turizmust válasszák. A helyzet nem menthetetlen, de sok múlik a potenciális ügyfeleken, és számos külső tényezőn.
Vágólapra másolva!

Ez történt az iparágban a koronavírus-járvány miatt

A koronavírus-járvány első nagyobb gazdasági jellegű áldozatai a légi közlekedés mellett az óceánjárókra épülő turisztikai vállalkozások voltak. A hatóságok elsőként a luxushajók működését állították le, hogy elkerüljék a járvány elején a Diamond Princess nevű hajó híres-hírhedt esetének megismétlődését. Az Origo korábban megírta, hogy a hatalmas hajót 2020 februárjában helyezték karantén alá Japán partjainál, miután kimutatták néhány utasban a vírust, azt követően viszont elképesztő hírek érkeztek a helyzet hatósági kezelésének ellentmondásairól és az ócenjárón uralkodó körülményekről.

Sok cég persze a leselejtezés mellett döntött. Mostanra számos óceánjáró került a törökországi Aliagába szétszedésre, de ezek közül nem tudni biztosan, hogy mennyi érkezett a bontóba a luxusutazások iparának összeomlása következtében. Fontos kiemelni, hogy jelentős növekedést lehet látni a hajóbontó szektorban.

A törökországi hajóroncs-iparban a járvány előtt általában teherszállító, illetve konténerszállító hajókat bontottak le, ám a koronavírus feltűnése óta megnőtt az utasszállítók száma is.

Hajóbontás Törökországban Forrás: AFP/2020 Anadolu Agency/Mehmet Emin Menguarslan

Az Egyesült Államok Járványmegelőzési és Járványvédelmi Központja (CDC) tavaly márciusban kiadott ajánlása nyomán, megtiltották a hajóutazásokat, illetve a világon több helyen is korlátozásokat vezettek be a hajózási tevékenységeket illetően. A CDC nemrég feloldotta a tilalmat, de a gyakorlatban a nagyobb hajójáratokról még nem tudni, mikor állhat vissza forgalmuk többé-kevésbé kiszámítható módon. Elemzők arra számítanak, hogy 2021 második negyedéve után kezdődhet meg az iparág visszállása a járvány előtti működési módhoz.

Utazások nélkül a hajójáratok veszteségesek.

A világ egyik legnagyobb üdülőhajós cégcsoportja, a Carnival, arról számolt be, hogy 8 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el 2020 első három negyedévében. Mindemellett a Cruise Lines International Association (CLIA) becslései szerint a tengerjáró hajózás felfüggesztése világszerte több, mint 518 ezer munkahely megszüntetését eredményezte. A nagyobb üzemeltetők közül többen csőd közeli állapotba kerültek, illetve több kisebb vállalat tönkrement.

Az üdülőhajózás világának kétségkívül nagy nehézségekkel kell megküzdenie a koronavírus-járvány következtében. De vajon megmentheti-e valami az iparágat?

Illusztráció Forrás: Shutterstock

Újítások az iparágban

A vállalatok arra kényszerülnek, hogy újabb attrakciókkal, fejlesztésekkel csalogassák vissza a fedélzetekre az utasokat. Az üdülőhajózás iparágának nehézségei mellett indítja útjára a Carnival a Mardi Gras nevű, egymilliárd dollárt (mintegy 200 milliárd forint) értékű luxushajóját, amely 5280 utas befogadására képes, bár a koronavírus miatt kialakult helyzetre tekintettel, az első útja nem biztos, hogy teltházas lesz. A Mardi Gras üdülőhajón található meg a világ első, tengeren is élvezhető hullámvasútja, továbbá egy sörfőzde, híres séfek nevével fémjelzett éttermek, két színház, és egy hatalmas egészségügyi létesítmény is helyett kaptak a tengerjárón.

A Carnival legújabb és leginkább extravagánsnak nevezhető hajóján található az imént említetten kívül egy vízi park, egy felfüggesztett kötélpálya, és egy mozgatható falú átrium, melyből lélegzetelállító kilátás nyílik a vízre.

A Carnival a Mardi Gras újításaival próbálja felkelteni ismét az emberek figyelmét, valamint vágyát a tengeri luxushajós üdülésre.

A Mardi Gras hajó hullámvasútja Forrás: CARNIVAL CRUISE LINES

Az egyhetes körutazás várhatóan április végén indul, mely Floridától a Karib-tengeren át a Bahama-szigetekre is eljuttatja az utasait. Természetesen ez csak akkor valósulhat meg, ha minden a tervek szerint halad, és nem lesznek majd további korlátozások vagy más befolyásoló tényezők.

A Mardi Grason kívül a CLIA szerint 18 új tengerjáró hajó teheti meg majd első útját 2021-ben.

Mardi Gras luxushajó Forrás: shutterstock

A turisztikai hajózás jövője

Peter Lynch, ipari elemző és a Cruise Passanger magazin főszerkesztője szerint, a főbb hajóipari vállalatok több hajót vonnak ki a forgalomból, mint amennyit indítanak. Becslése szerint a 2021-ben szolgálatba álló hajók száma révén több mint 36 ezer új kabin kerülhet a vizekre, míg 52 ezret vonnak ki a forgalomból, ami az ipar szűkülését jelentheti.

Ugyanakkor egy másik iparági szereplő, Ken Caine szerint, a használt tengerjáró hajók online értékesítése igencsak fellendült.

Az üzlet élénk, ami annak a jele, hogy az ipar alkalmazkodik, és erősebb jövőre készül.

Az általa forgalmazott hajókat bizonyos esetekben nem tengerjáró hajóként, hanem úszó szállodaként használják. Jelenleg az jellemző, hogy a nagyobb vállalatok eladják régebbi hajóikat, míg a kisebbek inkább vásárolnak, a turizmus újbóli beindulását várva.

Illusztráció Forrás: shutterstock

Az új hajók sikere, mint például a Mardi Gras, attól függ, hogy az utasok hajlandóak lesznek-e újra hajós üdülésre menni.

A hajózási vállalatoknak egy olyan rosszul sikerült év után kell újra elnyerniük az utasok bizalmát, a minden kétséget kizáróan, mély nyomot is hagyhatott az emberekben. Ilyen eset volt a korábban már említette Diamond Princess ügye, amely 2020 februárjában Japán partjainál egy ideig a Kínán kívüli legnagyobb fertőzésszámhoz volt köthető. Később, márciusban pedig a Ruby Princess nevű óceánjáró esetét kötötték a koronavírus ausztráliai terjedéséhez.

Peter Lynch szerint nem meglepő, hogy mindezek után az ügyfelek prioritása részben megváltozik majd, hiszen mostantól a legfontosabb szerepe a biztonságnak lesz. Hozzátette, hogy

a tengerjáró hajók utasai általában visszatérő ügyfelek, akik már most alig várják, hogy újra hajóra szálljanak, és nem lemondták, hanem csak elhalasztották üdülésüket.

A Carnival arra számít, hogy minden gyorsan visszatér majd a rendes kerékvágásba a hűséges ügyfeleknek köszönhetően.