Megmutatjuk, miért tűnik elkerülhetetlennek az elektromos autók piaci sikere

Magyarország legnagyobb elektromos töltőállomását avatták fel Zalában, sormási elektromos autó töltőállomás
Sormás, 2018. november 28. Töltőoszlop Magyarország legnagyobb, egyszerre kilenc elektromos autó fogadására alkalmas töltőállomásán a Nagykanizsához közeli Sormáson lévő István Fogadónál az átadás napján, 2018. november 28-án. MTI/Varga György
Vágólapra másolva!
A lítium-ion akkumulátorok ára összesen 89 százalékkal csökkent az elmúlt évtizedben, és az elemzők szerint a következő néhány évben további árcsökkenés várható. Ez pedig folyamatosan alakítja át az elektromos autók teljes piacát. A folyamat pedig még a Tesla pozícióját is fenyegeti.
Vágólapra másolva!

Az elektromos autókban használt lítium-ion akkumulátorok árának jelentős csökkenése alapvető hatással van a teljes globális elektromosautó-piacra. A csökkenő költségek ugyanis egyre inkább lehetővé teszik a tömeggyártást, és ezzel az előállítási költség folyamatosan közelít a klasszikus benzines autókéhoz – írja az Oilprice.com.

Nagyjából egy évtizeddel ezelőtt egy elektromos autóban használt lítium-ion akkumulátor ára durván 1110 dolláron mozgott kilowattóránként.

Ez a költség napjainkban kilowattóránként 137 dollár körül áll, és a Bloomberg jelentése szerint a következő néhány évben lemehet egészen a 100 dolláros szintre is.

Ez a költségcsökkenés már önmagában is rendkívül jelentős, és befolyásolja a piacot. Ha pedig ehhez hozzávesszük, hogy a világ számos területén (különösen Európában, az USA-ban és Kínában) egyre jobban támogatják a kormányok az elektromos járműveket, arra lehet számítani, hogy

a piac folyamatosan mozdul el a tömeggyártás felé.

Illusztráció Forrás: MTI/Varga György

A jelentés kiemelte, hogy Kínában már el is jutottak a kilowattóránkénti 100 dolláros akkumulátor-árig, ami hamarosan lehetővé teszi a helyi cégeknek a nyereség melletti tömeggyártást.

A UBS elemzése szerint egyébként a Volkswagen lehet az első olyan globális autógyártó, amely már 2022-ben nyereséget termelhet, tisztán az elektromos autók eladásaiból.

Mindez pedig egyre komolyabb kihívást jelenthet a Tesla számára is, amely 2020-ban hatalmas szárnyalást produkált a tőzsdén. A UBS elemzői a német versenytársak növekvő szerepét emelték ki. Ha ugyanis választani kell, a vásárlók jelentős része valószínűleg inkább szavaz olyan márkákra, mint az Audi, a BMW vagy a Mercedes.

A kulcsfontosságú tényező egyelőre az, hogy ezek a nagy márkák még nem rendelkeznek olyan termékkel, amely valóban fölvehetné a versenyt a Tesla autóival. Ez azonban - mondják a UBS szakértői - már 2021-ben megváltozhat.