Így állította le a járvány a világ legnagyobb filmiparát

Horizontal STREET ILLUSTRATION CINEMA POSTER BOLLYWOO
To go with Entertainment-India-Bollywood-telecom-Internet-marketing,FOCUS by Shail Kumar Singh Commuters drive past billboards and a wall plastered with posters of Bollywood movies in Mumbai on May 18, 2011. Times have changed in Bollywood from the days when all that was required to promote a film was a giant, hand-painted poster, a television or cinema trailer and the pulling power of a star actor. Now, the popular Hindi-language film industry is harnessing the latest technology, hoping that the explosive increase in mobile phones and rapid take-up of the Internet will draw in much-needed audiences. AFP PHOTO/Indranil MUKHERJEE / AFP PHOTO / INDRANIL MUKHERJEE
Vágólapra másolva!
Teljesen leállt a világ legtermékenyebb filmipara, az indiai Bollywood. A koronavírus-járvány miatt nemcsak a mozik zártak be, de forgatásokat és a premiereket is le kellett fújni, ráadásul épp akkor, amikor az ország filmes szektora kimondottan zsúfolt időszakot produkálhatna. A talpra álláshoz pedig valószínűleg hosszú idő kell majd, mivel az újranyitás várhatóan komoly biztonsági intézkedések mellett indul csak be, ami tartós veszteséget okoz majd a teljes iparágnak.
Vágólapra másolva!

Normális esetben a mostani időszak kiemelten forgalmas lenne az indiai filmipar (Bollywood) számára. Ahogy a tanítási időszak véget ér, a hollywoodi sikerfilmek szezonja pedig még nem kezdődött el, a tavaszi szezon tipikusan komoly lendületet jelent az indiai filmeknek.

Ezzel szemben most a járvány miatt az iparág teljesen befagyott. A mozik bezártak, a filmgyártó cégek lefújták a forgatásokat, a stúdiók pedig elhalasztják a premiereket.

Így két olyan film bemutatását is el kellett halasztani, melyek az idei indiai szezon húzócímei lettek volna. Az egyik a Sooryavanshi című akciófilm, míg a másik a 83, amely India 1983-as krikett világbajnoki győzelmének állít emléket. A producerek egyelőre nem tudtak nyilatkozni arról, mikor mutatják be a hazai közönség által nagyon várt alkotásokat.

Mindennek következtében az indiai filmipar valószínűleg több mint 330 millió dollárt veszít majd csak a mozik bezárásával, illetve a forgatások leállításával – mondta Komal Nahta, az ETC Bollywood Business elemzője.

Világelső számok

Az indiai filmes szektor leállása pedig egyébként is fontos tényező a globális filmiparban, mivel a filmvilág legtermékenyebb országáról van szó.

Az elérhető adatok alapján 2018-ban összesen több mint 1800 filmet készítettek az ázsiai országban, amivel India világelsőnek számított.

Emellett a 2018-19-es idényben mindösszesen 2446 filmet mutattak be, 49 nyelven –írja a Variety.

Teljesen leállt Bollywood filmipara Forrás: AFP/Narinder Nanu

Az Ernst & Young éves jelentése alapján tavaly az indiai szórakoztató- és médiaiparban a mozifilmes szegmens mérete 2,5 milliárd dollár volt, amivel az iparág egészében a negyedik helyet szerezte meg. Az első helyre egyébként, hatalmas előnnyel, a televízió futott be, 10,4 milliárd dolláros bevétellel.

Noha a mozik bezárása miatt többen úgy döntöttek, hogy közvetlenül olyan online platformokra gyártanak, mint az Amazon Prime Video, az indiai mozikultúra túl erős ahhoz, hogy ez egyelőre komolyabb trendváltást eredményezzen.

A mozgás azonban már megfigyelhető. A KPMG 2019-es iparági jelentése például úgy vélte, hogy Indiában 2030-ra már egymilliárd digitális felhasználó lehet, és a vállalat arra számít, hogy a digitális aktivitás előtt gyors növekedési pálya áll az országban.

Verseny és nyitottság

Indiában tavaly a mozijegyekből 1,4 milliárd dollárnyi bevétel folyhatott be az Ormax tanácsadócég jelentése szerint, ami közel 12 százalékos növekedés volt az egy évvel korábbi szinthez képest. A teljes bevétel jelentős része hazai filmekből származott, a hollywoodi alkotások mindössze 15 százalékát tették ki a teljes összegnek.

Noha globálisan Hollywood még mindig komoly előnyben van a filmek ismertsége tekintetében, az indiai filmgyártás egyre nagyobb számban ér el külföldi nézőket. Tavaly például a War című akcióthriller 13,7 millió dollárt hozott a nemzetközi piacon, ami a teljes jegyár-bevétel negyedét adta. Ehhez jön még, hogy Bollywood legnagyobb nevei (mint Shah Rukh Khan, Akshay Kumar vagy Deepika Padukone) egyaránt erősen támogatják az indiai filmek nemzetközi ismertségét.

A mozik újranyitása sem állítja azonnal talpra az indiai filmszektort Forrás: AFP/Prakash Singh

Ezzel együtt Bollywood úgy versenyez az amerikai filmiparral, hogy egyáltalán nem zárkózik el Hollywood termékeitől. Az indiai piaci tehát egyszerűen a saját filmjeinek erejére épít, illetve arra, hogy hazai terepen a nézők kimondottan kedvelik Bollywood alkotásait. Mindezt úgy, hogy közben Hollywood is egyre jobban jár az indiai nézőkkel.

Míg 2018-ban 98 amerikai filmet mutattak be Indiában, addig 2019-ben már 108-at, miközben a hollywoodi alkotásokból származó jegyár-bevételek 33 százalékkal, 211 millió dollárra nőttek.

Ehhez azonban kellett a Bosszúállók: Végjáték is, amely a maga 56,8 millió dolláros bevételével a valaha volt legsikeresebb amerikai film lett az indiai piacon.

Tartós veszteségek

Az indiai élet fokozatos újraindulása azonban még nem jelenti azt, hogy azonnal talpra is áll a bollywoodi filmszektor. Ha például a mozik ismét kinyitnak, akkor az üzemeltetők továbbra is veszteségekkel tudnak majd csak működni, mivel az egészségügyi előírások miatt nem fognak tudni teljes nézőszámot fogadni. Kínában egyébként hasonló volt a helyzet, a mozik ott is csak korlátozott számban fogadhattak nézőket.

Ha tehát a moziknak biztosítaniuk kell majd a kellő távolságot a nézők között, és csak minden második ülőhelyre adhatnak el jegyet, az a legjobb esetben is 50 százalékos kapacitás-kihasználtságot jelent.

Ez pedig nem fogja tudni megfelelően biztosítani a bevételforrást a nagy költségvetésű filmek gyártásához. Egyelőre tehát nyitott kérdés, mikor és milyen feltételek mellett tud majd talpra állni a világ legtermékenyebb filmipara.