Beszakadt a Facebook részvénye a gyorsjelentés után

Zuckerberg, Facebook
Facebook's CEO Mark Zuckerberg smiles during his speech during the VivaTech (Viva Technology) trade fair in Paris, on May 24, 2018. (Photo by GERARD JULIEN / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
Kemény pofonokat kapott szerdán a Facebook részvénye, miután a vállalat közzétette a negyedéves gyorsjelentését. Miközben kiderült, hogy az adatkezelési botrányok lehúzták a nyereséget, a befektetők megriadtak a Facebook növekvő költségeitől.
Vágólapra másolva!

Több mint 7 százalékot zuhant a Facebook részvénye szerdán (a zárás utáni kereskedésben), miután a vállalat közzétette a negyedéves gyorsjelentését. Pedig ha csak a főbb eredményeket nézzük, a közösségi média óriás elég kedvező adatokat közölt – írja a CNBC.

Az egy részvényre eső profit 2,56 dollár volt, felülmúlva a Refinitiv 2,53 dolláros elemzői konszenzusát. A negyedik negyedéves bevétel pedig 21,08 milliárd dollár volt, szintén lenyomva a 20,89 milliárdos elemzői várakozást.

Noha a bevétel 24,7 százalékkal bővült az egy évvel korábbi szinthez képest, ez inkább kiábrándító volt a befektetők szemében, mivel a cég már az egymást követő negyedik negyedévben közölt 30 százalék alatti növekedési ütemet. A 2019 egészében elért 18,4 milliárd dolláros nyereség szintén kiábrándító lehet, ha azt nézzük, hogy 16 százalékos volt a nyereségcsökkenés.

Csalódást keltettek a Facebook eredményei Forrás: AFP/Kimihiro Hoshino

Ezzel együtt a napi aktív felhasználók száma 1,66 milliárd volt – 10 millióval több, mint amit az elemzők vártak –, a havi aktív felhasználók száma pedig, megfelelve az elemzői várakozásnak, 2,5 milliárd lett. Az egy felhasználóra eső átlagos bevétel 8,52 dollár volt a megelőző negyedévben, ugyancsak meghaladva a FacSet által várt 8,38 dollárt.

A fenti adatok alapján meglepő is lehet a részvény több mint 7 százalékos zuhanása,

de úgy már érthetőbb, ha azt nézzük, hogy a vállalat tavalyi teljes költsége 46,71 milliárd dollár volt, 51 százalékkal felülmúlva a 2018-as szintet.

Ráadásul 2019-ben a Facebook működési haszonkulcsa lement 34 százalékra, a 2018-as 45 százalékról.

A menedzsment közlése szerint jelenleg a Facebooknak több mint 8 millió hirdetője van, szemben a 2019 októberében mért 7 millióval. A reklámüzletág bevétele a tavalyi évben 27 százalékkal erősödött a Facebooknál. A vezetés emellett bejelentette, 10 milliárd dolláros részvény-visszavásárlási programot indítanak.

A Facebook részvényének teljesítménye a szerdai tőzsdezárásig Forrás: Investing.com

A befektetői aggodalmakat pedig csak fokozhatta, hogy Facebook költségeinek megugrása mögött elsősorban az adatkezelési visszaélésekkel kapcsolatos büntetések és kiadások adták. Júliusban például az amerikai szabályozó hatóságok bejelentették, hogy

a Facebook rekord mértékű, 5 milliárd dolláros büntetést fizetett ki, hogy lezárják az adatkezelési problémákkal kapcsolatos vizsgálatokat.

Szerdán pedig szintén megegyezés születetett egy perben, Illionois államban, ahol a Facebook 550 millió dollárt fizet ki azért, mert fotókat használt föl az arcfelismerő technológiájához.