Szupervonat indul a régi erdélyi magyar városba

ÉPÜLET épületrész FOTÓ FOTÓTÉMA Keleti pályaudvar KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY személykocsi tükröződés vonat
Budapest, 2015. március 18. Az Osztrák Vasúttársaságtól (ÖBB) vásárolt vasúti személykocsik a Keleti pályaudvaron 2015. március 18-án. A MÁV-Start 55, 140 kilométeres sebességre képes vasúti személykocsit vásárolt az ÖBB-től miután az áttért 160-200 kilométeres óránkénti sebességre. MTI Fotó: Illyés Tibor
Vágólapra másolva!
Kiírták a közbeszerzési tájékoztatót a Budapest-Kolozsvár között tervezett nagysebességű vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányára. Az erdélyi város és Budapest között kiépülő vasútvonalon akár 350 kilométeres óránkénti sebességgel is közlekedhetnek majd a vonatok, drasztikusan csökkentve a jelenlegi utazási időt.
Vágólapra másolva!

A hagyományostól eltérő speciális, nagyobb teljesítményű, nagyobb kapacitású vonatok a 250-300 kilométer közötti hosszúságú, újonnan építendő vasúti pályán

jellemzően 250, 300, vagy 350 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedve, évente legalább félmillió utast szállíthatnak majd.

A vasútvonal két végének intermodális közösségi közlekedési csomópontokhoz kell csatlakozniuk, azaz többféle közösségi közlekedési eszközre lehet majd átszállni.

Új, nagysebességű vasúti összeköttetés jöhet létre Budapest és Kolozsvár között Forrás: MTI/Illyés Tibor

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ajánlatkérő által kiírt közbeszerzési tájékoztató szerint a fejlesztés során speciális műtárgyak jönnek majd létre a nagyobb folyók és folyamok mentén, - külön kiemelve Tiszát, a Köröst és a Szamost -, továbbá a nagy forgalmú közutak keresztezésénél, a városi környezetben, illetve a nehéz domborzati viszonyok között, ahol hidak és alagutak készülhetnek.

A meglévő vasútvonalakat csak részben használnák fel a mintegy 250-300 kilométeres vasúti pálya tervezése, illetve kiépítése során.

A nyertes ajánlattevőnek a költség-haszon elemzést is el kell végeznie a vasútvonal részletes megvalósíthatósági tanulmányának elkészítéséről szóló 1151/2018. (III. 26.) kormányrendeletnek megfelelően.

A részvételre jelentkezni - a kiírási feltételeknek megfelelő pályázóknak - 2020. február 26-ig lehet, a nyertes ajánlattevőnek 540 nap, azaz nem egészen másfél év áll majd a rendelkezésére a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére, mely határidő nem hosszabbítható meg.

A jelenlegi vasúti összeköttetéssel viszonylag hosszú a menetidő.

A nagy sebességet biztosító új vasútvonalon - a megállóhelyek számától függően - a menetidő a töredékére rövidülhet.

Forrás: Europa.eu