Még mindig nem tudni pontosan, mikor szállhatnak fel a Boeing 737 MAX gépek

Southwest, Southwest Airlines, repülőgép
Southwest Airlines Boeing 737 MAX aircraft are parked on the tarmac after being grounded, at the Southern California Logistics Airport in Victorville, California on March 28, 2019. - After two fatal crashes in five months, Boeing is trying hard -- very hard -- to present itself as unfazed by the crisis that surrounds the company. The company's sprawling factory in Renton, Washington is a hive of activity on this sunny Wednesday, March 28, 2019, during a tightly-managed media tour as Boeing tries to communicate confidence that it has nothing to hide. Boeing gathered hundreds of pilots and reporters to unveil the changes to the MCAS stall prevention system, which has been implicated in the crashes in Ethiopia and Indonesia, as part of a charm offensive to restore the company's reputation. (Photo by Mark RALSTON / AFP)
Vágólapra másolva!
Még mindig nem tudni, hogy pontosan mikor engedik felszállni a Boeing 737 MAX gépeket, amelyek közül kettő - a géptípus hibája miatt - korábban lezuhant. A gépek felszállásának engedélyezése előtti feladatok és a szükséges tesztek elhúzódása miatt azonban valószínűbb az, hogy ez a géptípus idén még biztosan nem emelkedhet a levegőbe utasokkal.
Vágólapra másolva!

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) kedden közzétette, hogy hamarosan kiadja a Boeing 737 MAX alkalmassági irányelvét, amelyet a repülő 2019. márciusában szenvedett, második balesete nyomán újítanak meg.

A két légikatasztrófa összesen 346 ember halálát okozta.

A FAA közleménye szerint a tervezet megjelenése után 45 napot biztosítanak a nyilvánosság számára, hogy észrevételeket tehessenek a biztonság növelése érdekében tervezett változtatásokról és a személyzetet érintő új eljárásrendről.

A hatóság nem közölt határidőt, hogy mikortól engedi levegőbe a gépeket, arra hivatkozva, hogy az alapos eljárás időbe telik és számos teendő van még addig. A gépek csak akkor szállhatnak fel, ha az FAA szakértői meggyőződtek arról, hogy a repülőgép megfelel a biztonsági előírásoknak.

Még legalább egy fél évig a földön maradnak a Boeing 737 MAX géptípusok szerte a világban Forrás: AFP/Mark Ralston

A probléma jellege miatt eddig is lehetett tudni, hogy a 2020-as év jórészt rámegy a katasztrófa okainak vizsgálatára és új biztonsági rendszer kialakítására, azonban egy, az ügyet ismerő tisztviselő úgy nyilatkozott a Reutersnek, hogy

az FAA valószínűleg októberben fejezheti be az eljárást,

bár a Boeingnél szeptemberre számítottak. Gordon Johndroe, a Boeing szóvivője annyit közölt, hogy együttműködnek az FAA-val és más nemzetközi hatóságokkal annak érdekében, hogy az elvárásoknak megfelelve biztonságosan visszatérhessenek a 737 MAX gépek a légtérbe.

A korábban legkeresettebb 737 MAX gépek földön tartása már több mint 18 milliárd dollárjába került az amerikai repülőgép-gyártónak.

Más sajtóértesülésekkel ellentétben a Wall Street Journal exkluzív tudósítása szerint azonban még az október végi - november eleji időpont is túlságosan optimista. A lap meg nem nevezett kormányzati és iparági tisztviselőkre hivatkozva

csak a következő év elejére teszi az első járatok indulását,

vagyis legalább két hónappal későbbre, mint a jelenlegi várakozások.

A késedelem okának azt jelöli meg a lap, hogy a végső engedélyezést megelőző nyilvános észrevételek bekérésének elbírálása még heteket, sőt hónapokat is igénybe vehet, be kell továbbá fejezni a karbantartási ellenőrzéseket és a pilóták - újraindításhoz szükséges - képzését is. Ezek miatt a végső jóváhagyás decemberig is elhúzódhat, vagyis a géptípussal az év végi forgalomban még nem tervezhetnek a légitársaságok.

Az ügyet tovább bonyolítja, hogy egy szakcikk szerint más légügyi szabályozók, így az európai, kanadai vagy kínai illetékes hatóságok is végezhetnek további felülvizsgálatokat. Noha ez nem köti az FAA-t az engedély kiadásánál - különösen a légiforgalmi ipar koronavírus-helyzet miatti lejtmenetére tekintettel -, de az amerikai hatóság akár be is várhatja, amíg ezek elkészülnek, ez pedig további halasztást eredményezhet.

Ráadásul, további 30-60 napba kerül, míg az engedélyt kapott MAX gépek bekerülnek a menetrendi járatok közé.

Ezért a lap 2021 februárra teszi a gépek legkorábbi indulását,

hozzátéve.