Az elmúlt hetekben népszerű lett az otthoni online bankolás

online vásárlás bankkártya hitelkártya Szeptemberi pénzhoroszkóp
Vágólapra másolva!
Azzal, hogy aki csak teheti, már három hete otthon tartózkodik, valószínűleg többet is bankolunk otthonról. De vajon mennyivel használjuk többet az online pénzügyi csatornákat és mennyivel többet vásároltunk az internetről bankkártyával a koronavírus-járvány alatt? Az Origo körképe a hazai bankok megkérdezésével.
Vágólapra másolva!

A GRÁNIT Bank arról tájékoztatta az Origót, hogy ügyfelei az eddigiekben is aktívan használták a digitális csatornákat, a VideóBankot, a Netbankot és a bank mobilalkalmazását, az eBankot. A koronavírus óta ezeken a csatornákon még aktívabbak lettek a meglévő ügyfelek, és az új ügyfelek száma a megelőző időszakhoz képest is jelentősen növekedett.

A bank egyik fő erőssége, a Magyarországon sokáig egyedüli VideóBank szolgáltatás, amelynek használata az elmúlt három hétben megnövekedett. Ezt a bank szakemberei annak tudják be, hogy még azok az ügyfelek is, akik korábban a fiókba járást részesítették előnyben, ma már az egészségük megőrzése érdekében a kényelmes, otthonról is elérhető VideóBank szolgáltatást választják.

A GRÁNIT Banknál már korábban is 70-80 százalékban VideóBankon keresztül nyitottak számlát a lakossági ügyfelek, de

az elmúlt hetekben ez az arány már mintegy 90 százalékosra nőtt.

A bank mobilapplikációjának használatában is jelentős növekedést mértek. Érdekesség, hogy az érintős bankkártya helyett a vele teljesen azonos értékű, érintéses fizetésre használható mobilapplikációt kezdték jobban használni az ügyfelek a boltokban is. A mobilon keresztül bonyolított fizetések átlagos értéke februárban a korábbiaknak megfelelő 1-2 százalékkal nőtt a megelőző hónaphoz képest, míg márciusban közel 5 százalékos,

áprilisban pedig eddig 46,2 százalékos növekedést mértek.

A megugró mobilhasználatnak az lehet a magyarázata, hogy mivel a mobilt amúgy is használják az ügyfelek, ezért

a bankkártya helyett is a mobiltelefont használják a bolti fizetésre, hogy így csökkentsék a potenciális vírushordozó eszközök számát.

A GRÁNIT mobilapplikációjának használatát ráadásul egy új szolgáltatás is hajtotta a napokban, ez a nemrég elindult fizetési kérelem, mely a március 2-án elindult Azonnali Fizetési Rendszer egyik új szolgáltatása. Ennek lényege, hogy a pénzt küldő ügyfél helyett a kedvezményezett is elindíthatja az átutalást, melyet a küldőnek már csak jóvá kell hagynia, ezen kívül semmi más dolga nincs az átutalással. Bár ez még csak bankon belül, illetve a GRÁNIT és a Raiffeisen Bank között működik, de a GRÁNIT Banknál nagyon jellemző az ajánlás útján történő ügyféltoborzás, így a bankon belüli ismerősök közül egymás között sokan kipróbálták ezt az új szolgáltatást.

A koronavírus-járvány egy meglepő mellékhatása, hogy az ügyfelek a mobilfizetést részesítik előnyben a bankkártya ellenében a bolti fizetések során, valószínűleg azért, hogy ezzel is csökkentsék a környezetükben lévő potenciális vírushordozó tárgyak számát Forrás:Shutterstock

Az Erste Banknál az elektronikus csatornák népszerűsége és forgalma egyaránt megnőtt az elmúlt időszakban.

A digitális bankolás és a készpénz-helyettesítő fizetési formák masszív növekedésének a mostani helyzet új lendületet adott.

A netbanki belépések száma 8 százalékkal emelkedett, míg 13 százalékkal nőtt a februárihoz képest a mobilbank letöltések száma március első három hetében.

Az Erste a vásárlási szokások megváltozásával párhuzamos folyamatokat észlel a bankkártyák használatában: az ATM felvételek darabszáma némileg csökkent, míg valamelyest, mintegy 8 százalékkal nőtt a felvett összeg márciusban a februárihoz képest, míg a kártyás vásárlások összege 11 százalékkal emelkedett a darabszám kis mértékű mérséklődése mellett. Az internetes vásárlások ugyanakkor márciusban jelentősen visszaestek - számukban és összegekben is egyaránt közel tíz százalékkal.

Összességében az elmozdulás a digitális csatornák irányába látszik fajsúlyosabbnak.

A K&H Banknál szintén megerősítették, hogy látnak megemelkedett forgalmat a belépések számában mind a K&H e-bank, mind pedig a K&H mobilbank esetében a veszélyhelyzet kihirdetése óta.

A növekményen belül a legnagyobb emelkedést mind az e-bankban, mind pedig a mobilbankban a csekkbefizetéseknél látják,

vagyis úgy tűnik, az ügyfelek a postai sorbanállás helyett kipróbálták az otthonról is bevethető csekkfizetési alternatívákat. De nőtt a mobilfeltöltések száma, és a moratórium hatására az üzenetküldő funkciók használata is, mindkét platformon. Szintén megemelkedett forgalmat látnak a K&H Telecenternél és a K&H távbanknál is, a normál üzletmenethez képest nagyjából megháromszorozódott - és ezen a szinten állandósult is - a bejövő hívásaik száma.

Az online bankkártyás fizetéseknél nagyon dinamikus, 55 százalékos növekedést látnak idén márciusban a tavalyi év azonos időszakához képest a K&H Bankban, az online fizetések értéke pedig még ennél is drasztikusabban, 70 százalékkal emelkedett 2019 márciusához képest.

Mint a bank válaszában nyomatékosítja, továbbra is azt kérik minden ügyfelüktől, hogy a veszélyhelyzet elhárultáig amennyiben csak lehetséges, elektronikus szolgáltatásaikat vegyék igénybe, és csak valóban indokolt esetben válasszák a személyes, bankfióki ügyintézést. A K&H Bank - írják - 450 ezer digitálisan aktív ügyféllel rendelkezett 2019 év végén, számuk mostanra 480 ezerre emelkedett. A megnövekedett forgalmat és ügyfélszámot azonban a hosszú évek óta tartó korszerűsítés eredményeként fennakadás nélkül képesek kezelni.

Folyamatosan állítják át fiókhálózatuk mindennapi működését is, hogy egyre több ügyet lehessen távolról is elintézni. Aki mégis a bankfiókot választja, az indulás előtt a bank honlapján tájékozódjon a bankfiókok nyitva tartásáról - ami a jelenlegi helyzetben változhat -, illetve az indulás előtt arra kérik az ügyfeleket, hogy foglaljanak online vagy telefonon időpontot a kiválasztott bankfiókba, mert

a fiókhálózatuk jelenleg csak időpontos bejelentkezés alapján fogad ügyfeleket.

A CIB Bank válasza szerint az elektronikus csatornák használatában az elmúlt három hétben csak minimális, 3 százalék alatti növekedést mértek.

Az MKB Banknál kiemelten fontosnak tartják, hogy - a jövő klasszikus digitális bankjaként - különösen odafigyeljenek a koronavírus idején megváltozó ügyféligényekre. Erre való tekintettel

az elmúlt két hétben vezették be a digitális ügyfélhívó rendszerüket, valamint a VideóBANK szolgáltatásukat.

Mindkettő esetében rengeteg pozitív visszajelzést kapnak az ügyfelektől és egyre többen használják is ezeket az innovációkat a koronavírus-járvány időszakában. A banknál minden egyes nap növekedést látnak az online ügyintézést választók sorában.

Az OTP Bank válasza szerint az elmúlt hetek tapasztalatai alapján

nagymértékben megnőtt az online fizetési megoldások használata.

Az OTP Bank több szolgáltatás esetében módosított az igénybevétel feltételein, hogy ilyen formában is tovább ösztönözze ügyfeleit a digitális csatornák használatára.

Olyan kedvezményeket tettek elérhetővé, amelyek megkönnyítik a korszerű, digitális szolgáltatások használatát.

Ezek segítségével otthonról, a nap 24 órájában intézhetők a pénzügyek, anélkül, hogy ki kellene mozdulni a lakásunkból.

A kedvezmények röviden: jövedelem kiesés esetén is kedvezményes számlavezetés, online átutalásokkal kapcsolatos kedvezmények, mobilfizetéssel kapcsolatos kedvezmények, betéti kártyás fizetéssel kapcsolatos limitek díjmentes módosítása az internetbankban és a mobilalkalmazásban, illetve a 2 év után a SZÉP kártya számlán lévő pénzállományokra felszámítható havi 3 százalékos díj elengedése. A kedvezményeket egyelőre 3 hónapos időtartamra hirdeti meg az OTP Bank, a felülvizsgálatról később döntenek.

A hazai bankok visszajelzése alapján megugrott az online banki csatornákat és az internetes bankkártyás fizetési módot használó ügyfelek aktivitása a koronavírus-járvány időszaka alatt Forrás: Shutterstock

A Raiffeisen Banknál annyit jegyeztek meg, hogy a digitális szolgáltatások használata természetszerűleg nőtt az utóbbi hetekben, így a myRaiffeisen mobilalkalmazást is sok olyan ügyfelük letöltötte és használni kezdte, akik eddig nem vették igénybe ezeket a lehetőségeket.

Nagyon jelentős elektronikus bankolási növekedést tapasztaltak a Takarékbanknál.

Az ügyfeleik az egyszerűbb banki műveletek elvégzéséhez egyre szélesebb körben veszik igénybe a Netbank és mobilApp szolgáltatásukat, illetve a hét minden napján, éjjel-nappal rendelkezésre álló Call Center szolgáltatást.

A Takarék Netbankban mintegy negyven százalékkal többen léptek be márciusban a februárhoz képest.

A Takarék mobilApp használatában is jelentős a növekedés, és sok olyan ügyfelük is van, aki most kezdte használni a mobilappot, ezek aránya az összes felhasználó közül több mint 10 százalék. A Call Centerben megduplázódott a hívások száma az elmúlt időszakban, ezért a Takarékbank külső ügyfélszolgálati szolgáltatótól is igénybe vesz munkatársakat, hogy kezelni tudja a megnövekedett érdeklődést. Már elérhető a Netbankban is a fizetési moratórium felmondásáról szóló nyilatkozat, ami eddig nagy forgalmat generált a telefonos ügyfélszolgálaton és a fiókokban egyaránt.

Eközben a járványügyi intézkedések miatt némileg visszaesett a bankfiókok forgalma, ugyanakkor a moratóriummal kapcsolatos ügyfélérdeklődés élénk a fiókhálózatukban. Mint a legnagyobb fiókhálózattal rendelkező bank, mindent megtesznek annak érdekében - írták válaszukban -, hogy minden fiókjuk a megszokott módon kinyisson és az ügyfelek rendelkezésére álljon. Ugyanakkor minden ügyfelüknek azt tanácsolják, hogy saját egészsége és a vírus gyors terjedésének megakadályozása érdekében, aki csak teheti, kerülje a fióki, személyes ügyintézést, és éljen a telefonos vagy internetes ügyintézés lehetőségével. A Takarékbank azt is közölte, hogy az elmúlt időszakban az online kártyahasználat 7 százalékkal nőtt, ennyivel többet vásároltak tehát az ügyfelek bankkártyával az interneten.

Az UniCredit Bank válasza szerint az elektronikus banki csatornáik közül a mobilbanki szolgáltatásuk használatában nem látnak kiugró változást a februárhoz képest, az új felhasználók száma egyenletesen nő.

Az internetbanki bejelentkezések száma viszont jelentősen megnőtt,

mert sok ügyfelük ezen a csatornán nyújtja be a törlesztési moratórium megszüntetésére vonatkozó nyilatkozatát.