Egy napig sem bírta a nyomást a Costco első kínai üzlete

Costco cuts debut short after shoppers swamp store China Chinese Shanghai Costco supermarket market wholesale membership card sign-up retailer
Customers leave the first brick-and-mortar store of Costco in the Chinese mainland in Shanghai, China, 27 August 2019. The world's second-largest retailer, Costco Wholesale Corp, got an exceptionally warm welcome from consumers when its first brick-and-mortar store on the Chinese mainland opened in Shanghai on Tuesday (27 August 2019). Despite the store's location in suburban Shanghai, with no close public transportation, consumers in Shanghai and from neighboring cities flooded in before its 9 am opening hour. At 1 pm, the store put up a notice saying it had suspended sales due to the heavy crowds.
Vágólapra másolva!
Az amerikai Costco megnyitotta első üzletét Kínában, melyet még aznap ideiglenesen be is zártak. A zárás oka az volt, hogy az áruházat megrohanták a vásárlók, a Black Friday napokon látható tumultózus jeleneteket okozva - írja a BBC.
Vágólapra másolva!

Az üzlet előtt kígyózó sorok, közlekedési dugók a környéken, és egymással dulakodó, rengeteg vásárló jellemezte a Costco első kínai, Sanghajban megnyílt áruházának első napját. Az amerikai cég már 2014 óta jelen van a kínai piacon az Alibaba partnereként, de ez az első hagyományos, saját neve alatt megnyitott üzlete.

Az első vásárlók kilépnek a Costco sanghaji áruházából a nyitás napján Forrás: Imaginechina/Wang jialiang - Imaginechina/Wang Jialiang

A beszámolók szerint a megnyitás káoszba fulladt, miután a hírek szerint több ezer vásárló próbált bejutni az olcsó árairól és élelmiszerválasztékáról ismert üzletbe.

A kínálatban azonban háztartási eszközök, elektonikai termékek is megtalálhatók. Mindennek a kínai vásárlók nem tudtak ellenállni. A vevők lökdösődtek, tolakodtak. Voltak olyanok, akik két órát is képesek voltak várni azért, hogy kifizethessék azt, amit vásároltak, mások a hírek szerint ennél is többet ültek autójukban a bejáratnál, hogy szabad parkolóhelyhez jussanak, számol be arról a Xinhua kínai hírügynökség.

Az áruházat végül még aznap, zárás előtt becsukták.

A vállalat közleményben tudatta, a "vásárlói túlcsordulás" miatt ideiglenesen zárva tartja a boltot, hogy később "biztosíthassa számukra a megfelelő vásárlói élményt."

Tumultózus jelenetek alakultak ki Forrás: AFP/Hector Retamal

A Costco kínai boltnyitása mindenképpen figyelemreméltó akkor, amikor több nagy kereskedőnek - mint a Tesco vagy az Amazon - beletörni látszik a bicskája a kínai kiskereskedelmi piacba. Ráadásul az ügyletekre egy ideje fenyegető árnyékot vet az USA és Kína közötti kereskedelmi háború. Az Amazon idén bejelentette, hogy leépíti tevékenységét Kínában, a franica Carrefour pedig helyi érdekeltségének 80 százalékát értékesíti egy kínai partnernek, miután nem sikerül nyereségesre fordítania üzletmenetét.

A CNBC-nek nyilatkozó kommentárok megjegyzik, a Costco iránti felfokozott vásárlói érdeklődés mindenképpen említésre méltó. Ez azt mutatja, hogy a kínai piac elég fejlett ahhoz, hogy a vásárlók nyitottak legyenek az új élményekre, áruházi koncepciókra.

Kemény piaci versenyben próbálkozik az amerikai lánc Forrás: Imaginechina/Wang jialiang - Imaginechina/Wang Jialiang

A fogyasztók keresik az új ingereket, ötleteket, és valószínű, hogy ennek ígérete csábította őket a Costcoba, ellehetetlenítve az áruház első napját.

Az elemzők szerint ugyanakkor ennyiből még elhamarkodott dolog lenne arra következtetni, hogy a Costco sikerre van ítélve.

Minden országban hasonló érdeklődés kísérte első boltjainak megnyitását, ám más láncok korábbi kudarcai és a lokális kereskedelmi vállalatok megerősödése arra figyelmeztet: a Costconak kemény versenyben kell helyt állnia a kínai piacon, ahol a siker számára sem garantált.