A befektetők csúnyán kiábrándultak a túlárazott, feltörekvő cégekből

New York, March 11, 2017: A pink car with Lyft logo is driving along 14th street in Manhattan. Lyft offers a convenient way to hire a ride using a smart phone.
Vágólapra másolva!
Rekord mélységbe szakadtak a héten az Uber és a Lyft részvényei is. Bár a befektetők korábban izgatottan várták a fiatal sztárok tőzsdére lépését, a jelek szerint egyre többen ábrándulnak ki a vállalatokból.
Vágólapra másolva!

Friss mélypontot ütöttek meg kedden az Uber és a Lyft részvényei, amivel mindkét vállalat papírja negatív árfolyamrekordot döntött a kezdeti nyilvános részvénykibocsátás (IPO) óta. Mindez része volt az általános negatív hangulatnak, azonban az sem segített, hogy egyre több kritika éri a fiatal sztárcégeket – írja a CNBC.

Nagy zuhanások

Az Uber 4,3 százalékos eséssel 29,15 dolláron zárt,

ami alatta volt a szeptember 27-én elért, 30,29 dolláros legutóbbi mélypontnak.

Ráadásul az Uber a nap folyamán 28,65 dollárig is lement.

A Lyft ezzel párhuzamosan 3,1 százalékos mínuszban, 39,57 dolláron fejezte be a kereskedést. A legutóbbi mélypont szeptember 30-án volt, akkor 40,84 dollárral. A Lyft napközben új napon belüli negatív rekordot is döntött 38,68 dolláros árfolyammal.

A Lyft részvényének teljesítménye a tőzsdére lépés óta Forrás: Investing.com

Mindkét vállalat elmondhatja magáról, hogy az IPO idején mért piaci értéke nagyot zuhant az elmúlt időszakban.

Az Uber értékét 76 milliárd dollárra becsülték közvetlenül a májusi tőzsdére lépés előtt. Azt követően viszont jöttek a nagy bukások, és mára a társaság értéke alig éri el a 49 milliárd dollárt.

A Lyft ennél jobban tartja magát, bár nem is indult olyan csillagászati magasságból, mint az Uber. A kezdeti értékeltség 15 milliárd dollár volt, amely mára 11,6 milliárdig süllyedt.

Változó hangulat

A két amerikai sztárvállalat azonban csak a leglátványosabb példája annak, hogy a befektetők elkezdtek súlyosan kiábrándulni tőzsdére lépő technológiai cégekből. Ez részben annak tudható be, hogy a technológiai startupok új generációja elsősorban a fogyasztói aktivitásra koncentrál. Vagyis az idősebb sztároktól eltérően nem valamilyen szoftvert, vagy hasonló terméket gyárt.

Ennek eredménye viszont az, hogy sokkal kiszámíthatatlanabb ezeknek a fiatal cégeknek a jövője, többek között az is, mikor kezdenek el profitot termelni

– ennek egyebek mellett az az oka, hogy ezek a társaságok sokkal alacsonyabb haszonkulcsokkal dolgoznak.

Az Uber részvényének alakulása az IPO-t követően Forrás: Investing.com

Nem meglepő tehát, hogy a korábban igencsak sztárolt WeWork is elhalasztotta a tőzsdére lépését, éppen a romló befektetői hangulat miatt. Vagyis most már az üzletek terén is egyre jobban érződik, hogy a technológiai IPO-k aranykora elkezdett a végéhez érni.