2017 januárjától kötelező a fogyasztóvédelemnek a honlapján feltüntetnie a súlyosan vétő webáruházakat. Az erre vonatkozó (453/2016. számú) kormányrendelet alapján
súlyos hiba egy online áruház tevékenységében, amikor például a szerződéskötést megelőzően nem tájékoztatja a vásárlót az előírt adatokról, vagy a vásárlás pontos feltételeiről.
És nyilván súlyos vétség az is például, ha a vásárló a webáruház hibája miatt az őt megillető 14 napos elállási jogával nem tud élni.
A Blokkk.com cikke kiemeli, hogy a tájékoztatási hiányosságok közé tartozik például, ha egy webáruház elhallgatja a nevét, székhelyét, postai címét, telefonszámát, telefaxát, elektronikus levelezési címét, ahová a fogyasztó a panaszait címezheti, a teljesítés, így a fizetés, a fuvarozás és a teljesítési határidő feltételeit, a panaszkezelés módját. De kötelező az elállási nyilatkozatminta feltüntetése is a webshop honlapján, továbbá tájékoztatást kell adni a kellékszavatosság és a termékszavatosság, vagy éppen a jótállás feltételeiről is.
Gyarapodott is az elmúlt két esztendőben a vétkezők listája, a fogyasztóvédelmi hatóság honlapján jelenleg 580 áruház szerepel.
De vannak, akiket már levettek a listáról, a Blokkk.com számításai szerint 18 webáruház már letöltötte a kiszabott listázási időt, ami a jogszabály szerint két év, eddig kell kifüggeszteni a súlyosan vétő vállalkozásokat.
Az első jogerősen elmarasztalt online shopok 2017 márciusában kerültek fel a listára, akiket az elmúlt hónapban ki is húztak onnan.
De lehet hibalajstromot készíteni azokról is, akik megtalálhatók a vétkezők listáján, némi lekérdezést ugyanis enged a fogyasztóvédelem. Így a 2019 április eleji helyzet alapján a hibastatisztika a következő, azzal, hogy egy fülön csípett webáruház többféle hibát is elkövet a tapasztalatok szerint, tehát a hibaszám több az áruházszámnál: elérhetőséggel kapcsolatos hiányosság 492, szállítással, elállással, jótállással kapcsolatos problémák 478, "csodát ígérő" termékekkel kapcsolatos megtévesztés 40, bírság 25.
Rá lehet kérdezni arra is, vajon a fülön csípett webáruház utólag pótolta-e a hiányosságait. Erre ugyanis kötelezi a fogyasztóvédelmi hatóság a határozatában.
Ám jelen állás szerint az 580 webáruházból csak 440 pótolta a hiányosságait a kimutatás szerint. Viszont 140 webáruház még nem tett eleget a hatóság kötelezésének.
Ez azért is érdekes, mert a hibajavítást elmulasztók között van olyan, akinek két évvel ezelőtt - 2017 áprilisának elején - vált jogerőssé a büntetése. Így vagy kijavította a hibáját, csak nem értesítette a hatóságot (bár kellett volna), vagy csak a hatóság nem vezette ezt át a nyilvántartásában, vagy nem javított semmit (bár kötelezték rá).
A fogyasztóvédelmi hatóság 2017-ben 20 vizsgálati összefoglalót tett közzé.
Ezek hasznosak, mert az ellenőrzések eredményeit azért érdemes mérlegelnie mindenkinek, akár vásárló, akár vállalkozás, akár megbüntették, akár nem. Nyilván a vásárlók nem bogarásszák naponta a fogyasztóvédelem honlapját, de hát vannak civil szervezetek is, akik ha kell, hírt tudnak adni arról, amire érdemes a vásárlónak figyelnie.
De 2018-as keltezésű összefoglaló már csak kettő van.
És még egy apróság, amihez a fogyasztóvédelemnek már nincs köze: nincs nyilvános statisztika arról, hány webáruház létezik Magyarországon, így nincs mihez viszonyítani a bemutatott számokat. Becslések léteznek, de ezek elég nagy szórást mutatnak.