Újabb kollekció a hazai műkincsvagyonban az MNB értékmentő programjában

Az MNB épülete
Budapest, 2012. május 18. A Magyar Nemzeti Bank központi, Alpár Ignác-tervezte műemlék épületének déli homlokzata a főváros V. kerületében, a Szabadság téren. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba *************************** Kedves Felhasználó! Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.
Vágólapra másolva!
Újabb kollekcióval gyarapodott a hazai műkincsvagyon a Magyar Nemzeti Bank értékmentő programja jóvoltából. 
Vágólapra másolva!

A tervek szerint a Petőfi Irodalmi Múzeumba (PIM) kerül a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Értéktár program keretében 32 millió forintért megvásárolt Orlai Petrich Soma, „Szép Ilonka" című nyolc darabból álló festményciklusa - írja Origohoz eljuttatott közleményében az MNB.

„A vadász ül hosszú, méla lesben..." - Vörösmarty Mihály „Szép Ilonka" című, 1833-ban született megindító költeményének első mondata közismert szállóigénk.

A képsorozat – mely közel 150 évig az azt megrendelő Peterdi-család tulajdonában volt – a költemény illusztrációjaként 1858-1866 között készült el.

Újabb kollekcióval gyarapodik a hazai műtárgy vagyon Forrás: MTI/Jászai Csaba

A mezőberényi Orlai Petrich Soma (Orlay Petrics Soma) (1822-1880) – Petőfi Sándor másodunokatestvére – szülei tanácsára előbb jogi diplomát szerzett, majd Pesten Marastoni Jakab festőiskolájában képezte magát, később Bécsben folytatta tanulmányait, ahol először az Akadémiát, majd Ferdinand Waldmüller iskoláját látogatta.

Orlai Petrich Soma, Szép Ilonka sorozat egy darabja Forrás: Wikimedia Commons/ Fine Arts in Hungary

Az életkép műfaján belül is érvényesíthető mély gondolati tartalom kifejezésének lehetősége és követelménye Orlai ifjúkori bécsi mesterénél, Waldmüllernél vált szinte forradalmi újítássá. Orlai zsánerszerű historikus képei a történeti festészet emelkedett stílusát az életkép intimitásával ötvözték – a Szép Ilonka-sorozat darabjai – „A les"., „A meglepetés"., „Beköszöntés"., „Felköszöntés"., „Búcsú"., „Felismerés"., „Búsongás"., „Gyász" – e műfaji körbe illeszkednek.

A korszak hagyományos festményciklusai, a templomi stációképek örökségét követve Orlai is a keretet díszítő képszalagokkal magyarázza az éppen ábrázolt eseményt.

A kollekció különlegességéhez az is hozzájárul, hogy ezek az aranyozott, feliratos szalagok eredeti állapotukban őrződtek meg.

Orlai Petrich Soma jó állapotú, restaurálást nem igénylő nyolc darabból álló képciklusa a magyar biedermeier festészet egyik egyedülálló remekműve.

Számos kiváló alkotást ismerünk a korszakból, de ilyen nagyszabású, ennyire kifinomultan sokrétű jelentéssel megkomponált képsorozatról nem tudunk.

Kimagasló kultúrtörténeti, művészettörténeti és muzeális értéke révén a képciklus közgyűjteménybe kerülése, valamint állandó és időszaki kiállításon történő bemutatása kiemelten fontos.

A kiállítás megnyitásának pontos idejéről – az eddigi gyakorlatnak megfelelően - az MNB tájékoztatni fogja a közvéleményt.