Azonnali és drasztikus áremelést akarnak a fuvarozók

kamion
Trucks drive on the federal road 112 in Frankfurt (Oder), Germany, 29 June 2015. On different sections of nine federal roads leading through Brandenburg will be levied a toll for trucks from 01 July 2015. The toll affects all trucks with a weight of 12 tons and more. A spokesperson said that the German Federal Office for the Transport of Goods (BAG) will be in charge of the regular checks. Photo: Patrick Pleul/dpa
Vágólapra másolva!
A fuvardíjak azonnali, 15-20 százalékos emelését javasolja a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete - jelentették be az érdekképviseletek.
Vágólapra másolva!

Szabó György, a magyar nehézgépjármű kapacitás negyedét képviselő Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) elnöke kiemelte: a fuvarozók költségei jelentően emelkedtek, a biztosítási díjak 3-4 szeresére nőttek, az üzemanyagárak megduplázódtak, az útdíjak folyamatosan emelkednek, a járműalkatrészek és a munkabérek is jelentősen nőttek.

Az ágazat haszonkulcsa alig haladja meg a 2 százalékot.

A vállalkozások jelenlegi árszintje nem biztosítja a működés alapvető fenntartását sem

- hangsúlyozta.

Közölte: csaknem ezer cég tűnt el az ágazatból az alacsony díjszint miatt kialakult pénzügyi nehézségek következtében az elmúlt időszakban, miközben a nyugat-európai kereslet soha nem tapasztalt mértékben nő a fuvarozás iránt.

Az áremelés a nemzetközi fuvarozásban fog megjelenni,

azaz nem elsősorban a belföldi fuvarozást érinti.

A túlélés kulcsa a jól képzett munkaerő, amihez az európai szintű bérek és munkafeltételek szükségesek, amit ezzel az emeléssel lehet megvalósítani - mondta. Az emeléstől azt várják, hogy a kkv-k európai szintű bért fizethetnek és jobb minőségű szolgáltatást tudnak majd nyújtani - összegezte Szabó György.

Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára szerint az áremeléseket azonnal meg kell tenni az ellátás zavartalansága érdekében, ellenkező esetben az áruhiányok egyre gyakoribbá válnak. Képünk illusztráció Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Patrick Pleul

Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy a közúti fuvarozás kulcsfontosságú az ellátási láncban,

a díjemelés a több ezer munkavállaló munkahelyének megőrzése érdekében elkerülhetetlen.

A közúti fuvarozásban tevékenykedő cégek 95 százaléka kisvállalkozás - jelezte.

Elmondta, a kötelező biztosítások díja 300 százalékkal nőtt az elmúlt 3 évben, egy szerelvény biztosítási díja meghaladja az egymillió forintot, a biztosítók jelentős erőfölényével szemben nincs lehetőségük fellépni. Az érdekképviseletek szerint a fuvarozási díjak emelését el kell fogadniuk az érintetteknek. A kelet-európai társszervezeteikkel is egyeztetnek a javaslatukról - mondta.

Füle László, a mintegy 3700 tagvállalkozást tömörítő NiT Hungary elnöke rámutatott: a munkabérek az üzemanyagok költsége jelentősen emelkedett, és a használt járművek eladásai is nehézségekbe ütköznek, az amortizációs költségek 20 százalékkal nőttek, mindez vonja magával a díjak növelésének szükségét. Az országban lenne elég gépkocsivezető, de jelentős részük Nyugat-Európában dolgozik, az ő visszacsábításukhoz béremelés kell, ami költségnövekedést és áremelkedést hoz.

Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára az MTI kérdésére közölte:

az áremeléseket azonnal meg kell tenni az ellátás zavartalansága érdekében,

ellenkező esetben az áruhiányok egyre gyakoribbá válnak.

Lajkó Ferenc, a Waberer's vezérigazgatója jelezte: egyetértenek az érdekképviseletek javaslatával, a költségek rohamos emelkedésével a teljes szektor profitnyomás alatt van. Korábban az üzemanyagárak csökkenése miatt nem kellett díjat emelni, mert fedezte a költségemelkedést, de az üzemanyagárak már tavaly óta emelkednek. A cég eddig 7-10 százalékot emelt már az árain, a kisebb cégeket is az emelés bevezetésére biztatta, mivel szerinte az végrehajtható.