Kína teljesen felforgathatja az autópiacot

Kína autópiac
A woman rides a bicycle past a row of new cars for sale at a car market in Bejing on May 16, 2012. A slew of bleak data has raised fears China's economy is cooling faster than previously thought, but analysts say Beijing has only limited means to prevent a politically damaging slowdown. AFP PHOTO / LIU JIN
Vágólapra másolva!
Eséseket mutattak egyes kínai autógyártó cégek részvényei, miután Peking bejelentette, megnyitja autóiparát a nemzetközi piacok előtt. A gyengülések elsősorban éppen a külföldi vállalatokkal szoros kapcsolatban álló társaságokat érintették.
Vágólapra másolva!

Komoly csapásokat szenvedtek el a szerdai kereskedésnél Kínában az autógyártók. Az egyik legnagyobb pofont a BAIC Motor kapta, amely szoros együttműködésben dolgozik a német Daimlerrel és a Hyundaijal. A papír 15,68 százalékot is szakadt helyi idő szerint szerda reggel, majd 10,19 százalékos mínuszban zárt – írja a CNBC.

Szintén nagyobb ütést kapott a Guangzhou Automobile Group, amely esetében a nemzetközi cégek közül a Toyota, a Honda, valamint a Mitsubishi érintett.

A papír 10,66 százalékos eséssel fejezte be a kereskedést a hongkongi tőzsdén.

A részvényindexek egyébként nem produkáltak nagyobb kilengéseket. A hongkongi Hang Seng 0,74 százalékos erősödéssel, míg a kínai Shanghai Composite Index 0,80 százalékos emelkedéssel fejezte be a kereskedési napot.

A nyitás ára

Az autógyártók mozgásai annak köszönhetők, hogy Peking előzőleg bejelentette,

fokozatosan megnyitná a külföldiek számára az autópiacát 2022-ig.

Ez azt jelenti, hogy a kínai vezetés enyhítené azokat a korlátokat, amelyek eddig szabályozták, milyen arányban lehet külföldi tulajdonban egy kínai autóipari vállalat.

Jelenleg ugyanis az a szabály, hogy egy külföldi autógyártó csupán maximum 50 százalékát tulajdonolhatja egy kínai cégnek. Ezt a szabályozást egyébként sokan kritizálták, mások mellett a Tesla vezére, Elon Musk is.

Peking megnyitná a kínai autóipart a nemzetközi cégek előtt Forrás: Imaginechina/Wang gang

Amennyiben ezt a limitet Peking eltörli, úgy

lehetségessé válik, hogy külföldi vállalatok teljes tulajdont szerezzenek kínai cégekben.

Ez viszont igencsak kellemetlenül érinthet egyes helyi partnertársaságokat – figyelmeztettek a Daiwa Capital Markets elemzői.

Negatív reakciók

Nem meglepő tehát, hogy éppen

azoknak a cégeknek a részvényei estek, amelyek szoros kapcsolatban működnek nemzetközi vállalatokkal.

A Dongfeng Auto (partner: Kia, Honda) papírja 3,95 százalékot gyengült a hongkongi tőzsdén, azonban a sanghaji piacon némi emelkedéssel tudott zárni végül.

A Brilliance Autó (partner: JV, BMW), 9,41 százalékos mínuszban fejezte be a szerdai kereskedést Hongkongban.

A SAIC Group (partner: Volkswagen, Skoda) a nap folyamán közel 2 százalékos mínuszt is produkált a kínai börzén.