Rengeteg gonddal küzdenek a hazai szállítmányozó cégek

spectrum furgon netszolgáltató
Vágólapra másolva!
A magyar szállítmányozó vállalkozók egyszerre küzdenek a munkaerőhiánnyal, az üzemanyag árnövekedéssel és az útdíj növekedéssel, továbbá még azzal is, hogy túlsúlyban vannak a 40-50 évesek a gépjárművezetőik körében, így tömeges nyugdíjbavonulással üresedhet ki a szakma 10 éven belül. A FUVOSZ egyik megyei szervezetének vezetője és egy fuvarozási vállalkozó nyilatkozott az egyik hazai online szaklapnak.
Vágólapra másolva!

A fuvarozó kisvállalkozások létszámának csökkenése folyamatos - mondta Juhász József, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) Jász-Nagykun-Szolnok megyei szervezetének vezetője az Autómotor.hu-nak.

További nehézségekről számolt be Imre István János fuvarozási vállalkozó,

megemlítve a sofőrhiányt, az üzemanyag árának változását és az emelkedő útdíjat.

Sok a munka, de nincs elegendő ember ezek ellátáshoz. Sok sofőr külföldön, vagy más munkát végezve belföldön dolgozik, így még a fiatal gépkocsivezetők beszoktatására sincs idő, egyből bele kell őket dobni a mélyvízbe, azaz hosszú utakra küldeni.

Az üzemanyagok és az útdíjak változását is nagyon nehéz érvényesíteni a fuvardíjban, hiszen ekkor gyakran kéne változtatni az árat,

de Imre István János szerint a januári útdíj emelést már érvényesíteni kell. Az érdekképviselet, vagyis a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) szerint

15–20 százalékos mértékű díjemelés lenne szükséges.

Juhász József szerint ezt az indokolja, hogy

az üzemanyagár, mely a fuvardíj legnagyobb tétele, jelentősen megnőtt, ahogy a biztosítási díjak, az útdíjak, de a járműalkatrészek, plusz adminisztratív terhek és a munkabérek is.

A szakember szerint öt év alatt a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók országosan 1010 milliárd forinttal járultak hozzá az úthálózat működtetéséhez, az utak fele ennek ellenére még mindig teljes körű felújításra szorul, ami kihat a járműpark műszaki állapotára is.

Sok cég furgonra cserélte a szállító járműveit a jogszabályi változások miatt (képünk illusztráció) Forrás: Spectrum

A kalkulációhoz szükséges lenne ismerni a fuvarozók jövedelmezőségi adatait, de ez eléggé nehéz, mert a jogszabályváltozást követően sok vállalkozás lecserélte a nagy teherautókat több kicsire, 3,5 tonna össztömeg alattira, hogy tevékenységi engedély kötelezettség nélkül végezhessék a munkájukat, így kiestek a szervezet látóköréből. Ezt a változást az is motiválta, hogy így a sofőrök is mentesülnek az 5 évenként ismétlődő GKI-vizsga alól, és elegendő a munkájukhoz egy B kategóriás jogosítvány.

A megoldások között az évi 400 órás túlóra lehetőség a sofőröknél szóba sem jöhet, hiszen a kimerült sofőrök bármikor súlyos balesetet okozhatnak, ami fokozott veszéllyel járna. A buszsofőrök, kamionsofőrök korábban korkedvezménnyel mehettek nyugdíjba, de ez 2012-ben megszűnt, így most rájuk is az általános nyugdíjkorhatár érvényes.

Ezzel együtt is öregszik a szakma, a 40-es és 50-es korosztály alkotja a sofőrök zömét, így öt-tíz éven belül akár a sofőrök fele, azaz több tízezer gépkocsivezető vonulhat nyugdíjba.

A sofőrhiányra eddig az állami támogatással elérhető képzés sem hozott gyógyírt, melyet bár több ezren elvégeztek, azonban a munkaerőhiány még így is jelentős.

A teljes cikk az Automotor.hu-n olvasható el.