Bár sokan reménykednek abban, hogy az idei mikulásrali visszahozza az amerikai részvénypiacokat a mélyből, és a negatív korrekciós hullám után végre újra emelkedések jönnek, a MarketWatch elemzője, Mark Hulbert úgy látja, erre nincs sok esély. Az elmúlt évszázad adatainak elemzéséből ugyanis az derül ki, hogy
a piac egyáltalán nem szokott nagyobbakat ralizni a karácsonyt megelőző hetekben, mint az év bármely más szakaszában.
Ezt a problémát erősíti, hogy még azzal kapcsolatban is vita van az elemzők között, hogy a mikulásrali pontosan mikor kezdődik és mikor ér véget. A leghagyományosabb vélemény az, hogy hálaadás környékén veszi kezdetét az időszak, a csúcsot pedig karácsony táján éri el. Éppen ezért Hulbert azt vizsgálta meg, hogyan teljesített az amerikai részvénypiac a múltban a hálaadást megelőző zárástól december végéig.
Tavaly például azt láthattuk, hogy a Dow Jones mutató 23 516,18 ponton zárt a hálaadás előtti szerdán, és az év végéig 24 837,51 ponton érte el a csúcsot – ez 5,6 százalékos emelkedésnek számít. A 2017-es év azért izgalmas önmagában is, mert Hulbert szerint jól mutatja a rali maximális lehetőségeit azon befektetők számára, akik tökéletesen kereskedtek.
Az 5,6 százalékos emelkedés elég szépen fest, azonban érdemes megnézni, milyen lehetőségek rejlenek a többi hónapban mérhető ralikban is. Ehhez Hulbert minden más hónap emelkedéseit is elkezdte összeszámolni, mégpedig úgy, hogy megmérte az adott hónap negyedik csütörtökjétől a következő hónap végéig elért teljesítményt – ezzel lehet ugyanis a legpontosabb összevetést elérni a mikulásralihoz viszonyítva.
Az 1896 óta vizsgálható adatok (ekkor indult el a Dow Jones index) alapján az látszik, hogy a mikulásralik időszakában mért átlagos emelkedésben nincs semmi kiemelkedő. Mi több, ezen időszakban a potenciális átlaga 3,42 százalékos, amely valójában alatta van a hónapok összesített átlagának.
Nem kevesebb, mint hét másik hónap van, amikor 1896 óta a Dow emelkedési potenciálja magasabb volt.
A mikulásrali hónapján kívüli 11 hónap emelkedési átlaga 3,74 százalékos volt.
Mindazonáltal Hulbert megjegyzi, az eddigi adatok egyáltalán nem jelentik azt, hogy bárkinek is el kellene kerülnie a mikulásrali időszakát. Valójában arról van szó, hogy érdemes kellő óvatossággal tekinteni arra, ha valaki hatalmas meggyőződéssel támogatja a vásárlást ebben a hónapban. Ha pedig valaki így tesz, akkor érdemes figyelni – vagy esetleg kérdőre is vonni –, hogy pontosan miként határozza meg a mikulásrali időszakát, és milyen alapon javasol vételt éppen ebben az időszakban.