Az elektromos autók veszik el a németek munkáját

autó autópiac BMW
New cars of German car maker BMW are parked ready for shipping at the car terminal of the port of Bremerhaven, northwestern Germany, on October 2, 2015. New car registrations in Germany, a key measure of demand in one of the most important sectors of Europe's top economy, rose in September, data showed, amid fears the Volkswagen pollution-cheating scandal could weigh on sales in the sector. AFP PHOTO / DPA / INGO WAGNER +++ GERMANY OUT +++
Vágólapra másolva!
Akár 100 ezer ember állása is veszélybe kerülhet Németországban az elektromos autók miatt – derül ki egy friss tanulmányból. Az autóipar dolgozói kezdhetnek rettegni az új technológiától?
Vágólapra másolva!

Amennyiben bejön a standard jóslat, és 2030-ra Németországban a teljes gépjárműállomány 25 százaléka elektromos, 15 százaléka hibrid , 60 százaléka pedig benzin- és dízelmodell lesz, akkor 75 ezer munkahely tűnhet el az autóiparban – derül ki a német autógyártók szövetsége, illetve az IG Metall szakszervezet közös tanulmányából.

Ha viszont az átállás még ennél is gyorsabb ütemben zajlik, akkor a technológiai változások akár 100 ezer munkahelyet is veszélyeztethetnek

– teszi hozzá jelentésében az IG Metall.

Ráadásul ezek a számok úgy jöttek ki, hogy a kutatás már figyelembe vette, hogy az elektromos autók gyártásának terjedésével az iparág 25 ezer új munkahelyet is teremt. A kutatás standard modellje kiemeli például, hogy alkatrészek tekintetében 2030-ban várhatóan ugyanannyi hajtásláncot fognak majd gyártani, mint 2016-ban. Ha pedig csak a normál fejlődési ütemmel számolunk, ez azt jelenti, hogy sokkal kevesebb emberre lesz majd szükség ugyanannyi termék legyártásához.

Alapjaiban alakul át a német autóipar Forrás: AFP/Cultura Creative/Monty Rakusen

A benzines és dízeles autóktól való elmozdulás tehát végső soron több mint a felét érintheti annak a 210 ezer munkahelynek, melyet ma a német autóipar biztosít csak a hajtásláncok területén.

A teljes szektor Németországban nagyjából 840 ezer embert foglalkoztat.

Bár az iparág előtt álló kihívás igen jelentősnek mondható, a helyzet kezelhető, amennyiben már most elkezdünk felkészülni az új feltételekre – hangsúlyozta Jörg Hofmann, az IG Metall vezetője. A politikusoknak és az iparágnak már most el kell kezdenie stratégiákat kidolgozni, melyekkel levezethető az átállás – tette hozzá Hofmann.

Ennek érdekében a vállalatoknak például el kell indítaniuk olyan átképzési projekteket, melyek felkészítik a munkavállalókat az új technológia által teremtett helyzetekre,

míg a politikusoknak elő kell állniuk egy átfogó ipari foglalkoztatási tervvel

– figyelmeztetett az IG Metall feje.

A szakszervezet jelentésében hozzátette, az is megkönnyítheti az átállást – egyebek mellett –, ha elkezdődnek a beruházások új piacokra gyártott új termékekbe, melyeknek semmi közük nincs az autóiparhoz.