Az amerikai Kereskedelmi Minisztérium akár 219 százalékot is elérő büntetővámot vetne ki a montreali székhelyű Bombardier amerikai eladásaira, miután a Boeing azzal vádolta meg a céget, hogy a reális piaci költségek alatt – lényegében dömpingáron – tudta értékesíteni a regionális C Series gépeit az Egyesült Államokban, köszönhetően a brit és kanadai leányvállalatoknak. Az ügyben egyébként a jövő év elejéig nem várható hivatalos döntés – írja a Financial Times.
Az amerikai büntetővám ráadásul igencsak megnövelné a feszültséget az USA, valamint Kanada és az Egyesült Királyság között, mivel utóbbiak ragaszkodnak ahhoz, hogy semmilyen szabálytalanság nem történt, ráadásul még a Boeing bojkottálását is belengették.
Nem mellékesen az USA lépése veszélyeztetné a cég belfasti gyárának jövőjét is, számos dolgozó álláshelyét kockára téve.
Az észak-írországi létesítmény ugyanis amellett hogy 4 500 embert foglalkoztat, többek között a C Series gépekhez is gyárt szárnyakat.
Az Egyesült Királyság egészében nagyjából ezer ember dolgozik jelenleg a C Series programon, míg a Bombardier összesen nagyjából 28 ezer főnek ad állást.
A feszültség mögött részben az áll, hogy a Bombardier C Series utasszállító gépei közvetlen fenyegetést jelentenek az Airbus és a Boeing számára, mely két cég hosszú ideje fölényesen uralja a piacot. Mindeközben munkavállalói oldalról az Egyesült Királyság szakszervezetei
azt követelik a brit kormánytól, hogy lépjen föl a Boeing és az amerikai Kereskedelmi Minisztérium ellen.
Az egyik brit szakszervezeti vezető jelezte, az amerikai döntés egyértelműen beállt a Boeing állításai mögé, és nagyon súlyos veszélyt jelent a Belfastban dolgozó 4 500 Bombardier alkalmazott állására nézve. Hozzátette azonban, hogy ezzel együtt a teljes beszállítói láncot is érinthetik a kockázatok.
Kanadai oldalról Chrystia Freeland külügyminiszter szólalt meg, és hangsúlyozta, az amerikai vámok tisztán azt célozzák, hogy eltüntessék a Bombardier C Series gépeit az amerikai piacról. Hozzátette, a kanadai kormány a legmagasabb szintekig fogja elvinni az ügyet, és
ki fog állni amellett, hogy megvédje a kanadai vállalatokat és dolgozókat az igazságtalan és költséges protekcionizmus ellen.
Ezzel szemben szerdán az amerikai kereskedelmi miniszter, Wilbur Ross jelezte, az előzetes döntést részben az indokolja, hogy Bombardier nem működött együtt a vizsgálatok során. Ebből pedig a miniszter szavai szerint az következik, hogy nem tudnak a Bombardier bizonyítékaira hivatkozni, tehát csakis a Boeing és más külső felek érveire tudnak támaszkodni.
A súlyos anyagi nehézségekkel küzdő Bombardier, melyet a kanadai kormánynak már kétszer kellett megmentenie, szintén azt közölte, az USA által kivetett büntetővám teljesen abszurd és a valóságtól elrugaszkodott lenne. Noha a Bombardier ragaszkodik ahhoz, hogy az amerikai Boeinget nem érte károsodás a C Series miatt, erről majd jövőre dönthet a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság.
Theresa May brit miniszterelnök a Twitteren az üzetne: folytatják az együttműködést az észak-írországi munkahelyek megmentése érdekében.
A brit védelmi miniszter, aki szerdán éppen Belfastban tett látogatást, a BBC televíziónak kijelentette: a brit védelmi költségvetésből "a Boeing is hasznot húz", de most a jövőbeni kapcsolatok a tét.
Ezt nem akarjuk, a Boeing fontos befektetőként és munkáltatóként van jelen az Egyesült Királyságban, de előnyben részesítenénk az ilyen viták tárgyalásos rendezését
- mondta Sir Michael Fallon.
A brit védelmi minisztérium tavaly 2,3 milliárd dollár értékben ötven Apache AH-64E típusú támadó helikopter rendelt a brit hadsereg számára a Boeingtől.