Telekocsik: ha nincs profit, nem lehet baj

blablacar telekocsi
Vágólapra másolva!
A BlaBlaCar szerint nem a telekocsik ellen irányul a fejlesztési tárca szigorítása. Hasonlóan látja az Oszkar.com is, amely szerint, ha nem a profit miatt telekocsiznak, akkor nem lehet gond.
Vágólapra másolva!

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) egy olyan célzott ellenőrző csoport létrehozásáról döntött, amely az árufuvarozói és személyszállítási tevékenységre vonatkozó előírások betartását és a jogosultságokat ellenőrzi majd.

A tárca hétfői közleményéből úgy tűnt, hogy az új ellenőrzési csoport létrehozásával akár meg is szűnhetnek majd a telekocsik, hiszen, mint azt az MTI-vel közölték, a hatályos jogszabályok értelmében Magyarország területén autóval közúti személyszállítási szolgáltatás

  • személytaxi-szolgáltatásként vagy
  • személygépkocsis személyszállító szolgáltatásként

végezhető, amennyiben a szolgáltatást bármilyen ellenérték fejében nyújtják,

ideértve az útiköltséghez való részleges hozzájárulást is.

Ezenkívül kizárólag szívességi alapon, teljesen ingyenesen lehetséges autóval személyszállítást folytatni.

A minisztérium az Origo kérdésére cáfolta, hogy ez a szigorítás a telekocsik ellen irányulna.

Mi is az a telekocsi?

Magyarországon több telekocsis szolgáltatás is működik. Lényegük, hogy

összekötik a nagyobb távolságon és azonos útvonalon közlekedő autósokat és utasokat, akik együtt utazva megosztják felmerülő útiköltséget.

A BlaBlaCarnál például egy átlagos út hossza 290 kilométer Magyarországon.

Kizárólag költségmegosztásra

„Az utasok hozzájárulnak az autós üzemanyag- és üzemeltetési költségeihez, amely arányosan az autópálya vagy útdíjat is fedezheti anélkül, hogy az autósok nyereséget realizálnának” – válaszolta az Origónak a BlaBlaCar. Mint írják, szigorúan ellenőrzik, hogy a közösség tagjai – az alapelveknek megfelelően – kizárólag a költségek megosztására használják az online- és mobil felületet.

Nem aggódnak a telekocsis szolgáltatók Forrás: BlaBlaCar

A telekocsis szolgáltató szerint a kormányhatározat elsősorban a rövid távolságon, megrendelés-alapú személytaxi jellegű szolgáltatók, a személytaxi szolgáltatók, illetve az áruforgalmazói tevékenységet szolgáltatók ellenőrzésére vonatkozik. Értelmezésük szerint

a szövegkörnyezetből egyértelműen kiderül, hogy a BlaBlaCar telekocsi közösség tagjait nem fogja az ellenőrző csoport büntetéssel sújtani,

mivel közös utazásaik folyamán

nem realizálnak profitot, hanem kizárólag a költségeiket osztják meg egymással.

Egy másik telekocsis szolgáltatást nyújtó cég, az Oszkar.com szerint az üzletszerűségen van a hangsúly: tehát szerintük,

ha ezt valaki nem a profit miatt csinálja, az még belefér.

A cég társalapítója külön felhívta a figyelmet Fónagy János államtitkár tavaly júniusban, a taxisrendelet kapcsán kijelentésére, amikor is az MTI szerint azt mondta, hogy