Szigorúbb ellenőrzés, de a telekocsik maradhatnak

Telekocsival a Balcsira, autó utasokkal, közösségi autózás
Vágólapra másolva!
A fejlesztési minisztérium mai közleményéből úgy tűnhet, hogy az ellenőrzés szigorításával, az új ellenőrzési csoport létrehozásával akár meg is szűnhetnek a telekocsik. A minisztérium ezt az Origo kérdésére cáfolta, szerintük ez a szigorítás nem a telekocsik ellen irányul. Az egyik ilyen szolgáltatást nyújtó cég szerint az üzletszerűségen van a hangsúly, tehát szerintük, ha ezt valaki nem a profit miatt csinálja, az még belefér. Fónagy János államtitkár tavaly az új taxisrendelet kapcsán azt mondta, hogy „a rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra”.
Vágólapra másolva!

Ellenőrzési csoportot hoz létre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), amely célzottan ellenőrzi az engedély és fuvarokmány meglétéhez kötött belföldi vagy nemzetközi közúti közlekedési szolgáltatásokat, közúti árufuvarozási és személyszállítási tevékenységeket végzőket, a megtett úttal arányos útdíjra vonatkozó szabályok betartását, közölte a szaktárca az MTI-vel.

A tájékoztatás szerint az ellenőrök mulasztás vagy szabálysértés esetén

10 ezer és 800 ezer forint közötti bírságot is kiszabhatnak.

Az NFM tájékoztatása szerint a csoport feladatai közé tartozik az is, hogy közreműködik az autóval díj ellenében végzett közúti személyszállítást végzőkkel szembeni szankciók (kocsi kivonása a forgalomból, vezetői engedély visszavonása) érvényre juttatásában. Mint írják, a hatályos jogszabályok értelmében Magyarország területén személygépkocsival közúti személyszállítási szolgáltatás

  • személytaxi-szolgáltatásként vagy
  • személygépkocsis személyszállító szolgáltatásként

végezhető, amennyiben a szolgáltatást bármilyen ellenérték fejében nyújtják,

ideértve az útiköltséghez való részleges hozzájárulást is.

Ezenkívül

kizárólag szívességi alapon, teljesen ingyenesen lehetséges autóval személyszállítást folytatni,

írja az MTI. Azaz a telekocsik is beletartoznak a fenti két kategória valamelyikébe - hiszen itt az utas hozzájárul a benzinköltséghez.

A minisztérium jelenleg nem folytat tárgyalást az Uberhez hasonló szolgáltatókkal, megkeresés ez ügyben a tárcához nem érkezett.

Közlésük szerint a kormány támogatja az innovatív megoldásokat, de ahhoz ragaszkodik, hogy a személyszállításban részt vevő piaci szereplők egyenlő feltételek mentén, a hatályos jogszabályokat betartva, a szükséges engedélyek birtokában végezzenek személyszállító tevékenységet.

– válaszolta az Origónak az NFM. Tájékoztatásuk szerint a kormányhatározat is egyértelműen fogalmaz: az új ellenőrzési csoport a közúti ellenőrzéseket jelenleg végző szervezetek ellenőrzésein felül lát majd el célzottan és országos szinten ellenőrzési feladatokat.

Alapvetően az árufuvarozást és a közúti személyszállítást hivatásszerűen végző taxisok ellenőrzésére

hozzák létre ezt az új csoportot, amely mindezek mellett közreműködhet az útdíjak megfizetésének ellenőrzésében is. „A kormány az ellenőrzés hatékonyságát kívánja fokozni, tehát a már meglévő jogszabályi kötelezettségek hatékonyabb betartatására jött létre a csoport” – közölte az NFM. A minisztérium szerint

a jogkövető magatartást tanúsító fuvarozók védelme érdekében van erre szükség.

Hivatásszerűség és üzletszerűség

A minisztérium tájékoztatása szerint

ugyanis az NFM szerint az nem életszerű, hogy személyautókra csapna le az ellenőrző csoport. „Kamionokat, teherautókat, taxikat fognak megállítani, és az ő jogosultságaikat, fizetési kötelezettségeik teljesítését fognak ellenőrizni” – válaszolta az NFM.

Nem akarják megtiltani a közösségi autózást Forrás: AFP/PhotoAlto

A kormány 2015-ös rendeletének ("személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról") harmadik paragrafusa szabályozza a telekocsik érintettségét. Prácser Attila, az Oszkar.com telekocsioldal társalapítója szerint ez annyival árnyaltabb az NFM közleményénél, hogy

az üzletszerű személyszállításra vonatkoztatja mindezt.

Ugyanis a hivatkozott rendelet harmadik paragrafusa kimondja, hogy „személygépkocsival üzletszerűen, ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást folytató vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás szállíthat. Utas kizárólag az e rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő vállalkozás által nyújtott szolgáltatást vehet igénybe”.

Ha nem a profit miatt csinálja, akkor rendben lehet

„Tehát a nem üzletszerű telekocsisok, akik bárminemű profit elérésének szándéka nélkül autóik szabad helyeinek jobb kihasználására és költségmegosztásra törekednek, nem esnek a szabályozás hatálya alá” – válaszolta az Origónak Prácser Attila. Szerinte ezt Fónagy János államtitkár is megerősítette tavaly júniusban a taxisrendelet kapcsán, amikor az MTI szerint azt mondta, hogy

„Biztosak vagyunk benne, hogy a környezet és a közlekedési infrastruktúra terhelésének csökkentését is elősegítő (ezért állami pályázatok által is támogatott), 1950-es évek óta létező telekocsizás büntethetővé tétele nem lehet szándék. Ezzel sokak munkába járása is veszélybe kerülne, továbbá például minden baráti társaság szabálysértést követne el, ha az útiköltséget összedobva utaznának egy autóval közös programra” – írta az Oszkár ügyvezetője.

A cég egyébként az üzletszerű személyszállítók tekintetében maximálisan egyetért a szabályozás betartásával, ezért elmondásuk szerint a rendszerükben maguk is szűrik az üzletszerű felhasználást végző autósokat. „Őket üzleti csomag megvásárlására kötelezzük, amely által egyértelműen elkülönülnek a klasszikus költségmegosztó telekocsisoktól. Ezzel egyidejűleg tájékoztatjuk őket az adózási és egyéb személyszállítási engedélykötelezettségeikről” – közölte a cég társalapítója.

Az ügyben megkerestük a BlaBlaCart is, amely egyelőre nem kívánta véleményezni az NFM közlését.