Gigászok csatája a netes fogyasztókért

Alibaba Jack Ma
This picture taken on August 10, 2015 shows Alibaba's founder and executive chairman Jack Ma delivering a speech at a conference announcing the cooperation between Alibaba and Suning in Nanjing, eastern China's Jiangsu province. Chinese Internet giant Alibaba is to pay 28.3 billion yuan ($4.6 billion) for a near-20 percent stake in consumer electronics retailer Suning, the two companies said in a statement on August 10. CHINA OUT AFP PHOTO
Vágólapra másolva!
Noha a kínai Alibaba és az amerikai Amazon a világ két legnagyobb gazdaságának két legnagyobb e-kereskedelmi vállalata, a két cég között a számos hasonlóság mellett sok különbség is felfedezhető. Így néznek ki egymás mellé helyezve.
Vágólapra másolva!

A kínai Alibaba egyik különlegessége, hogy nem igazán mozgatja meg a kínai gazdaság lassulása. Az idei első negyedévben például 39 százalékos éves alapú bevétel növekedést produkált, lenyomva az elemzői várakozásokat. Mindazonáltal a részvénypiacon már nem ennyire tiszta a helyzet. A kínai gigász papírjai ugyanis 0,7 százalékot gyengültek az elmúlt 12 hónapban. Ezzel szemben az amerikai Amazon részvényei elképesztő, 57 százalékos emelkedést produkáltak ugyanezen időszakban – írja a CNBC.

A két nagy cég működését összehasonlítva látszik, hogy van egy jelentős különbség a modellek között. Az 1995-ben alapított Amazon bevételének nagyjából háromnegyedét ugyanis az elektronika és az áruk értékesítése adja, míg 23 százalék digitális médiatartalmak szállításából származik.

Termékek és hirdetések

Ezzel szemben az Alibaba számos kereskedelmi weboldalt működtet, különböző fogyasztói köröket megcélozva. Ezen oldalak összesen 423 millió aktív vásárlót tudnak éves szinten felmutatni, amivel

80 százalékos a részesedésük a teljes kínai e-kereskedelmi piacon.

Az Amazon ezzel szemben egy sokkal több szereplővel működő környezetben csupán 30 százalékos részesedéssel bír a hazai piacon. Van még hova nőnie tehát, de az egyre bővülő nemzetközi iparág is komoly növekedési lehetőségekkel kecsegtet.

Jeff Bezos, az Amazon.com alapítója és vezetője Forrás: Getty Images / Marketwatch.com

Fontos különbség a két cég üzleti modellje között, hogy míg az Amazon elsősorban termékek árusításából él, az Alibaba a hirdetésekből. A kínai cég legnagyobb oldala, a Taobao például egy díjmentes piactér, amely összeköti az eladókat a vevőkkel. A bevétel pedig onnan származik, hogy a vállalat reklámokat értékesít a választott oldalak és a keresési eredmények alapján.

Kínai ellentmondás

Az Alibaba legutóbbi növekedését mindenekelőtt a mobil alapú kiskereskedelmi forgalom bővülése adja, amely az elmúlt negyedévben 2 milliárd dollárt tett ki, 149 százalékos emelkedést produkálva éves alapon. A teljes képhez hozzátartozik, hogy

a kínai gazdaság lassulása és az Alibaba szárnyalása csak látszólag ellentmondásos.

Jack Ma, az Alibaba alapítója és vezére Forrás: Getty Images

Ahogy ugyanis a kiskereskedelmi cégek a hagyományos csatornákon szűkülő kereslettel néznek szembe, egyre többen fordulnak az Alibaba platformjához, hogy szélesebb fogyasztói bázist érjenek el Kínában és az országon kívül.

Befektetői dilemma

Mindezt összevetve a befektetők számára is dilemmát jelenthet, hogy az Amazon vagy az Alibaba részvényeibe érdemes-e beszállni. Bár az Alibaba nyereségesnek tűnik, mégis szembe kell néznie az új kínai gazdasági modell által támasztott akadályokkal, és már új vásárlókat is nehezebb találniuk. Az Amazon pedig a 2015-ös pénzügyi évben közel 600 millió dolláros nyereséget produkált, de sokak szerint a vállalat sikere már így is

a túlértékelt kategóriába lökte a részvényt.

Ha pedig a részvények elmúlt 12 hónapos teljesítményét vizsgáljuk, az Amazon egyértelmű győzelme rajzolódik ki, mivel a benchmark S&P 500 index és az Alibaba is gyengült ugyanebben az időszakban. Az Amazon idei sikerét egyébként nagyban az április végén közzétett első negyedéves jelentésének köszönheti, melyben 1,07 dolláros részvényenkénti nyereségről számolt be, meghaladva ezzel az elemzői várakozásokat.