Egy cégnek túl kell lépnie a fizikai határokon

Google, Ezekben a márkákban bíznak leginkább a fiatalok
8. Google
Vágólapra másolva!
Miért jó a Google-nak, ha jól megy a magyar cégeknek? Mennyire digitálisak a magyar kisvállalatok? Vadász Illéssel, a Google magyarországi industry managerével beszélgettünk.
Vágólapra másolva!

Hogy került a Google a Világ a Piacom programba?

A Világ a Piacom egy közös kezdeményezésből született. Megnéztük, hogyan is áll a magyar vállalatok exportja, és azt láttuk, hogy a kivitel nagy részét olyan termékek adják, amelyek itteni összeszerelő üzemekben készültek. Tehát ezen a téren inkább beszállítóként termelünk. Jó példa az autógyártás. Sokat exportálunk, de ebben nem sok magyar hozzáadott érték van.

Vadász Illés, a Google magyarországi industry managere Forrás: Google

A magyar előállítású termékek exportja viszont nagyon kicsi, főleg a kkv-szektorban. Mi ezen szeretnénk változtatni. Leküzdeni a gátló tényezőket.

A legtöbb kis- és középvállalat azért nem vág bele, mert fél. Ez a félelem viszont egyfajta tájékozatlanságból fakad, pedig rengeteg információ érhető el szabadon.

Azután probléma szokott lenni a nyelvtudás hiánya, a logisztikai nehézségek, és persze a növekedés finanszírozása is, hogy ha, teszem azt, elkezdem a termékeimet külföldön értékesíteni, és megugrik a kereslet, akkor azt is el tudjam látni.

A kezdeményezés fő célja egy olyan információcsomag átadása, amivel leküzdhetőek a fenti nehézségek.

Ehhez kerestünk partnereket, akik végül a Budapest Bank, a Magyar Posta, az Espell és a Big Fish lettek. Mindannyian beleadjuk a saját tudásunkat a közösbe.

Korábban is csináltak hasonló projekteket?

Amióta a Google jelen van Magyarországon, igyekszik fejleszteni a hazai vállalkozásokat. Rengeteg olyan eszközünk van, amit a kkv-k akár fizetősen, akár ingyenesen tudnak használni, és hiszünk abban, hogy a digitalizáció meggyorsítja egy cég fejlődését.

A Google logója Forrás: Imaginechina/Da qing - Imaginechina/Da Qing

Pár partnerrel annak idején leszerveztük a Neten a Cégem programot, és arra sarkalltuk őket, hogy legyenek fenn az azóta átnevezett Google Placesen.

A mostani hullámban pedig abba az irányba szeretnénk elvinni a kkv-kat, akik valamilyen formában digitálisak, hogy ne csak itthon értékesítsék a termékeiket.

Azt látjuk rengeteg külföldi példán keresztül is, hogy azok a cégek lesznek igazán sikeresek, amelyek képesek túllépni a fizikai határokon.

Ez sokkal égetőbb itt, mint például Nyugat-Európában, ahol hatalmas belső piacok vannak. Itt viszonylag hamar el lehet érni a határokat. És ehhez jön még hozzá, hogy globális piac van, és a cégeknek olyan óriásokkal kell versenyezniük, mint az Ebay vagy az Alibaba.

A Google logója Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Christoph Dernbach

Mi úgy gondoljuk, hogy egy kkv-nak egyrészt azért kell az export felé nyitnia, hogy életben tudjon maradni, másrészt hogy meg tudja találni a növekedésének új lépcsőfokait.

Mennyire digitálisak a magyar kkv-k?

Pontos számaink nincsenek, de azt látjuk, hogy egyre jobban. Persze azért még nagyon sok a teendő. Régiós viszonylatban nem állunk rosszul.

Miért fontos a Google-nak a magyar kkv-k felkarolása?

A Google-nak alapvetően az a fontos, hogy a szolgáltatásain keresztül tudja az adott ország gazdaságát egy kicsit előretolni.

Nyilván van ennek egy bevételoldali lecsapódása. Ha erős egy gazdaság, akkor ott sokat tudnak költeni hirdetésekre is.

Nekünk minden ország ugyanolyan fontos. Akár Kelet-Európáról beszélünk, akár Délkelet-Ázsiáról, nekünk minden államban van valamilyen szintű jelenlétünk. Nem felétlenül fizikai jelenlétünk, de a szolgáltatásaink elérhetőek, és emiatt mindenhol végzünk valamilyen formában digitális evangelizációt. Support minden országra létezik, csak azt központosítottan irányítjuk. A magyarországi support nagy része is Dublinból történik.

Mióta van a Google-nak helyi részlege?

2007 óta. Akkor még egy ember dolgozott itt. Most 10-en vagyunk, és főleg a digitalizáció evangelizálásával foglalkozunk.

Miben van önállósága a Google Magyarországnak?

Majdnem minden döntés a központban születik. Mi kvázi végrehajtók vagyunk, olyan dolgokban, ahol tényleg szükség van a helyi jelenlétre.

Például?

Ott van például a 8. kerületi oktatóközpontunk, a Google Grund. Képzéseket tartunk benne kisebb és nagyobb cégeknek, egyéneknek. Azután ott van még a nyári gyakornoki programunk, ahol végzős egyetemistáknak tanítottunk online marketinget, ami ugyebár egy hiányszakma Magyarországon.

Mi a helyzet a hirdetések támogatásával?

Az is elsősorban Dublinból történik.