Az új szisztémában - amely az eddig is ismert Adwords hirdetési rendszer egyik opciójaként érhető el - a hirdetők a hívásokra licitálhatnak, és fizetniük is csak akkor kell, ha az érdeklődők a keresőn keresztül telefonhívást kezdeményez.
A híváshoz használhatják a bolt rendes telefonszámát - amelyet ilyenkor egy mellékhez hasonló kiterjesztéssel egészítenek ki, hogy a hívás eredete igazolható legyen - illetve igénybe vehetnek a Google által biztosított, egyedi telefonszámot is.
Ez az opció lehetőséget ad a kisvállalkozásoknak arra, hogy az eddigi "landoló oldalt" megspórolva, az érdeklődőkből közvetlenül, telefonos illetve személyes kapcsolatfelvételt, azon keresztül pedig eladást generáljanak.
A "pay per call" opció célcsoportját értelemszerűen azok a kisvállalkozások adják, amelyek számára a bejövő hívások nagyobb értéket képviselnek a weboldaluk látogatóinál. Az árazást az Adwords rendszere - az átkattintás-alapú hirdetésekhez hasonlóan - itt is a piacra bízza, ám feltehetőleg a hívásokra célzott licitek lényegesen magasabbak lesznek az átkattintásokra irányulóknál.
Az új hirdetési forma jól illeszkedik abba a trendbe, ahol a mobilhasználat és a mobilkeresés folyamatosan átveszi az asztali gépek illetve a laptopok eddigi dominanciáját. Jellemzően ugyanis egy mobiltelefon képernyője az, ahol az átkattintásnál felhasználóbarátabb és egyszerűbb megoldás ugyanazzal a mozdulattal rögtön telefonhívást kezdeményezni.
Az innovációval kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy mintegy 15 évvel ezelőtt, 2000 októberében ugyanígy a Google volt az első, aki a korábbi megjelenítés illetve időtartam alapú számlázás helyett az Adwords rendszerét az átkattintás-alapú számlázásra állította át.
Mára a CT (click through vagyis átkattintásalapú) számlázás az online hirdetések alapértelmezett sztenderdjévé vált - ezt használja a Google közvetlen konkurensein kívül többek között a Facebook és számos hírportál is.