Nem csak anyagilag éri meg diákot foglalkoztatni

Pokol Flóra diák diákmunkás dolgozik ékszer főiskolás gyűrű hallgató HASZNÁLATI TÁRGY HÉTKÖZNAPI körömlakk MŰSZAKI ESZKÖZ ÖLTÖZÉK KIEGÉSZÍTŐ SZEMÉLY TÁRGY telefon telefonál toll Nyíregyháza, 2013. július 22.
Pokol Flóra főiskolai hallgató, diákmunkás logi
Nyíregyháza, 2013. július 22. Pokol Flóra főiskolai hallgató, diákmunkás logisztikai feladatokat intéz telefonon a Hübner-H Kft. gyárában Nyíregyházán 2013. július 22-én. A Világgazdaság gazdasági napilap szerint a válság előtti szintre emelkedett a diákmunka piaca, a felsőoktatással járó nagyobb költségek miatt egyre élénkebben keresik a tanulók a munkavállalási lehetőséget. A német Hübner cégcsoport rendszerellátóként közlekedéstechnikai és gyógyászati ágazatok számára gyárt gumi és műanyag alapanyagú termékeket. MTI Fotó: Balázs Attila
Vágólapra másolva!
Az egyik kolléga nyaralni megy, a kisgyermekes munkatárs pedig a vakáció miatt vesz ki néhány napot, vagy hetet. A munka mennyisége viszont általában évszaktól független, ezért is igényel olyan sok szervezést a nyári szabadságolás. Erre is jó megoldás lehet a diákmunka, ami a legolcsóbb legális foglalkoztatási forma, hiszen béreik járulékmentesek. Vállalkozással, iskolaszövetkezettel és hallgatókkal jártuk körbe a témát, kinek miért éri meg a diákmunka.
Vágólapra másolva!

Mindenkinek produktív

A cég létszámához képest sok diákot foglalkoztat a Cardnet Zrt., és ügyvezetője kifejezetten pozitív tapasztalatokról számol be. „Munkáink egy része projekt jellegű, ebből kifolyólag a diákok fluktuációja sokkal kisebb, mint az alkalmazottaké lenne. Amelyik hallgató már dolgozott nálunk, az általában szívesen visszajön hozzánk újra” – mondta az Üzletrésznek Balogh Péter projektmenedzser.

Már nem csak a bér a fontos, hanem az is, hogy egy stabil, korrekt cég csapatába kerülhessenek Forrás: MTI/Balázs Attila

Hozzátette, hogy vegyes csapattal dolgozik, igyekszik megtalálni mindenki erősségét, és arra építeni, hogy minél produktívabb legyen a közös munka. Politológus-, műszaki-, informatikus-, gazdasági- és bölcsészhallgatók osztják meg egymással gondolataikat a munkafolyamatok során, és egy probléma megoldását mindannyian másként közelítik meg. „Így nem csak a csapat tanul mellettem, hanem én is tanulok a hallgatóktól” – emelte ki az ügyvezető, aki az elmúlt egy évben öt, korábban diákmunkást vett fel alkalmazottként.

Iskolaszövetkezetben egyszerűbb

Az interjúztatást, az adminisztrációs feladatokat, a bérszámfejtést és a kifizetéseket is az iskolaszövetkezet végzi, ha rajtuk keresztül foglalkoztat diákokat a cég. „Egyre gyakrabban és folyamatosan közvetítünk diákokat kis- és középvállalkozások részére is, az ilyen típusú megbízásaink a nyári szezonban különösen megszaporodnak.

A diákok foglalkoztatásával a cégek többségének a költségek megtakarításán kívül az is célja, hogy hatékony, friss nézőpontokkal rendelkező munkaerőt „neveljen ki” saját maga számára.

A diák a munkája során megismeri a cég működését, elsajátítja a szakmát, ezért könnyen foglalkoztatható iskolai tanulmányait követően főállásban is. Így a vállalatoknak nem szükséges új munkaerőt keresni a piacról” – foglalta össze Baksay-Szabó Ádám, az Y Generáció Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja.

Az ipszilonok és a munka

Az anyagi szempontok mellett megjelent a tudatos karrierépítés fogalma is, mint új ambíció. Baksay-Szabó Ádám tapasztalatai szerint a diákok tisztában vannak azzal, hogy a legtöbb munkahely minimum 1-3 éves tapasztalatot vár el a leendő dolgozóitól, így a tanulmányaik alatt szükséges megszerezniük mindezt. Az Y generáció tagjai könnyebben tudnak a munkalehetőségek közül választani, számukra már nem csak a bér összege a fontos, hanem az is, hogy egy stabil, korrekt cég csapatába kerülhessenek, ahol ténylegesen szerezhetnek szakmai tapasztalatot. „Ők már mérlegelik:

pályakezdőként egy munkahelyen nem minden esetben elsődleges szempont az anyagi kérdés, sokkal inkább fontos a fejlődés, valamint a tanulás lehetősége a szakma profijaitól”

– indokolta az Y Generáció Iskolaszövetkezet vezetője.

Hozzáállás a munkához

A Cardnetnél vállalt diákmunkát Melichár Péter bölcsészhallgató, elmondása szerint a cégnél végzett munka során elsajátított gondolkodásmódot, hozzáállást és a szerzett kapcsolatokat a jövőben is tudja majd hasznosítani. „Szerencsére nagyon emberi itt a munkakörnyezet, teljes értékű munkatársként kezelnek.

Megtanulhattam, hogyan kell majd hozzáállnom a feladataimhoz, amikor kilépek a munkaerőpiacra,

emellett megtapasztaltam azt is, hogy milyen a határidős munka, és milyen egy egészséges főnök-beosztott viszony” – hangsúlyozta a bölcsészhallgató.

Kipróbálta a gyakorlatban

Egy év alatt öt különböző projektben vehetett rész a Cardnetnél Hajdan Henrik, aki informatikai projektmenedzsernek tanul. „A gyakorlatban vehettem részt projektek kidolgozásában, tervezésében és megvalósításában. Hatalmas kihívást, és élményt jelentett mindez számomra, a projektek teljes egészéről képet kaptam, és

megtapasztalhattam mindazt, amiről az iskolapadban csak hallani lehet”

– emelte ki Hajdan Henrik.