Sokkal kevesebb VW-autó lehet érintett a botrányban

Volkswagen Environmental pollution ENVIRONMENT CAR SQUARE FORMAT
An old Volkswagen Polo with a logo in the shape of a devil can be seen in a junk yard in Peine, Germany, 05 November 2015. The Braunschweig state prosecution is using the doctored CO2 emissions data from Volkswagen cars as occassion for new investigations. Photo: JULIAN STRATENSCHULTE/dpa
Vágólapra másolva!
Lélegzetvételnyi időt nyert a masszív csalási botrányba keveredett Volkswagen német autógyár, amely szerdán bejelentette, hogy az eredetileg becsült 800 ezernél jóval kevesebbet, csak nagyjából 36 ezer járművét érintheti a szén-dioxid-kibocsátási ügy. 
Vágólapra másolva!

A Volkswagen (VW) közölte: a belső vizsgálatok során megállapították, hogy szinte minden modell esetében helyesen határozták meg a szén-dioxid-kibocsátás és így a fogyasztás szintjét is,

a műszaki leírásban szereplő adatok hűen tükrözik a valóságot.

A wolfsburgi székhelyű konszern november 3-án jelentette be, hogy a dízelbotrány miatt indított belső vizsgálat során szabálytalanságot tártak fel a szén-dioxid-kibocsátás mértékének meghatározására irányuló eljárásban, amelynek révén bizonyos modellek esetében a valóságosnál alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási értékeket rögzítettek. Akkor azt közölték, hogy a szabálytalanság nagyjából 800 ezer kocsit érinthet, és kétmilliárd euró nagyságú "gazdasági kockázatot" jelenthet a cégnek.

Szerdán kiadott közleményében azonban a Volkswagen leszögezte, hogy

a belső ellenőrzések és a befejezett mérések nem igazolták a tömeges szabálytalanság gyanúját.

A Volkswagen mindössze kilenc modelljénél mutattak ki enyhe eltérést, ezek a modellek az éves eladás 0,5 százalékát teszik ki. Ezeket a modelleket egy független vizsgálat során újra ellenőrzik, hogy megállapítsák, valóban eltér-e vagy sem néhány grammal a szén-dioxid-kibocsátás kilométerenkénti értéke a valóságban a prospektusokban feltüntetett szinthez képest.

(A szén-dioxid-kibocsátási ügy nem egyenlő azzal a dízelbotránnyal, mint ami az egész VW-konszern vesszőfutását elindította szeptemberben, ott továbbra is súlyos költségei merülhetnek fel a cégnek. A dízelbotrány néven elhíresült ügy ugyanis 11 millió autót érinthet, a költségek pedig akár a 30 milliárd eurót is elérhetik majd.)

Két kézzel kapkodják a részvényeket

A ma közzétett híreknek a befektetők is örülnek, hisz a korábbi 2 milliárd eurós kalkulációval ellentétben sokkal kevesebb költséget jelenthet az autókonszernnek a szén-dioxid-kibocsátási ügy. A szerdai kereskedés vége felé közel 8 százalékos pluszban jár a VW-részvény 134 euró közelében, de továbbra sem lehet azt mondani, hogy innentől kezdve megoldódott a Volkswagen baja, és csak felfelé vezet az út. A szeptember közepén kirobbant dízelbotrány után jelentős réssel zuhant le a részvény, ami most 142-162 euró között masszív ellenállást jelent az árfolyamnak, és a dízelbotrány okozta költségek még ott tornyosulnak a cég előtt, még ha a korábbi pénzügyi helyzet alapján úgy látni, megvan a csoport pénzügyi fedezete a költségek kigazdálkodására.

A Volkswagen részvények idei árfolyammozgása Forrás: Investing.com, Investor.hu