Uberezhet úgy, hogy ne büntesse meg a NAV

Taxi competitor UBER TAXI cab uber signs SQUARE FORMAT
ILLUSTRATION - A man holds an iphone in his hands which features the logo of cab driving company 'UBER', as he stand next to a Taxi call box in Berlin, Germany, 3 March 2015. UBER has caused a stirr amongst licensed and established Taxi enterprises as UBER's drivers are accused of anticompetitive practice and not adhearing to regulations. In several cities in Germany, taxi entrepreneurs have managed to obtain several judicial decisions which limit UBER's business practices. Photo: Stefan Jaitner/dpa - NO WIRE SERVICE -
Vágólapra másolva!
Sorra kaszálták el az Uber sofőrjeit a NAV emberei. Az adószakértő szerint is jogos a büntetés, hiszen ehhez a munkához is kell adószám, és számlát is kellene adniuk a sofőröknek. Az Uber jelenleg is tárgyal a kormánnyal, hogy megoldást találjon a problémára. A jelenlegi állapot szerint azonban csak az adóellenőröket lehet megúszni, legálisan szinte senki nem használhatja a közösségi autós alkalmazásokat. 
Vágólapra másolva!

A nemzetgazdasági tárca kérésére a NAV rászállt az Uber-sofőrökre. Az ellenőrzések kiderítették, hogy egyiknek sem volt engedélye a taxizáshoz, ráadásul adószámuk és számlatömbjük sem volt.

Mivel a revizorok csak az utóbbi kettőért büntethetnek, a közösségi alkalmazást használó sofőröknek elég, ha valamilyen vállalkozási formára váltanak, és beszereznek egy számlatömböt, és minden utasuknak adnak is számlát. Elmondjuk, hogyan úszhatják meg az uberesek a NAV

maximálisan 200 ezres büntetését.

Kis mellékesért autóznak

Itthon leginkább jövedelemkiegészítés miatt vállalkoznak az alkalmi utasszállításra az autósok. Ezt azonban Magyarországon csak azok tehetik meg, akiknek érvényes taxisengedélyük van, és mindenben megfelelnek a budapesti taxisrendeletnek.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérim válasza szerint ugyanis a személyszállítási tevékenységet végzőknek az adózási szempontokon túl számos egyéb jogszabályi követelménynek és fogyasztóvédelmi elvárásnak kell megfelelniük. Az infokommunikációs eszközökre telepített alkalmazásokra építő utazásszervezés Magyarországon nem legális, ha a szállítást az előírt feltételeket nem teljesítve, engedéllyel nem rendelkező személy végzi.

Szinte az összes európai országban tiltakozott a taxistársadalom az Uber ellen Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Stefan Jaitner

Jelenleg viszont még csak a NAV ellenőrzi nagyobb erőkkel a sofőröket. Az Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a próbavásárlások során

egy sofőr sem felelt meg az adóhatóság követelményeinek.

Nem volt adószámuk, és nem adtak számlát, mert számlatömb sem volt a kocsijukban. Az NGM közleményében mellékesen azt is megemlítették, hogy a pénzügyi ellenőrzés során taxisengedélyt sem tudtak felmutatni a sofőrök.

Havi 25 ezerből le lehetne tudni a NAV-ot

Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértő szerint az Uber-sofőröknek valóban rendelkezniük kellene adószámmal, és számlát is kellene adniuk az utazás végén.

Mivel a legtöbben bérkiegészítésért autóznak, logikus lenne, hogy a kisadózó vállalkozások tételes adózását (kata) válasszák a sofőrök.

Ebben az esetben munkaviszony mellett megúszhatnák az uberezést 25 ezer forint adófizetéssel,

és számlát is kiállíthatnának az utazás végén. Munkaviszony nélkül ugyanebben az adónemben 50 ezer forintot kell fizetni.

Nem a pénzmozgást követi a számla

A közösségi szolgáltatások esetén a pénz nem egyből ahhoz a félhez érkezik, aki a szolgáltatást nyújtja. A revizorok kártyájáról is elsőként az Uberhez érkezett be a pénz, ahol levonták a jutalékot, és egy kis idő után elutalták a sofőr pénzét annak a számlájára.

Az utazás végén a sofőrnek azonban a teljes vételárról kell számlát adnia, amely tartalmazza a jutalékot is – mondta az adószakértő. A jutalékokat és egyéb költségeket persze mindenki levonhatja a bevételéből, de a 6 millió forint bevétel alatt választható kata esetén erre sincs szükség.

Nem hiába használják ennyien a közösségi alkalmazásokat, az USA-ban egy óra alatt akár 25 dollárt is lehet keresni velük. Az Uberrel és a hasonló, szállításra épülő szolgáltatással pedig 19 dollárt Forrás: Origo

A NAV nem állt le, a minisztérium közleménye szerint minden egyes Uber-sofőr további ellenőrzésre számíthat.

A Nemzetgazdasági Minisztérium válasza szerint azonban nem kell attól tartaniuk a sofőröknek, hogy büntetést kapnak az adóhatóságtól, ha a fentiek szerint adnak számlát az utasoknak. Ez viszont nem jelenti azt, hogy más hatóságok ne ellenőrízhetnék, hogy az autósok rendelkeznek-e a taxizáshoz szükséges engedélyekkel.

Majdnem akkora órabér, mint egy nyelvtanárnál

Hazai beszámolók szerint sofőrként akár 2000-3000 forintos bruttó órabér is összejöhet, ebből hétköznap nappal inkább az alsó, hétvégén éjszaka pedig felső határt elérő tarifa a reális. Ez adózás előtti eredmény, de az egyéb költségeket már levonták a bevételből.

Mindezek alapján igencsak megéri uberezni, különösen akkor, ha a képzettséget nem igénylő, az alkalmi könnyű fizikai munkáért általában 1000 Ft/órás plafonbérrel kecsegtető hazai munkalehetőségekhez hasonlítjuk.

Adófizetés után nem kell félni a NAV-tól Forrás: AFP/Marco Bertorello

Nem csak a sofőrökkel van baja a minisztériumnak

A gazdasági tárca célja az, hogy a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó Uber-hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat.

A minisztérium és a kormány álláspontja szerint a Hollandiában bejegyzett Uber International Holding B. V. jutalékért internetalapú diszpécserszolgáltatást nyújt a magyar sofőrök és utasok számára, de mivel

nincs magyarországi telephelye, itthon nem fizet adót.

Tárgyalnak a megoldásokról

Az Ubertől megkérdeztük Rob Khazzamot, az Uber magyarországi bevezetésért felelős vezetőjét, aki szerint a cég minden adókötelezettségének eleget tesz Magyarországon. Azt nem akarta elárulni, hogy pontosan hogyan, de szerinte a cég segíteni fog a sofőröknek, hogy betartsák a hazai szabályokat.

A kormánnyal is tárgyalnak, hogy megoldásra jussanak, mondta Khazzam, aki szerint az Uber egy innovatív cég, amely hajlandó kompromisszumokat kötni. Azt viszont mindenképp látni kell, hogy olyan technológiai újításról van szó, amelyre a kormányoknak is reagálniuk kell.

Rob Khazzam, az Uber magyarországi bevezetéséért és működtetéséért felelős vezetője szerint nem gondolkoznak a kivonuláson Forrás: MTI/Kallos Bea

A nemzetközi példákból több megoldást is ismerhetünk. A hasonlóan közösségi szolgáltatásokra épülő Airbnb például maga szedi be a szükséges adót, és utalja el San Francisco város önkormányzatának.

Rob Khazzam szerint minden megoldást fontolóra vesznek, de még semmilyen megállapodásra nem jutott a cég a kormánnyal.

Nem lehet megfelelni a törvényeknek

Az adózási feltételeknek ugyan nem lehetetlen megfelelni itthon, de mivel taxizásnak minősül a uberezés itthon, a NAV elvárásain túl a budapesti taxirendelet személyi és tárgyi feltételeinek is meg kell felelnie annak, aki a fővárosban akar személyt szállítani.

Nem hallottunk olyan precedensről még, hogy a BKK és társszervei vizsgálatot indítottak volna, de könnyen lehet, hogy előbb-utóbb ez is megtörténik.