Homokszemek a kristálygömbben

jósnő
Ha vetünk egy pillantást az elmúlt évek marketinges jóslataira, túl magas találati arányra ne számítsunk
Vágólapra másolva!
Az év bombabiztos trendjeit jelző cikkek minden januárban elárasztják a közösségi médiamarketinggel foglalkozó szájtokat. Szakértők magyarázzák sziklaszilárdan, milyen trendek hasítanak majd 52 héten át.
Vágólapra másolva!

Tudták például, hogy 2012-ben már csak nagyítóval találtunk volna olyan céget, amelyiknek nincs külön üzleti stratégiája a Facebookozásra (mert „elég volt a hippiskedő, faölelgetős, kumbaya-posztolgatásból”)? Hogy taroltak volna az olyan applikációk, amelyek rendet vágnak az infódömpingben? Hogy a YouTube vált volna a legfontosabb social platformmá? Hogy (bárcsak!) egy rakás márkától kuponokat és kedvezményeket kaptunk volna pusztán mert aktívak vagyunk a közösségi médiában?

Tudták továbbá, hogy tavaly a Google + rommá zúzta volna a többi közösségi oldalt? Hogy óriási növekedésben lettek volna a képes tartalmat adó felületek? Hogy magához tért volna a MySpace?

Mármint akkor, ha így történt volna.

Ha vetünk egy pillantást az elmúlt évek marketinges jóslataira, túl magas találati arányra ne számítsunk Forrás: wikipedia

Jóslatokból idén sincs hiány

Mivel 2015-ben is beköszöntött a január, idén is bokáig járunk a csak részben új ígéretlistákban. Valamennyi fesztelenül túllép azon, hogy az előző évben néhány homokszem pereghetett a kristálygömbbe.

Az Üzletrész felkért három magyar online marketing szakértőt, válasszanak ki és kommentáljanak néhány közösségi médiás jóslatot. Az alábbiakban arról olvashatnak Lévai Richárdtól, Gombos Zsolttól és Fehér Mártontól, szakmai tapasztalatuk alapján mely prognózisokat tartják valószínűnek és miért. Lévai Richárd a tendenciákat egyrészt az ügyfeleinél szerzett tapasztalatai, másrészt a nemzetközi trendek alapján fogalmazta meg. Fehér Márton és Gombos Zsolt az egyes szemináriumaikon felvetődő témák, illetve a képzéseiken, online marketinges blogjukon kapott kérdések alapján mérlegelte a trendprognózisokat.

Fellángol a webanalitika

(inboundnow.com)

Fehér Márton: Az Online Marketing Akadémia vállalati tréning felkérései alapján már most borítékolható, hogy a hazai nagyvállalatok között 2015-ben minden bizonnyal a webanalitika lesz a slágertéma az online marketingen belül. Mindenki egzakt számokat vár el: hogyan térültek meg a hirdetések, hogy viselkednek a honlap látogatói – márpedig ezt lehet és kell mérni. Az eszközök – példádul a Google Analytics – mindenkinek elérhetőek, de ahhoz már valamelyes szakértelem kell, hogy működjenek is.

A SEO, a tartalommarketing és a közösségi média határvonalai elmosódnak

(Forbes)

Lévai Richárd: Az elmosódás már régen kezdődött. A Google elemi érdeke, hogy a legjobb találatokat adja, ezért jó ideje azt javasolja a cégeknek, hogy elsősorban a minőségi tartalomra fókuszáljanak, amikor keresőoptimalizálásra gondolnak. A tartalom azonban nem csak szöveges tartalmat jelent, képet és videókat is. Ez a kereséseket is érinti, hiszen egyre többen keresnek elsőnek a YouTube-on a Google helyett. A Facebook is folyamatosan fejleszti a keresőjét. Az összemosódás másik érdekes jele, hogy egyre kevesebb a közösségi médiamenedzser pozíció, helyette inkább tartalom marketinggel foglalkozik mindenki. Tény, hogy nincs jó közösségi marketing jó tartalommarketing nélkül: minden közösséget csak értékes tartalommal lehet jól motiválni és elköteleződésre bírni.

Tovább menetel az emailmarketing

(Forbes)

Gombos Zsolt: Talán meglepő, hogy egy 2015-ös online marketing trendeket bemutató listán egyáltalán beszélünk az emailmarketingről, pedig bőven ott a helye a trendi megoldások között. Igaz, nagyobb a verseny, egyre több a spam, folyamatosan erősödnek az önvédelmi mechanizmusok. Egyre kevésbé szeretnek feliratkozni, ha valakinek meg szeretnénk szerezni az emailcímét, már más hívószavakra lesz szükségünk, és egyre több technikai kritériumnak kell megfelelni ahhoz, hogy az élvezhető üzenet a végén célba érjen.

Az emailmarketing máig az egyik legfontosabb és legköltséghatékonyabb online marketingeszköz. A trend már az egyénre szabott, automatikus, de mégis tömegesen küldött tartalom, ez a magyar felhasználók között még nem nagyon elterjedt. Ahhoz még némi edukációra és egy bejáratott, igényes marketingszoftverre van szükség.

Előretör a remarketing

(inboundnow.com)

Fehér Márton: A remarketing olyan high-tech hirdetés célzási megoldás, amellyel meg tudjuk állapítani a felhasználóról, járt-e már korábban a honlapunkon, sőt azt is tudhatjuk róla, mely aloldalainkat nézegette, a márka így személyre szabottan tud hirdetni. Már jó pár éves múltra tekint vissza a remarketing, de még mindig nem elterjedt. A legtöbb vállalkozás esetében előnyös a remarketing hirdetések kihasználása, különösen ott, ahol nem azonnal döntenek az érdeklődők a vásárlásról. Beállítás kérdése, hogy mennyi ideig szeretnénk őket még elérni az utolsó látogatás után hirdetésekkel. Vásárlói szokásokhoz, a döntési ciklushoz lehet igazítani a remarketing kampányt. 2015-ben hatalmas robbanásra számítunk, illetve további még szofisztikáltabb technikai megoldásokra.

Nagyon elterjed a videómarketing

(inboundnow.com)

Gombos Zsolt: Ha ma valaki egy email tárgymezőjében a videó szót használja, akár ötödével is többen nyitják meg a levelet. Egyes felmérések szerint a 2017-re a teljes webes forgalom 75 százaléka a videózáshoz fog kötődni. A növekedés egyértelműen a mobil tartalomfogyasztás térnyerésével magyarázható: sokkal szívesebben néznek meg a látogatók egy pár perces videót, mint hogy annak a néhány oldalas írásos lenyomatát elolvassák. Ráadásul míg egy szöveget könnyen végig görgetünk, átugrunk benne részeket, a videónál nem jellemző a "beletekerés".
Fontos megjegyezni, hogy eddig egyértelműen a YouTube uralta ezt a területet, de a jelek azt mutatják, hogy a Facebook is bejelentkezett a pozícióra, és egyre erőteljesebben dolgozik azon, hogy kiszolgálja a fogyasztók és persze a marketingesek igényeit. A Facebokra feltöltött videók jóval nagyobb elérést kapnak, mint egy ugyanitt megosztott, de a YouTube-ra feltöltött videó, és a minőségen is sokat javított a közösségi oldal az elmúlt időszakban. A marketingesek a videók analitikájáról egyre professzionálisabb jelentéseket tudnak létrehozni, és persze a reklámozás terén is egyre több az újdonság. Ebből a párharcból pedig a marketingesek csak jól jöhetnek ki.

Tovább nő az online költés

(inboundnow.com)

Fehér Márton: Becslésünk szerint 2015-ben 15-20 százalékkal fog növekedni az online költés. A leglátványosabb a közösségi médiában elhelyezett és a mobilfelhasználókra célzott hirdetések növekedése lehet. Az is figyelemre méltó, hogy egyre több nagyvállalat csoportosítja át TV hirdetésekre szánt büdzséjét online videóhirdetésekre.

A tartalommarketing felemelkedése

(russelsgroup.com, Forbes)

Fehér Márton: Az óriási reklámzajra egyre inkább immunis a felhasználó, már nem kér abból, aki lerohanja egy üzleti ajánlattal. A tartalommarketing folyamatosan értékes tartalmat sugároz, de nem próbál erőszakosan győzködni vagy eladni, ezáltal bizalmi légkört alakít ki. A tartalommarketing segítségével észrevétlenül lehet terelni az érdeklődőket az igényesebb, tehát drágább megoldások felé, egyben a cég szakértői imázsát is felépíti a leendő vásárlókban. 2015-ben egyre több vállalkozás ismeri fel ennek a jelentőségét.